Klinker i hallen. Hur?


Nu blir det klinker i hallen och golvvärme. Jag har tänkt på klinkerval i flera dagar nu och ibland verkar det bli värre och värre att bestämma sig. Huset har en öppen planlösning så klinkern måste gå intill vår gamla korkimitationsmatta från 1977. Vi gillar den och den är mirakulöst nog inte alls fulsliten än. Men i hallen vill vi ha golvvärme och då får det bli klinker där.

Verkar den här ok? Det är stenfärg men har en brun grundton som borde gå ihop med korken och det svarta i golvlisten. Den är lite rufflig i ytan och med den här färgen så håller den med lorten. Här har jag slängt på en hel del autentiskt halllort som jag sopat upp i hallen. Och det syns inte särskilt mycket. Men blir det svårt att göra rent när inte ytan är alldeles slät?

Storleken har jag inte klart för mig än men jag funderar på att ta den rektangulära  och lägga i förband. Det finns bruna färger att ta till för att matcha korken bättre kanske, men jag tänkte att det är dumt att binda upp sig för hårt till att passa just den här golvmattan. Realistiskt sett måste vi väl ändå byta den inom en 5-årsperiod. Och då kanske den inte blir brungul :-)

Någon som har gjort det här och har erfarenheter att förmedla om klinker och golvvärme?  Eller som har synpunkter på valet av plattor?

(Golvlisten ser bedrövlig ut, jag vet! Den är redan ommålad i samma färg!)

Kommentarer
Postat av: Gisan

Jag tycker att du har gjort ett bra val med de här plattorna utifrån både det praktiska och estetiska. Kramar...

Postat av: Suss

Jag har ingen erfarenhet av klinker, men även jag har ett tag umgåtts med planer på klinker i lilla hallen......Är detta klokt? Hur är din och min hjärna ihopsynkade egentligen? Snyggt är det i alla fall och jag ska nog ha ganska stora plattor tror jag. Detta är absolut helt sant, för jag måste byta golv därnere!

2008-11-19 @ 17:53:41
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Marie

Vi har klinker på golvet i badrummet och det är små plattor. Så frågar du mig så hade jag tagit stora plattor i hallen. Fogarna här hemma hos oss har nämnligen en tendens att bli smutsiga de också. Om man då vill fräscha upp dem så är det jättejobbigt när det är små plattor, de blir så otroligt många fogar att skrubba. Dessutom tror jag att det är bättre om fogarna är mörka, våra är ljusgråa, men på de "smutsigare" delarna blir mörkgråa, så det syns ganska tydligt om golvet inte är helt rent.

2008-11-19 @ 22:06:52
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Mia

Jag har bestämt mig för klinker o golvvärme i badrummet, MÅSTE riva ut allt o göra fräscht där. Funderat till o från om även hallen ska tas i samma veva!?



Hur som helst, ditt färgval tycker jag är bra. Jag själv skulle nog fundera mer än en gång över hur det är att rengöra en rufflig yta? Samlas smutsen och är svår att få bort!? Finns det ingen med erfarenhet du kan fråga?

2008-11-19 @ 22:14:55
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Mia

Jag har bestämt mig för klinker o golvvärme i badrummet, MÅSTE riva ut allt o göra fräscht där. Funderat till o från om även hallen ska tas i samma veva!?



Hur som helst, ditt färgval tycker jag är bra. Jag själv skulle nog fundera mer än en gång över hur det är att rengöra en rufflig yta? Samlas smutsen och är svår att få bort!? Finns det ingen med erfarenhet du kan fråga?

2008-11-19 @ 22:16:35
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Mia

Jag har bestämt mig för klinker o golvvärme i badrummet, MÅSTE riva ut allt o göra fräscht där. Funderat till o från om även hallen ska tas i samma veva!?



Hur som helst, ditt färgval tycker jag är bra. Jag själv skulle nog fundera mer än en gång över hur det är att rengöra en rufflig yta? Samlas smutsen och är svår att få bort!? Finns det ingen med erfarenhet du kan fråga?

2008-11-19 @ 22:16:40
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: harnäsgubben

Hej, jag bor i ett hus med 150qm plattor 30x30 plus golvvärme.Ring till mig och du få svar till dina fragor.

Har det så bra.

2008-11-20 @ 11:40:26
Postat av: anne

Vi la in golvvärme och klinker i hallen i vårt förra hus. Min VARNING är att försäkra er om att receptet på "cementpåsen" är rimlig och helst korrekt. Sorten vi hade, angav halva mängden vatten på påsen, FELAKTIGT, och detta förstod vi först då vi försökte "hälla" ut det på golvet.



Sedan blev det varningslappar på resterande påsar i den butiken...

2008-11-20 @ 18:55:25
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Önskar jag kunde råda dig men jag har alltid lämnat sådana beslut åt min käre make, som du säkert förstår varför.,

2008-11-23 @ 17:22:05
Postat av: Inga M

Alla: Tack för goda råd och tankar omkring detta ämne! Nu är beslutet fattat och så får vi se!

2008-11-23 @ 21:40:55
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback