Konst i Kristinehamn ....Karlstad... Arvika på hemvägen.


På hemvägen förra veckan blev det en del andra besök. Här en mellanlandning i Kristinehamn. Stadens fina
konstumuseum vid Panncentralen, gamla mentalsjukhuset är alltid värt ett besök. Själva utställningslokalerna är vackra och ändamålsenliga. Man brukar ofta ha trevliga utställningar. Och så var det nu också. Det var en utställning med konstfoto och video av Maria Friberg. Hon raljerar lekfullt och lite kärleksfullt med mansrollen i en humoristisk stil som jag gillar. Det fanns åtskilliga bilder att stanna upp vid och betrakta med ett leende. Det är skyltat från E18 så besök rekommenderas absolut för den som har vägarna förbi.






Det blev också ett besök på Värmlands museum i Karlstad. Ovanstående tänkeord finns på väggen där, de här och många fler sagda av stolta värmlänningar. Här var höstsalongen i full gång med massor av besökare, den har nyss öppnat. Det var ett urval av konstnärer med värmländsk anknytning och väldigt roligt att se den här blandningen, 179 verk av 83 konstnärer. Men lite trist att man inte kunde få ett utställningsblad att ha i handen vid rundvandringen utan att för varje intressant verk måste man springa till någon av katalogerna som hängde på väggarna. Det blev lite snurrigt.



Till slut ett besök på Rackstadmuseet i Arvika.

På väggen vid entrén hänger de här två fina bilderna. Har jag säkert sett många gånger förut men aldrig tänkt på. Utställningen här heter Nordic Drawings. Det var en vandrande samlingsutställning av teckningar av nordiska konstnärer. Den var väl inte så där väldigt intressant tyckte jag men det finns en höjdare här som jag stannade vid en god stund: en enkel tecknad video över Claes Juranders (misslyckade!) försök att göra ett porträtt av Inez, förre rektorn vid Konstfack.  Den var helt fascinerande, varade 16 minuter tror jag men jag såg den nästan två gånger. Absolut värt att se!

Kommentarer
Postat av: Gisan

Här har det blivit något av en bildblogg. Trevligt! Kramar...

Postat av: Rut

Tilläggas borde

Viktor Leanders/Victorius den förste, president av Åsen valspråk

Lev livet leende.

2008-10-15 @ 17:15:58
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Nina

Lars Löfgrens ord var bra! :)

2008-10-15 @ 21:59:55
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Inga M

Gisan: Ja det blir som det faller sig. Just nu var det bilder som var aktuella. Men tyvärr i efterskott eftersom jag inte kunde blogga under tiden.



Rut: Inte helt fel som valspråk.





Nina: Ja, det är inte helt fel!

2008-10-15 @ 22:52:07
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Blackout

Åh vad jag blir sugen på Racken och Arvika. Det var ett tag sedan det begav sig :)

2008-10-16 @ 19:58:13
URL: http://blackout.blogg.se/
Postat av: Inga M

Blackout: Ja, där finns ju en hel del konst och konsthantverk.

2008-10-17 @ 05:16:39
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback