Får skolan konfiskera barnens kalasinbjudningar?

Nu länkar jag till Svd eftersom man skriver om konfiskering av barnens kalasinbjudningar.  På en skola i Lund så har man som policy att elever inte får ha med kalasinbjudningskort och dela ut på skolan om man inte bjuder in alla i klassen. I det här fallet så hade ett barn med inbjudningar till alla barn utom två i sin klass, en tvåa. Då konfiskerade skolan inbjudningskorten. Pappan till barnet JO-anmälde detta.  JO har valt att ta upp fallet och tycker att det ska bli intressant att reda ut.

Jag väntar med spänning på JOs beslut!

Vad tycker Ni? Ska barn få dela ut kalasinbjudningar på skolan om inte alla blir bjudna?

(Kolla bara att jag kunde göra en länk i texten!!  Stolt så! Tack Marie för mycket utförlig beskrivning! Den var på min nivå. Nu ska jag försöka träna så jag inte glömmer bort, vilket har hänt förut när snälla människor försökt lära mig. )

Svd 

Kommentarer
Postat av: ejmis

God morgon!

Det är lika hos mig med besökarantalet, färre på helgen än på vardagarna.

Postat av: Marie

Snyggt! Det är också lättare för oss läsare när man "ser" vart länken leder.



Det var roligt att det fungerade... :-)

2008-06-27 @ 09:35:45
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: S

svårt....per princip tycker jag inte man kan ha förbud...ju äldre barnen blir ju mer konstellerar dig sig...om en tjej bara vill bjuda tjejer är inte detta ok då? eller killar killar? och om ngn bara vill bjuda tre eller fyra (tänker jag som är lat och tycker det är jobbet att leta upp addresser o posta brev)



MEN idet här fallet är det ju osmakligt..man bjuder inte alla utom två...finns liksom inte i min värld, finns inga grunder för det...kan ju liksom inte vara brist på plats om man kan bjuda 22 men inte 24, typ



som sagt svårt...

2008-06-27 @ 10:01:36
URL: http://livelifetoitsfullest.blogg.se/
Postat av: Rutan

Ja, barnen kan gott cykla runt och lägga inbjudningarna i brevlådorna i stället för att dela ut dem i skolan, om de ska utesluta två klasskamrater. Då blir det den privatsak som det är och inte lärarens sak att delta. Det kan finnas bra anledningar till att man inte bjuder alla, jag har varit med om att en unge förstört det ena kalaset efter det andra. Men det kan handla om andra saker också varför man inte bjuder. Föräldrarna ska givetvis utgå ifrån att man bjuder hela klassen, om man bjuder hem så många.

2008-06-27 @ 14:02:48
URL: http://rutan.blogg.se/
Postat av: Hanneles paradis

det där är en jobbig grej, att inte bli bjuden

2008-06-27 @ 14:11:43
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Gubben

Jag tycker problemet är tudelat...

- Skolan har inte rätt att konfiskera barnens inbjudningar, basta!

- Att bjuda hela klassen utom två signalerar ett annat problem som inte försvinner genom att skolan konfiskera inbjudningarna...

2008-06-27 @ 18:33:39
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: Åsa

Har alltid kört med att man bjuder alla, oavsett om man tycker om alla eller inte, men alla ska ha en inbjudan och sedan har alla lika möjlighet till att tacka ja eller nej.

Annars kan man ha ett "privat" kalas och inte bjuda nå´n i skolan utan kör en "privat grej".

Ha dé!

2008-06-27 @ 18:38:07
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag var så upptagen av länkningen att jag inte noterade inlägget..;-))



Jag tycker nog inte att barnen ska ge varandra inbjudningskorten i skolan. Det blir så uppenbart vem som inte blir bjuden då. Visserligen vet säkert samma barn om att den inte är bjuden ändå, men att sitta där tillsammans med sina klasskamrater en hel dag utan någon förälder som stöd och känna att jag är inte bjuden, det måste vara hemskt.



Man skulle kunna tänka sig att det skulle vara bra att lämna inbjudningskorten i skolan, då kommer det ju också fram om någon i klassen är särbehandlad. Tyvärr tror jag dock att skolans befogenheter inte sträcker sig fullt så långt att man kan lägga sig i inbjudan till födelsedagskalas. Det blir ganska absurt om det ska förankras i skolan vilka man bjuder till sitt kalas. Sedan kan jag tycka att det är ansvarslösa föräldrar som "straffar" två elever genom att inte bjuda dem, vad löser ett sådant förfarande? Själv har jag alltid bjudig hela klassen eller alla flickor, när mina barn har haft kalas. De har ibland sagt att den och den vill de inte ha med, men då har vi pratat om det och sedan har vi bjudit alla.

2008-06-27 @ 19:05:05
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Mia

Jag reagerade som du... Om vi jämställer med vuxenvärlden så skulle vi inte på arbetsplatsen få bjuda hem någon/några om inte samtliga bjuds. Skulle vi vuxna ställa upp på det? Knappast. Jag förstår tanken bakom, men tror inte det här förbudet kommer att hålla juridiskt.

2008-06-27 @ 21:11:46
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Ejmis: Jag tror att fler har den erfarenheten, ja.



Marie: Jag ska träna på länkandet nu! :-)



S: Håller med om att här är en hund begraven när man utesluter två barn. Det luktar mobbning lång väg, kanske mobbning som hämd för annan mobbning. Men lika fullt fel. Om man ska bjuda alla eller inte måste bli en diskussion mellan barn och förälder. Det har skolan inte med att göra. Men bland små barna så betyder det mycket för klassklimatet att alla blir bjudna. Och det vinner alla på. Men sedan är det inte möjligt för alla föräldrar.



Rutan: Privata inbjudningar är ju enklast för alla parter förstås. Då slipper skolan bli inblandad och det blir enbart en fråga mellan barn och föräldrar hur inbjudningar ska hanteras.



Hannele: Som lärare har jag ju ibland hamnat i situationen att få ta hand om ledsna barn som inte blivit bjudna när "alla andra" har blivit det. Det har oftast tyvärr varit invandrarbarn som ännu inte kommit in i gemenskapen / språket eller nyinflyttade som verkligen behövt få en puff in i klassen.



Gubben: Rent juridiskt tror jag Du har helt rätt i att inbjudningarna inte får konfiskeras och behållas på skolan. Det krävdes ju en särskild lag för att få ta mobiltelefoner och det är bara tillåtet om eleven självmant lämnar den ifrån sig.

Men frågan är om man kan hindra barn från att dela ut inbjudningar på skolan. Sen har Du rätt i att det säkert finns en hund begraven här och ett annat problem i botten.



Åsa: Om det är möjligt att göra som Du gjort så är det naturligtvis det allra bästa för barnen i klassen. Det betyder mycket för sammanhållningen mellan barnen. Samtidigt så har inte alla möjlighet att göra stora kalas, så det är inte enkelt.



Marie: Återigen, jag tror inte att skolan ska lägga sig i vilka barnen bjuder på kalas.



Men det är oerhört grymt att göra som den här familjen i exemplet. Det verkar snarare handla om ovänskap mellan vuxna än mellan barn och att man tar den här inbjudansrundan som ett tillfälle att straffa två elever genom att utesluta dem. Och det är just där jag tror vi kan stödja ett förbud från skolans sida. Själva handlingen att utesluta två barn kan mycket väl falla inom ramen för mobbningslagstiftningen och därmed kunna stoppas med den i ryggen. Man får inte straffa ens en mobbare med mobbning. Det finns inget undantag i lagstiftningen för det. Mobbning måste lösas på annat sätt. Att straffa en elev som inte bjudit förut känns också väldigt fel. Den eleven kanske inte hade möjlighet att ha stora kalas av utrymmes- eller ekonomiska skäl.



Men att be barnen hämta kort i den egna väskan och ta dem är nog inte ok. Barnens väskor känns som väldigt privata.



Mia: Nej det är svårt när barnen blir äldre att bjuda alla. Men som lärare måste jag ändå berätta för föräldrarna att det är bra för klassen om alla blir bjudna. Men också inse att alla inte kan/vill göra stora kalas och ska inte bli sedda över axeln för det. Man kan säkert bidra till klassgemenskapen på annat sätt.



Alla: Rent juridiskt så tror jag man får bakslag på att ta in korten från barnens väskor och samla in dem och skicka dem tillbaka. Men det är inte omöjligt att man med mobbningsförbudslagen i ryggen kan hindra ett barn från att utesluta någon eller några på det här sättet. Alltså säga att det här är inte ok och förbjuda själva utdelandet på skolan. Vad som sedan händer på fritiden har vi som skolpersonal ingen makt över och ska inte ha heller.



Självklart så är det bra att diskutera detta med föräldrarna och barnen innan så att alla är klara över vad som gäller och varför. Vi som jobbar i skolan är inte skyldiga att stå och se på när barn (eventuellt med hjälp av förälder) är utstuderat elaka mot varandra som jag tycker detta är exempel på. Och som sagt uteslutning eller mobbning är inte tillåten, ens som vapen mot en mobbare. Det finns inget undantag i lagstiftningen för det. Mobbning måste lösas på annat sätt. Men detta är en gråzon och jag förstår att JO tacksamt tar sig an uppgiften att undersöka vad som är förenligt med lagtext och uppdrag.



2008-06-27 @ 22:20:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback