Skolan i Årjängs kommun..

Jag har inte satt mig in i hur man har mätt kvaliteten på skolverksamheten, men tyvärr så kommer min kommun Årjäng på en trist plats i rankningen!  Det gäller 2007. Får väl passa på att gratulera vår fritidsverksamhet som ser ut att hålla hög kvalitet, men tyvärr räcker det inte för att dra upp placeringen särskilt mycket.

Och neråt går det med en farlig fart för grundskolan o förskoleklass enligt föräldraalliansens mätning av vilka som förbättrat sig mest / försämrat sig mest sedan förra mätningen 2006.



Skolverkets mätning när det gäller hur mycket kommunerna satsat räknat per elev på förskoleklass och grundskolan , placerar också Årjängs kommun bland dem lägst ner i tabellen för senaste mätningen; faktiskt ungefär nr 8 från slutet om jag räknat rätt. Alltså rätt långt under medel 67.900 kr. Den kommun som satsade mest satsade 99.800 kr per elev och den som satsade minst låg på 57.400. Årjäng satsade 59.600 per elev och år. Beräkningen är gjord utifrån kostnader för "pedagogiska kostnader" typ lärarlöner men räknar inte med lokaler och inventarier.

Men återigen så ligger kommunen en bit över genomsnittskostnaderna när det gäller satsningen på förskola och barnomsorg

Det har dock inte alltid varit så här. 1992 var Årjängs kommun en av de kommuner i Sverige som satsade över medel per elev i grundskolan totalkostnad. 


Men jag hoppas och tror att det blir mer till skolan i den budget som görs nu för nästa år. Kommunen är lite på grön kvist eftersom staten börjar betala tillbaka de pengar som Årjäng förskotterat för vägbyggen.


Kommentarer
Postat av: anne

Det där låter inget vidare...Vilka åtgärder kommer att åtas tro?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback