Min bästa älggryta...

...försökte jag göra. Den ska vara till de japanska gästerna som  kommer till helgen.


Jag bryner bra älgkött i bitar, det här är fransyska.


Sen bryner jag kantareller ordentligt, mycket ska det vara och här är det lök med också, mycket lök. Svamp måste förvällas först så att vattnet går bort, annars kan man inte bryna dem. Och bryna dem måste man sa alltid min mamma, för det är först när de kommer upp i stektemperatur som smaken kommer till sin rätt. (Jag har egentligen ingen aning!)


Jag skär ett par små morötter, ett äpple, mycket vitlök också och blandar i. Sen får det hela bekanta sig lite genom att koka en rätt kort stund för jag ska frysa in den här basen efteråt. Med kokar också förstås enbär, timjan, dragon, örtkryddor, buljong, soja, lite lingonsaft / svartvinsbärssaft och lite sstrimlad  salladskål samt lite senap. Det ska inte bli mosigt.

Detta fryser jag in och smakerna ska blandas.

 När jag tar upp grytan för att göra färdigt så får den koka upp och bli genomvarm, sen tillsätter jag mer slantade morötter, lite blomkål eller broccoli eller brysselkål och rödvin (brukar frysa in överblivna skvättar). Det får koka tills grönsakerna blivit lite lagom mjuka men inte sladdriga. Då finns det en smak på köttet och de första grönsakerna, de har tillsammans blivit en "familj", medan vinet och de nya grönsakerna har en annan smak. Det blir lite mer spännande och olika smaker alltså.

Det är svårt att misslyckas med gryta på älg för köttet är så smakrikt i sig, men det här "min bästa älggryta" tror jag.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh, det lät verkligen helt ljuvligt gott!

2009-08-25 @ 20:30:03
Postat av: Suss

JAHA, var det du som inte var ett enda dugg huslig? Den där älggrytan skulle inte jag kunna åstadkomma i alla fall och jag tycker nog att jag är ganska bra på matlagning.

Du är ju MÄSTERKOCK!!!

Postat av: Inga M

Anonym: Älgkött är fantastiskt gott och går att använda till det mesta; stek, grytbitar, färs, pepparrotskött (kanongott!), tjälknöl, ja allt.



Suss: Nja, jag bakar ju inte så gärna och städning tar vi lite lätt på och sömnad är noll numera. Laga mat är roligt ibland, när det finns tid och bra råvaror. Men någon mästerkock är jag inte. Jag känner dock några stycken som är himla bra på mat. Vi vårdar dem ömt i bekantskapskretsen!

2009-08-25 @ 20:46:37
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lena

Jättegott! Det kommer att bli en överraskning för din svärdotter att äta hemskjuten älg.

2009-08-25 @ 21:49:23
Postat av: TT

Ouh vad gott det här lät, det måste jag testa fast min sambo gillar inte svamp så det gör jag bara till mej! :o)

Lät gott det där med lingonsaften i Ramlösa också, bra att du tipsar en fantasilös människa som mej!

2009-08-26 @ 08:15:52
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: britten...

ja älggryta är favoriten här också...jag har en del små knep i min gryta som alltid brukar uppskattas ...

2009-08-26 @ 08:26:29
URL: http://pyrobritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback