Älgjakt final!




Det här är finalen på älgjakten! Knapppt 20 kilo kött och det fyller inte boxen direkt eftersom nästan hälften måste skäras bort. Men en liten filérompa var med i köttlotten.  Då blir det fest köttutdelningskvällen; färsk älgfilé kantarellstuvning och det bästa rödvinet. Kanon!!


Så här ser det ut innan. Allt ska renskäras och sorteras till stekar, grytbitar, malkött och kokkött och frysas in.


Innan dess ser det ut så här. Älgkropparna hänger i slakthuset i väntan på styckning.  Det var ett bra år i år. Det hade hunnit vara några frostnätter så flugorna försvunnit annars är det inte så trevligt,  men funkar ändå. Licensen i år var 2 stora plus 2 små per 1000 hektar. Det innebar att det fick fällas 7 stora och 8 små här på Harnäs viltvårdsområde. Men det fanns mer älg än man kunde tro så man fick 2 + 2 till av kretslicensen. Av dem fälldes 3 tror jag. Alltså sammanlagt 9 stora djur och 9 kalvar om jag är rätt informerad. Man jagar med folkdrev och ett lag med hundar. Allt gick bra utan incidenter med c:a 70 deltagare.

För vår del var älgjakten i år den stillsammaste på länge. Vi hade bara en jaktgäst och det var en gammal god vän från Göteborg ( som vi firade födelsedag med på Västkusten för ett tag sedan om någon minnesgod bloggläsare kan erinra sig). Vi hade trivsamt tillsammans och jagade en del rådjur och hare också efter älgjakten blåstes av.

Kommentarer
Postat av: Marie

Oj, vilka kunskaper man måste ha/få om kött när man jagar själv. Det har jag inte ens tänkt på...jag är en riktig statsråtta tydligen som tror att de enda människorna som kan ngt om kött är de som står i charken ;-)))).



Middagen lät delikat..jag kände riktigt hur det vattnades i munnen trots att det är morgon och jag normalt inte är speciellt sugen på ens frukost.

Postat av: Pierre

Ja, det gick ju bra för er där uppe.

Här nere så hadde vi 2 stora och fri kalvavskjutning men vi kammade 0.

Fredade djur hos oss är tjurar med 0-4 taggar och ko med en kalv.

Det vi hade med oss i våra drev var en pinna tjur och en ko med kalv.

Och en trolig kviga som en kille inte skjöt på.

Han tyckte det gick för fort, och det är ju bra att hålla inne skotten då man är tveksam.

2008-10-19 @ 08:21:27
URL: http://www.teamnappet.se
Postat av: annebelle

Vad härligt med "eget" kött, även om det inte blev så mycket.

2008-10-19 @ 08:42:37
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Inga M

Marie: Ha ha, ja, det handlar om trial and error :-)) Jag har naturligtvis gjort misstag som att mala filén och försökt steka biffar av saltrullen, men man gör inte om det, jag lovar! Sen blir man väldigt kräsen på mat när man skurit sin egen länge. Min köttfärs görs på kött som i stort sett är fritt från senor och slamsor. Den smakar helt annorlunda den man köper. Om jag inte har egen köttfärs på älg + annat vilt kvar så köper jag gärna fransyska av nöt, skär ren den och mal. Det blir inte så dyrt eftersom man slänger väldigt lite av den.



Pierre: Visst måste det vara bättre att hålla inne ett tveksamt skott. Men Ni kanske kan pröva att jaga igen lite senare.

2008-10-19 @ 08:43:56
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Annabelle: Det är absolut en del av vår livskvalitet.

2008-10-19 @ 08:45:31
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: annebelle

hej Inga!

Självklart kan du göra det!

ha det gott...

2008-10-19 @ 09:32:28
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Inga M

Annebelle: Tack! Kommer nog så småningom i passande sammanhang.

2008-10-19 @ 09:55:18
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Helena

Oj.oj,oj vad svulten man blev när man ser spisen å gottigheterna på den. Älgfile o kantarellstuvning...kan det bli mycket bättre...ja å rödvinet till det då...MUMMA

2008-10-19 @ 22:31:59
URL: http://ehrencrona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback