Jägare har inte förgiftat kött i skogen...

...i Dalarna. Det faller på sin egen orimlighet. En jägare skulle aldrig lägga ut gift i skogen i december, januari och februari. Det sägs i inslaget och står i tidningen att det är under de här månaderna man hittat förgiftat kött i skogen. Under de här månaderna pågår jakt med hund för fullt på exempelvis älg, hare och rådjur.  Det betyder att jägare  i så fall skulle riskera egna och jaktkamraternas hundars liv. Det gör ingen jägare eftersom hunden inte bara är en jakthund utan också en familjemedlem!

Nej, här ligger någon annan / några andra bakom. Tidpunkten för fynden talar snarare för att det är militanta jaktmotståndare som försöker döda jakthundar! Men det kan vara
andra också!

Dessutom kan man grubbla på varför det är så att just de här kadavren blir upptäckta av naturbevakare / polis, det måste finnas tusentals kadaver som ligger i skogen utan att någon går in med en analysapparat och letar rester av gift.

Sen kan man ju fundera på om Leif GW (Efterlyst 16/4 09) får häva ur sig vad som helst om jägarkåren i Sverige; typ att jägare skulle vara genetiskt förutbestämda för tjuvjakt på rovdjur! Och att de reflektionslöst skjuter på varg,  lodjur och andra rovdjur. Han yttrar sig om närmare 300.000 människor!

Det skulle vara ungefär lika intelligent som att påstå att detta med hedersvåld mot unga flickor är genetiskt betingat hos invandrare.

Eller att påstå att alla med blå ögon är genetiskt betingade för tjuveri!

Kommentarer
Postat av: anne

Förekommer det att man lägger ut gift någonsin overhuvudtaget!?!

Postat av: Inga M

Anne: Jo, tydligen har det hittats kött / mat / köttbullar med gift i. Men eftersom det mesta i den vägen hittats under jakttid så fattar jag inte varför man omedelbart tror att det är jägare som försöker förgifta varg. Det är oerhört långsökt!



Det finns ju galningar till allt; lägga glas i kyckling exempelvis!

2009-04-16 @ 23:19:06
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Pierre

Det är väl bara mot skadedjur som tex råttor, myror osv som man skulle kunna sprida ut gift emot.

Att jägarkåren skulle ta till sådana "verktyg" finns inte.

Och ang GW så har du så rätt.

Men är man en offentlig person som merparten av svenska folket gillar så är det ok med vilka uttal som helst, Tydligen..

2009-04-17 @ 19:29:49
URL: http://team-nappet.blogspot.com
Postat av: anne

Men då är det alltså ingen obegriplig jägarrutin alltså. Det låter helkorkat att anklaga jägare för något sådant under de förhållanden du beskriver. Misstänker man någon variant av militanta veganer kanske?

2009-04-17 @ 19:36:57
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Marie

Hahah..jag misstänkte (väntade på) att det skulle komma ett litet inlägg i den här tonen ;-)). Ja, jag tänkte väl...jag hade också väldigt svårt att tänka mig att någon jägare skulle lägga ut gift i skogen! Däremot hade jag inga argument för varför jag kände så, det lät bara helt fel. Jag har fått för mig att jägare är vän av naturen och det var nog därför som jag tyckte att det verkade vara konstigt.

2009-04-17 @ 21:43:36
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inga M

Pierre: Jag är lite tagen av Leif GW s uttalande och att det får stå oemotsagt i ett program som gör anspråk på att kämpa för lag och rätt. Var finns lagen och rätten i det han hävde ur sig här mot väldigt många alldeles oskyldiga människor?



Jag vet att både Leif GW och Jan Guillou har upträtt väldigt överlägset och föraktfullt mot alldeles vanliga svenska icke- överklass- jägare i olika sammanhang så de är inte helt populära i de här kretsarna. Det lär enligt ett obekräftat rykte vara så att Leif GW har fått sig en rejäl omgång efter att ha satt sig på deltagarna i ett jaktlag. Men att ge igen på det här viset var ändå magstarkt.



Anne: Jag begriper verkligen inte vilka som kan ha förgiftat maten och lagt ut. Det finns ju galningar till allt. Men att det skulle vara jägare är för mig helt uteslutet med tanke på tidpunkten för de flesta fynden de senaste åren. I så fall lutar det mer åt militanta jaktmotståndare som velat locka dit jakthundar och ta död på dem.



Marie: Jägare ägnar en stor del av sin fritid till att vårda naturen på olika sätt och förvalta det vi människor är satta att råda över i naturen. Du har helt rätt i Din magkänsla, det är orimligt!



2009-04-18 @ 01:33:10
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback