FRA-lagen är förfärlig!

http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=7891
 
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=795546

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\06\18\289305&sectionid=undefined

Man nyper sig i armen och tror inte att det är sant!! Lagen gick igenom i alla fall!!

FRA-lagen ger möjlighet för staten att kontrollera e-mail och annan digital kommunikation UTAN MISSTANKE OM BROTT! Det är en katastrof, varken mer eller mindre och blir förmodligen den här regeringens Waterloo. Och det borde bli oppositionens Waterloo också eftersom man från det hållet initierade det här eländet redan före maktskiftet.

Det här är en förfärlig lag som ger staten möjlighet att kontrollera den enskilde indvidens liv in i minsta detalj. I och med att man har rätt att kolla det digitala kommunikationsflödet så ligger nu allt  vidöppet för insyn från staten

- vars och ens ekonomi (vi gör ju bankärenden via email),

- vars och ens medicinering (nu ligger alla recept på nätet)
 
- vars och ens småprat med vänner (via blogg och email), osv.


Det är helt ofattbart egentligen. Vad var STASIS övervakningsapparat , med inbyggda mikrofoner i bostäder och ständiga spionerande med hjälp av grannar och släktingar, mot detta? STASIs verksamhet framstår plötsligt som väldigt tafatt och försynt.


Blir nästa steg i västvärlden att staten har rätt att utan misstanke kliva in i människors hem och kolla? Det framstår för mig som mindre kränkande att militären klampar in mot min vilja och går igenom mina byrålådor, än att  man tar sig rätten att tränga in i mina mail, mina vänskaper, min hälsa, min ekonomi och mina innersta tankar. Om staten kliver in i mitt hem rent fysiskt och börjar rota så så skulle det bjuda på betydligt mindre information än FRA-lagen ger rätt till. OCH jag skulle åtminstone vet om kränkningen! Det som sker via signalspaningen vet jag inte ens om. Det är ju på nivån ånga upp mina brev och sedan klistra igen dem och skicka vidare (vilket jag förmodar fortfarande är förbjudet utan misstanke om brott).

Enligt Svds ledarblogg med länk ovan så tar nu en juridisk kamp vid för att bekämpa lagen.

FRA-lagen ÄR ETT URDÅLIGT BESLUT!! Det finns ingen ursäkt för den hur mycket man än trixar och halkar på formuleringarna!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=795281


Kommentarer
Postat av: Marie

Micahaels Foucaults Övervakning och straff och hans tankar om panoptikon och panoptism blir inte längre så fantasifulla som jag tyckte att de var när jag läste boken. Det verkar fullt rimligt. Jag kan rekommendera boken, den är lite "tungläst" men fantastiskt perspektivvidgande...

Postat av: Nina

Storebror ser oss! Till och med när vi sitter på dass misstänker jag. Inte klokt alls!

2008-06-20 @ 09:13:31
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Mia

Ja, jag instämmer och jag förstår inte riktigt vad som hände på slutet.



På nyheterna sa de att förslaget skjuts fram, behövde ombearbetas, att vi inte var mogna för beslut. Och sedan var beslutet taget!



Kanske jag som misstolkat det, men lika illa det om de inte talar så svenska folket förstår... Jag anser mig trots allt som normalbegåvad.

2008-06-20 @ 09:33:23
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Hanneles paradis

Ofattbart att m dammat av sossarnas idiotiska förslag.. och beslut ska tas snabbt innan alla ska på semester.

2008-06-21 @ 09:34:25
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Inga M

Marie: Den boken borde nog även våra riksdagsledamöter läsa! Nu verkar de ha varit i händerna på de anställda och tvingat fram ett politiskt sett helt omöjligt beslut.



Nina: Det har kommit lite i taget och sammantaget är det förfärligt.



Mia: Och det här slingrandet och trixandet är bara löjligt, med myndigheter som ska bevaka varandra! När ett meddelande väl är läst så är ju skadan redan skedd.



Hannele: Det här verkar vara en tjänsemannaprodukt som skulle pressas igenom på stört, helst innan någon opinion hann vakna till liv. Och tyvärr kom väl reaktionerna lite för sent för att ha någon effekt. Det var redan kört!

2008-06-21 @ 10:31:00
Postat av: Lotten

Jag har inte satt mig in i detta, men "maggropskänslan" är den du uttrycker. Inte roligt att läsa att du som är mera insatt bekräftar denna tokskap...

2008-06-21 @ 14:21:04
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Inga M

Lotten: Jag har inga djupa kunskaper i frågan men principen är klar: Helt fel! Sen hjälper det inte att myndigheter sägs bevaka myndigheter. Det är bara ett spel för gallerierna.

2008-06-22 @ 06:07:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback