Ransäter trasmattor, Erlandergården, Tossebergsklätten



Vi var alltså i Ransäter på Erlandergården i går söndag för att se på trasmatteutställning

Den här ripsväven begrep vi oss inte på. Men snygg var den,



Den här till höger gillade vi båda två. Den var väldigt klurigt vävd, med en slags kypert.


Här gav en klok varpning ett fint mönster, men det var inte min favvo. Men Å-B gillade den.


Blå mattor faller ju jag för förstås. Här fanns både en varpning som gav liv och lite olika vävsätt.


Mattan till vänster har vackra färger och roliga inplock, fast vi tror inte på att det funkar med hundar oc h med tvätt. I mitten är en rips med mörkblått. Lite för optiskt för min smak.


Här var vi nog lite begeistrade och Å-B hade sett den förut, när länshemslöjdskonsulent Carina hade med den till Sillerud och visade. Den var djärvt komponerad och färgsättningen var mycket speciell, går inte att återge på ett bra sätt här. Det fanns inga återkommande mönsterrapporter som det brukar vara i trasmattor. Det var en lite dov färgskala med ovanlig färgkombinationer och det fanns både matta och blanka inslag. Det är samma matta här nere. Det här är en konstnär förstås.




Här är alltså en av få bilder på mig på bloggen!   Trivs ju bättre bakom kameran än framför.

Ha ha! Kunde inte motstå frestelsen att testa den gamla katedern i skolmuseet på Erlandergården.  Och det kändes som hemma modell  gammaldags sträng fröken med pekpinne och upphöjd katederplats!! Fattas bara den strama knuten i nacken!  Men jag tror hartassudden får vara för mig!

Vi fick en visning där. Fascineras av att man på den tiden hade ett barnperspektiv när man byggde skolor. Det var genomtänkt  Katederns upphöjning gjorde det möjligt att sittande ändå ha ögonkontakt med alla elever. perfekt. (Alla såna här upphöjningar togs bort under en period när man trodde att det var odemokratiskt att läraren satt högre upp! Att inte se barnen ordentligt skulle medverka till att undervisningen blev mer demokratisk!!??) Fönstren var stora och höga och släppte in mycket ljus, men gick inte så långt ner att de släppte in för mycket intryck utifrån som stör under lektionstid, Möblerna var gedigna och välgjorda av byns snickar, prydda med vacker snickarglädje. Bänkarna lutade lite neråt mot eleven vilket sparade ryggen vid skolarbetet och det fanns fotstöd på alla platser. Barnen kunde sitta två och två och hjälpa varandra lite om det behövdes. Det fanns ett antal av praktiska undervisningsmateriel typ vevbart fint solsystem, ett antal geometriska figurer som gick att illustrera beräkningar med, och en hel del annat.  (Jag försöker övertala mig själv att hålla i hartassen på bilden, den användes till att sudda på griffeltavlan!)


Sen bar det av till en utsiktspunkt här efter Fryksdalen: Tossebergsklätten. Det var förfärligt högt, alldeles för högt för mig. Jag var väldigt skakig i knäna här och valde att gå ner istället för att åka bil! Det är brant så det blev en ordentlig marsch. Men ändå rätt skönt i det varma vädret.

Vi kollade på Lerinmuseet men det var inte öppet än, inte förrän nästa vecka

Kommentarer
Postat av: kicki

Vilka underbara trasmattor, väver du själv Inga?

Jag har en vävstol men just nu ligger den nermonterad, men när sonen försvinner hemifrån nu om några veckor då skall den upp igen i det tomma rummet, sen skall det bli trasmattor på löpande band...jag älskar att väva...

Trevligt att få sitta i den gamla katedern, då uppskattar man verkligen sitt skrivbord, vi har ju ett skolmuseum här i byn och där älskar ungarna att vara och uppleva den gamla atmosfären..

Ha det gott min vän.

Postat av: Inga M

Kicki: Det var en del fina exemplar ja. Nja, jag väver någon gång ibland men det är långt emellan. I så fall är det trasmattor. Det står i alla fall en vävstol i källaren här. Den köpte jag ny när barnen var små och man var mer låst hemma med aktiviteter.

2008-06-03 @ 17:13:21
Postat av: Rut

Det var längesen men nog är det välkända marker åtminstone de från Fryksdalen.Tossebergsklätten minns jag inte om var uppe på men Blåbärskullen for vi över när vi skulle ner till Mårbacka.

Trasmattorna är magnifika, den som du inte tyckte var i din smak tycker jag bäst om.Smaken är forskaellig.

En ´trevlig nationaldag med en fläkt av huvudstan önskar jag med dina gäster.

2008-06-05 @ 19:58:32
URL: http://rut,blogg.se
Postat av: Inga M

Rut: Tackar för det. Jo det blir allt en fläkt av storstan. De bor sedan en vecka tillbaka i andra hand mitt i smeten, i en tvåa på Vattugatan bredvid Sergel Plaza. Det ska väl köpas lägenhet någonstans neråt söder så småningom. Jag hoppas Du kan fira nationaldag på något festligt sätt i Stockholm. Eller följa med på TV i firandet.



Jag tror att vi åkte över Blåbärskullen när vi for från Munkfors och över till Tossebergsklätten.





Trasmattorna var verkligen små konstverk allesammans. Det är roligt att se.



Ha en bra dag imorgon fredan sjätte juni.

2008-06-05 @ 23:42:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback