Trädgårdsvandring


Det här är en buske med gammaldags rosor, små rosa. De doftar fantastiskt och har de grymmaste taggar. Busken har jag inte planterat. Den smet med när jag tog med syréner från mitt barndomshem.  Båda överlever här i den torra slänten mot vägen.

Det fanns ett hus här en gång i tiden! :-).


Asch jag skojar! Jag har så svårt att gallra bland buskarna nära huset fast jag vet att man borde. Jag gillar att det är lite igenväxt, fast det borde nog inte vara riktigt så mycket., jag ska ta itu med det. Längst bort vid verandan är en Schersmin som doftar väldigt gott just nu, en Kameliaschersmin tror jag, närmast här är en slags gammaldags Spirea, kanske heter den Plymspirea eller nåt.  På väggen bakom syns Piprankorna, en klätterväxt med hjärtformade blad. Tunnan har gubben satt upp för att ha vatten i till att vattna. Den ska inte stå där, den ska vara bakom huset.


Fattar inte varför jag planterade Rhododendron här bakom huset. Vi ser den ju nästan aldrig. Fast det ska vara en skuggväxt förstås med lågt PH-värde i jorden. Minns att jag lade i bark i botten på planteringsgropen. Blommar gör den i alla fall. Tänker ibland när jag ser dem på de vackra buskarna i Göteborg ovanför  Olivedalsgatan. De är så enorma jämfört med den här lilla plutten, nästan som träd. Långt där borta ligger en Pipranka som det borde ha varit ordning på även om det är baksidan av huset, men det är det inte. Eftersom jag inte har stöttat upp den så slingrar den sig efter marken istället lite här och där.Måste ta itu med det också.


Här är mina älsklingar just nu: Trädgårdsnattviol. Den doftar alldeles bedövande på kvällar och nätter, men nästan inget på morgonen och blommar jättemycket just nu. Den har också bara följt med när jag flyttade andra växter från mitt barndomshem och kommer tillbaka varje år igen.


Här är altanen som den ser ut nu. Den stora Thujan till vänster kommer jag ihåg skulle bli drygt en meter enligt katalogen. Det är en Occidentalis. Men nu sträcker den sig upp över taket och jag vill ha den kvar där på kanten av sittplatsen. Den är ett bra skydd mot insyn och blåst.  Rakt fram ska det vara en fin syrenhäck med vita syréner. Men de bara tynar bort. Vet inte vad jag ska göra åt den. kanske tar vi bort den helt i år. Bakom har vi nu idag satt gula gammaldags rosor som vi fått. Sen borde jag behandla altangolvet med något. Har någon bloggläsare som fick det ljust. Men minns inte vem.  Amplarna är som vanligt Pelargon och Penséer.


Här är en bättre bild på Schersminbusken.


Runt parkeringen framför huset finns perenner av olika slag. Lysingen är tacksam och har precis börjat blomma. Kärleksörten kommer senare och de där stora bladväxterna har blommat med stora lila blommor på höga stjälkar.



Dagliljan och Iris ska blomma frodigt nu och ge fina färger i gult och blått. Men det gör de inte. Det har varit alldeles för torrt så de är piriga och små.  Framför dem är det nog Kejsarkronor tror jag.


Här är han rymlingen som slagit sig ner i min perennarabatt! En gran! Den borde ha tagits bort för länge sedan men jag har inte haft hjärta. Är svag för såna där rymlingar som tar sig plats och frodas mot alla odds. Nu börjar till och med gubben att klaga lite och undra om vi inte ska ta bort den. Annars lämnar han beslut om trädgården åt mig. För det är jag som rensar och vid behov planterar. Han gillar inte det jobbet, men hjälper till vid behov, om jag pekar.  :-)


Här står tre stora tallar. De har blivit väldigt stora nu och tar bort nästan all sol på altanen från söder. Så antagligen fäller vi två av dem nu i sommar. Det är efter långt och moget övervägande och inte någon lätt procedur ´heller. Vi vill ju inte ha dem över taket på huset. Det är ju en hel del skog i alla fall runt huset, så det blir inte ödsligt. 

Här syns att gräsmattorna är bruna redan nu. Det är nog första gången det händer före midsommar. Men idag och igår kom lite regn, det kanske räcker till att locka fram lite grönska igen.

Slut på trädgårdsvandring för den här gången!



Kommentarer
Postat av: Marie

Der var en vacker rundvandring! Jag skulle gärna ha lite mer grönska på vår tomt, men vi bor uppe på ett berg (i princip). Detta innebär att ca 1/2 meter ner i jorden tar det stopp, alltså växer i stort sätt ingenting. Gräsmatta går bra...och jag har lyckats få lite andra buskar och ngt träd att ta sig, men det är med nöd och näppe. Det är närmast så att de klarar sig några år och sedan får man ersätta dem med en ny buske som klarar sig några år. Tujor och cypresser går bra av ngn anledning, men jag är inte speciellt förtjust i dem och ändå har vi 33 stycken på tomten...det kanske säger en del...

Postat av: Hanneles paradis

Fin vandring, glad midsommar!

2008-06-19 @ 16:08:06
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Inga ;M

Marie: Det är svårt med jorden här också. En kompakt och seg lera. Gissa om jag försökte odla de första åren!!! Men det går bara inte. Det får bli de enklaste växterna som överlever och grönsaker är inte att tänka på.



Hannele: Tack för det! En trevlig midsommar till Dig också.

2008-06-20 @ 01:34:33
Postat av: Tina

De stora bladväxterna som blommat hos dig ser ut som Bergenia.( även kallad Blommande rabarber)

Måste säga att du har en lummig och fin trädgård.

Har du gott om aklejor?? I så fall kanske jag kommer och får mig lite frö. Har nämligen lite "pippi" på såna. Jag och gubben vill önska er en Trevlig Midsommar. MVH Tina

2008-06-20 @ 12:15:11
Postat av: Hanneles paradis

Visst är det synd rensa bort fröplantor som trivs, vårt berg, som är en tuff miljö, jag får vara glad över det som trivs. Jag tänker ofta mer på kombinationer än enskilda växter, lite rufsigt är bara charmigt i min värld.

2008-06-21 @ 09:36:18
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Inga M

Tina: Jo det är Bergenior. Fina och härdiga minsann. Gubben försöker ploga ihjäl dem med en stor kompakt snövall varje år men de överlever. Visst har jag akljor. Ett stort antal och med varierande färger från helt vita till lila och blå. Du är så välkommen hit att ta frö när det beger sig. Du / Ni är välkomna annars också förstås. Vi är hemma hela sommaren nästan.



Hannele: Håller med. Här blir nog aldrig några kantskurna och välskurna trädgårdsarrangemang. Passar inte oss eller tomten.

2008-06-21 @ 10:41:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback