Cykelbana i Sillerud invigd!


Så här var perspektivet en god stund på förmiddagen idag. Jag cyklade den nya cykelbanan på invigningsturen tillsammans med så där 60 stycken andra. Visst är korgen snygg. Men idag blev det ingen sallad och vin och bröd i den.
Jag håller på att lära mig detta att cykla med 7 växlar. Använder mest 2:an och 3:an på vanlig väg och 1:an i uppförsbackarna.  Inbillar mig att den rullar fortare nerför på 1:an  också men det är väl inte möjligt. Jag är van att cykla med främre delen av foten på trampan men undrar om det inte är mindre jobbigt att ha hålfoten där istället. Sen tvistar vi om hur hög sadeln ska vara. Jag vill inte att sadeln ska vara högre än att jag kan sitta på den och nå ner till marken med tåspetsarna. Gubben säger att de ska vara lite högre så jag har raka ben när trampan är längst ner. Jag får väl testa vilket som känns bäst.


Färden startade i Sanda och gick mot Svensbyn. Cykelbanan går parallellt med E18 Stockholm - Oslo. Roland hade som synes Jazz med sig, alltså en slags fyrbent påhängsmotor. Fusk! Jag vågar inte ha med Oskar än, måste bli säkrare på att hantera cyklandet först.


Vi trodde att cykelbanan skulle vara mjuk att cykla på, men det var den inte. Den var hård och bra, med grus på. Det funkade helt perfekt. Så här är det att cykla på landet. Egentligen är detta från början inte en cykelväg utan vatten- och avloppsledning mellan Svensbyn och Sandaholm. Cykelväg blev det nästan på köpet när man ändå skulle gräva.


Vi passerade golfbanan och där var massor av folk idag. En superfin golfbana bredvid Svensbysjön. Den är alltid grön och fin på greenerna även om det är torrt annars. Och den ligger väldigt fint bredvid Svensbysjön med fin utsikt. Här finns bra käk också i restaurangen, vi var där idag lördag och åt stekt potattis med bräckt skinka och ägg. Än så länge är restaurangen lite primitiv men det ska enligt planerna byggas en ny med god standard.

Här uppe ligger en fin gård som vi passerade.

Till slut kom vi till Svensbysjö och den lilla tätorten i Sillerud, Svensbyn efter E18.


Här i Svensbyn var lanthandelns dag med en massa aktiviteter på gång och många besökare.


Cykelbanan invigdes av kommunalrådet Kjell Ericsson. Han berättade om man tjatat om cykelbana i Sillerud länge och han pratade också om att man i Sillerud håller ihop och hjälps åt för att få något uträttat, inte bara förlitar sig på att andra ska ordna allt. Kjell har nu sagt upp sig från jobbet som kommunalråd. Han ska sluta den 1: oktober efter att den nya E18-sträckningen invigts.  Den person som ser ut att bli hans efterträdare fanns också på plats.


Här fanns en cyklande korvgubbe också.




Den här dagen var arrangerad av Silleruds Framtidsgrupp och av lanthandlare Richard med personal. Det var trevligt att vara här en stund, bli bjuden på kaffe och korv och pratstunder. Det var loppis, hoppborg, kaffebjudning, lotterier, korvbjudning och en öppen lanthandel förstås som vanligt till 16.00 på lördag. Det var verkligen massor av Sillerudsbor (och andra) här. Vi pratade bl.a. med en ung dam S. S. bördig från Svensbyn, duktig skidskytte som är på väg att flytta tillbaka till bygden igen. Här fanns också Snarkilsbor som ordnar bussresa till Dragspelsstämman i Ransäter på fredag. Intressenter kan anmäla sig dit.

Tyvärr måste vi bryta upp vid 12-tiden för att åka och ta emot nya fiskegäster i stugorna. Det tog eftermiddagen. Det var ett äldre par från Wittenberg, och ett grabbgäng från Dresden.

Kommentarer
Postat av: Marie

Det var många fina bilder, speciellt från golfbanan.



Nej, jag skulle heller inte vilja cykla med ngn hund i släptåg, springa går bra men inte cykla.

Postat av: Inga M

Marie: Jag gillar verkligen detta med att cykla. Det är en nygammal upplevelse. Och jag tror att kommer att klara av att ha med lille Oskar i band när jag blir mer van.

2008-06-29 @ 08:27:54
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Vad kul att se att du har blivit fri från förkylningen och kommit upp på cykelsadeln. Det här med hur högt man ska ha sadeln, ja, det är förstås en väldigt individuell grej. Man ska förstås ha det som känns bäst.



Jag har den högre än vad "förståsigpåare" rekommenderar! Jag får i och för sig ställa mig upp om o när jag behöver sätta ned foten i marken. Däremot tycker jag att jag behöver använda mindre kraft vid trampandet, cyklandet kräver inte så mycket.

2008-06-29 @ 08:32:57
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Mia: Gubben säger precis som Du när det gäller sadelhöjden. Jag kanske låter höja sadeln senare när jag är lite säkrare.

2008-06-29 @ 08:36:08
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Nina

hmm... på min cykel, som blev ena dotterns, och sedan min igen - där går det inte att cykla med rakt ben när trampan är längst nere. Moderna cyklar...



Jag känner att jag tappar kraft av att cykla hopkurad.

2008-06-29 @ 08:42:17
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Inga M

Nina: Men om man höjer sadeln måste det väl gå?

2008-06-29 @ 08:50:50
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Rutan

Jag tycker det känns bäst att kunna sätta ner tåspetsen, säkrare. Bra att kunna göra när man måste vänta vid en vägkorsning t ex, man behöver inte kliva av.



Vet du att det finns en pinne att fästa på cykeln för att fästa kopplet på, så att hunden och kopplet inte kommer in i hjulet?

2008-06-29 @ 13:47:44
URL: http://rutan.blogg.se/
Postat av: Inga M

Rutan: Låter tryggt från en, om jag har förstått det rätt, rutinerad cyklist. Just det, det finns en pinne att fästa hunden i, en pinne som fjädrar lite dessutom tror jag. Tack för påminnelsen! Jag har ju sett dem.

2008-06-29 @ 14:51:31
Postat av: Hanneles paradis

Önskar en cykelväg hit också, vi har en hemsk smal krogig 70-väg utan nån plats att gå eller cykla på...

2008-06-30 @ 00:41:17
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Inga M

Hannele: Då behövs cykelbanan verkligen hos Dig! Hoppas det blir så!

2008-06-30 @ 06:53:08
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Man ska inte ha pedalen i hålfoten och benet ska nästan vara rakt när trampan är längst ner. Då får man ut bästa kraften i tampandet.



Om man inte kan ställa in sadeln rätt för sin egen längd har man förmodligen en cykel med fel ramstorlek. Riktiga cyklar finns i flera storlekar, inte bara i dam- och herrmodell.



Lycka till, med cyklandet!

2008-06-30 @ 18:44:29
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: kicki

Å vilken mysig cykeltur, tack för att jag fick följa med på den...

ha det gott nu i värmen som kommer imorgon. kramen

2008-06-30 @ 20:01:39
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se/
Postat av: Inga M

Tjatis: Oj, det där med storlekar visste jag inte. Varför sa inte gubben i affären något om det? Fast jag tror i och för sig att den här cykeln passar mig.



Kicki: Det ska ju bli några riktiga cykeldagar nu framöver.

2008-06-30 @ 23:46:46
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback