Aftonbladet för Hakelius skull...

Erkänner! Jag köper Aftonbladet ibland. Gubben fnyser surt och kallar tidningen för  Kamratposten medan han nappar åt sig Expressen.

Men jag måste  få läsa Johan Hakelius. Nu har  tidningen spärrat webläsandet av krönikor så man måste bli något slags medlem eller läsa papperstidning. Eftersom jag inte vet vad jag egentligen blir medlem i ( partiet har ju en viss förkärlek för tvångsanslutningar!) så avstår jag från medlemskap till priset av att jag ibland måste köpa papperstidningen.

Dagens
krönika är grymt bra. Och språket  är en pärla! Det är bara Hakelius som kan skriva det här "Hälsan lyser i deras anleten och under de klädsamma uniformerna spelar musklerna som tågverk i riggen på en fregatt"

Han skriver alltså om brevbärarna och regeringens bekymmer om deras arbetsmiljö. De skulle slippa att springa i trappor och dela ut brev och post och sånt enligt ett förslag.  Kunderna skulle hämta posten själva, ja inte direkt hos avsändaren men någonstans halvvägs om jag förstått det rätt.

Så här skriver Hakelius om hur de flesta av oss, brevbärare eller inte, sympatiserar  med grundidén;

".........det största arbetsmiljöproblemet på de flesta arbetsplatser är det ständiga kravet på att utföra arbete"

Och Akelius tycker att om nu brevbärarna inte längre ska få bygga upp sin hälsa, sina vackra kroppar och sitt goda humör med att springa upp och ned i trappor så måste Posten köpa in ett antal trappmaskiner istället som de får springa i ett par timmar varje dag.

Fast regeringsförslaget är visst tillbakadraget och brevbärarna ska få fortsätta arbeta.

Glada för det är vi. Undrar om inte själva grundvalen för statens existens börjar bli bräcklig. Från början skulle ju samhället ta hand om sånt som individen hade svårt att fixa på egen hand, typ ordning och rättssäkerhet, vägar, posten, skola, vård   och försvaret. Ordningen och rättssäkerheten är det lite si och så med verkar det som. Brott lönar sig allt bättre, våldet breder ut sig, ett par poliser ska bevaka hela Värmland en del helger. Domstolarna är nedbantade. Många betalar själva för skydd eller turas om att patrullerar  på nätterna. Statens vägar förskotteras av kommuner, exempelvis Årjäng en hel del av den nybyggda E18delen. Posten får vi väl snart hämta själva hos avsändaren. Skolorna blir allt mer privata. Vården blir mer av privata lösningar (Sunne kommun har privat sjukförsäkring för sina anställda och det har gått med vinst!) Och försvaret är väl minst sagt minimalt. 

Frågan är bara vad alla våra skattepengar går till när själva gundvalen för att motivera samhällets, statens, existens börjar urholkas och vi får betala för samhällsservice med det som blir över när skatten är betald.

Och observera; den här utvecklingen är absolut inte bunden till något parti eller något block, utan går tvärs över gränserna.  Den verkar vara en obeveklig trend.

Kommentarer
Postat av: frktjatlund

Jag gillar också hans krönikor och Maken har tumme med en hyresgäst, som kör ut Aftonbladet. På vardagar har vi den gratis. Sen kan jag snika in på Makens pluskonto. Det gäller att ordna för sig.



Annars har de flesta nyare hus sina brevlådor nere i porten och de som bor där klagar inte. Vad jag vet.

Postat av: Inga M

Tjatis: Aha, då är vi minst två. Du har fixat genvägar till Akelius förstår jag. Om jag vore 30 år yngre och inte redan hade världens bästa gubbe så skulle jag nog försöka stämma träff med honom när jag åker till Sthlm nästa vecka. Tänk att få tala med detta språkliga orakel!

2008-10-04 @ 16:54:59
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Tjatis: Glömde detta med brevlådor. Jag skulle inte heller ha något emot att få posten i en brevlåda vid ingången till min bostad (Får jag ju redan och jag klagar inte!) men hotet för oss på landsbygden är ju att hämta vid närmaste centralort, ett par mil bort!!!

2008-10-04 @ 16:57:48
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Gisan

Han är en frisk fläkt Herr Akelius. Jag har sett honom ibland på morgonTV och gillar det jag ser eller snarare hör. Det behöver inte alltid vara så att jag tycker som han gör. Men jag gillar sättet han uttrycker sig på. Kramar...

2008-10-05 @ 10:10:54
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Lotten

En ytterligare aspekt av det här med tendensen att man ska göra mer själv är att vi också förlorar det jämlika i svenskt samhälle. De gamla kanske inte har möjlighet att göra allt själv, de med annat modersmål förstår inte att de ska göra det. Sen är det glesbygden som först märker av det här mycket tidigare.

Akelius blir jag nyfiken på men jag vill inte köpa Aftonbladet. Får väl tjuvkika när svärmor är här och köper den...

2008-10-05 @ 13:37:51
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Annaa M

Fast Inga, han heter Hakelius i efternamn!



Och mina känslor är blandade. Han spelar alltför ofta på fördomar och populism. Och jag ska erkänna, av alla de där irländska brevbärarna jag träffat så är det en enda som var snygg och någorlunda välbyggd.

2008-10-05 @ 13:54:22
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Inga M

Gisan: Jag faller ju alltid pladask för god språkbehandling.



Lotten: Skamset erkännande, han heter Hakelius



Annaa: Det måste vara det totala hjärnsläppet att skriva fel på hans efternamn med tidningen framför näsan i skrivande stund! Eller också behov av nya glasögon:



Jag gillar hans språkbehandling och populism är inte alltid fel. Vi hade en riksdagsman härifrån som stolt erkände sig som populist, inröstad på personröster. Han såg sig som sittandes där på folkets uppdrag och lyssnade verkligen på sina väljare.

2008-10-05 @ 16:43:16
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback