Inte tvätta så ofta...

Läste på Evis stilblogg om att vi tvättar alldeles för ofta. Fast nu hittar jag inte inlägget utan länkar till själva bloggen bara. Hon menade att det ofta räcker med att vädra plagg istället. Jag, som är en typisk engångsanvändare av alla plagg, sedan åker de i tvättkorgen, tyckte förstås att det lät snuskigt. (¨Jag har  flera ex av samma plagg så det ser ibland ut som om jag har dem länge  :-)  om nu någon som känner mig live tvivlar på min tvättiver. De svarta bomullsbyxorna har jag tre ex av och favvojeansen 2 ex och den kortärmade svarta piketröjan 2 ex )

Men jag har tänkt på detta några dagar och måste ge henne rätt. Så är det förstås, vi tvättar alldeles för ofta, det kunde ibland räcka med vädring istället. Det vore mer ekonomiskt och bättre miljötänk också. Jag får fundera på det. Fast gränsen går vi underkläder, där ska det vara en dags användning, ej förhandlingsbart! Det tjafsar vi ofta med gubbar om i bekantskapskretsen, de har en annan syn på detta tror jag.  Fast det brukar inte vara miljöargument de kommer med precis!! :-)

Kommentarer
Postat av: britten

Jag pratade faktiskt med min systerdotter om detta i går...jag har precis som du haft lite fobi över tvättkorgen..( den måste vara tom ) men jag har insett at man faktiskt tvättar sönder sina kläder så jag vädrar ofta kläderna nu och jeans behöver man ju inte tvätta ofta alls egentligen...jag har äntligen insett det jag också....visst ska jag ta er med upp till holmträsk / kram

Postat av: Evis

Jo, underkläder är en helt annan sak.

2008-09-17 @ 10:47:18
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Lotten

Skyldig!

Jag har svårt det där med återanvändning. Jo, kavajer som kräver kemtvätt förstås. Men allt som sitter nära kroppen åker i tvätten. Nu börjar jag känna mig ologisk, när barnen inte längre smutsar ner sina tröjor.

Jag tror det där beror lite på hur man är som person också. Utsöndrar man mycket svett eller ligger och krälar i en sandlåda så blir situationen lite annorlunda. Sen är det väl viktigt att köra tvättmaskinen full och använda ett så miljövänligt tvättmedel som möjligt (utan att överdosera). Tänk så mycket det är man ska tänka på...

2008-09-17 @ 10:55:19
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Blackout

Om man är en mycket aktiv kvinna i övergångsåldern så svettas man en hel del. Underkläder och t-shirts/toppar byts varje dag men byxor och tröjor tvättar jag inte alls ofta...när de börjat lukta surt vid doftprov är det dags :D

Träningskläderna sköljer jag i ljummet vatten utan tvättmedel ca 1 gång/vecka, det är inte lönt att göra det oftare eftersom det joggas i dem morgon o kväll.

2008-09-17 @ 15:27:29
URL: http://blackout.blogg.se/
Postat av: Noemi

Också tänkt på det! Jag har börjat att ändra mig med. Tänker som Lotten därovan med barnkläder, de är inte lika geggiga i dag mot tidigare. De har ofta samma plagg två gånger av den anledningen.



Underkläder ska tvättas varje dag. Och bytas då:)!



Kanske kläderna håller längre så här...

2008-09-17 @ 16:52:06
URL: http://bokklubbens.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag är också en typisk engångsanvändare...ibland till och med halvgångsanvändare... Ja, man får kanske tänka om lite.

2008-09-17 @ 17:37:02
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Mia

Visst tvättar vi sönder våra kläder istället för att slita ut dem. Underkläder tror jag inte så många tycker något annat än att de ska bytas dagligen, men för övrigt. Ja, miljötänk med att kunna använda tröjor, skjortor, byxor osv... mer än en dag om de inte är synligt smutsiga eller luktar smuts.



2008-09-17 @ 18:13:30
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Hanneles paradis

Sonen som vandrar, har köpt fina kläder, som känns svala i sol och varma i kyla och släppe rigenom svätt och som man inte behöver tvätta på samma sätt. Jag fick låna på min vandring, helt underbart.

(Det där med snusk, ungdomar rakar av sej allt hår, för annars är det snuskigt....)

2008-09-17 @ 18:45:26
URL: http://hannelesjul.blogspot.com/
Postat av: Blackout

Usch vad äcklig jag låter. Måste tillägga att mina träningskläder är superlätta Dobson och de tål inte vanligt tvättmedel. Då försvinner vind-och regnskyddet. ProTouch tröjan närmast kroppen byts varje dag, men jag har några stycken så daglig tvätt är inte nödvändig.

Hoppas detta lät lite bättre :D

2008-09-17 @ 20:32:00
URL: http://blackout.blogg.se/
Postat av: Inga M

Britten: Du har nog rätt! Kul att vi får "gå med" till Holmträsk!



Evis: Tänkte nog att Du menade det.



Lotten: Om jag nu har tvättat för ofta så har jag gott samvete när det gäller tvättmdelsmängd; inte mycket varje gång.



Blackout: Låter rätt att använda näsan för att kolla. Då känner man ju om det är smutsigt. Det låter inte alls äckligt.



Noemi: Förmodligen sliter tvättar mer på kläderna än användningen. Barn kan ju byta om till lekkläder hemma och de behöver ju inte vara absolut rena varje dag.



Marie: Jag tränar på det...:-)



Mia: Exakt!



Hannele: Det låter rätt fantastiskt med såna kläder, funkar både i kyla och värme! Men kostar en slant antar jag.







2008-09-18 @ 02:49:24
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Tessan

Sedan vi blev en till i detta hushållet så har jag tänkt om lite vad det gäller tvätten. Jag kastar allt i tvättkorgen mest av gammal vana men har egentligen inga problem att använda samma plagg två gånger innan tvätt. Men skulle inte jag återanvända plaggen då och då så skulle jag drunkna i tvätt har jag insett. Tycker ändå att jag tvättar för jämnan.

2008-09-18 @ 08:13:48
Postat av: anne

Jag är helt övertygad om att vi tvättar sönder kläderna, så jag försöker ransonera tvättandet för sådana plagg där det går, INTE underkläder.



Ang Beppe så avskydde jag också honom som liten, och precis som du säger var det tempot det handlade om. I godnattstunden var det ju drag bara på Sigrid.

2008-09-18 @ 08:33:48
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Tessan: Det vill bli mycket tvätt och man kommer liksom aldrig i kapp. Hoppas Du börjar återhämta Dig från operationen. Såg en skymt av Dig i köket på kaféet tror jag när jag hämtade tårtan. Men jag förstår att det var fullt upp.



Anne: Ja, det sliter säkert på plaggen också.

2008-09-21 @ 22:41:46
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback