Bankrån i Årjäng idag! Igen!


Ja, jag skriver i Årjäng "igen" för det var inte så många år sedan sist och för några veckor sedan i Charlottenberg. Om det inte vore så hemskt för bankpersonalen så vore det komiskt denhär gången.

Bankrånarna, 4 st maskerade män, bröt sig först in i fel lokal! (Han som går in här är inte bankrånare utan glasmästaren) De sågade med motorsåg och högg sig in med yxa i den banklokal som Sparbanken lämnat för flera dagar sedan, alltså den ovan här. Man hade  till och med hunnit mura igen bankomaten efter flytten men rånarna märkte inget förrän de tagit sig in. Tänk så förvånade de mäste ha blivit!!  Det var alltså tomt och en granne intill hörde dem diskutera detta på ren svenska (utan brytning) att det inte fanns något så de fortsatte vidare till nästa bank, Nordea.

Och det lustiga är att de då passerade Sparbankens nya lokal utan att märka det, trots fina skyltar.  Den ligger vägg i vägg med Nordea. På Sparbanken höll personalen på med att blåsa upp ballonger och planera för kvällens invigningsfest när rånet skedde. Banken var ju ännu inte öppnad för dagen. Man blev förvarnade på både Sparbanken och Nordea så all personal hann springa bakvägen ut ur lokalen. Det fanns ingen inne när rånarna kom in. Men det är inte känt än om de två smällar som hördes inne ifrån Nordea var skott eller sprängning. Så de kan ju ha fått med sig något ändå. Polisen är förtegen om eventuellt byte. Bilden här nere är på de gamla lokalerna, de som blev "rånade", inte de nya.




Här är Nordeas rånade banklokal. Glasmästare Friberg var i Norge så den hemvändande sonen R. F. fick ta sig en första titt på eländet. Festen på Sparbanken blev inställd och tårtan bjöds på på kvällens studentfest på Claras torg istället.

Jag hade en himla tur som inte hamnade mitt uppe i detta rånet med min skolklass. Vi gick till simhallen i morse och jag var tänkt att ta en väg som går nära banken men ändrade planerna i sista minuten. Men vi passerade alltså en liten bit  härifrån kl 8.15.  Kl 8.44 gick larmet till polisen då var rånet i full gång.  Medan jag var på simhallen kom en dam in när klockan var fem  i 9 och berättade att rånet pågick ett stenkast från oss.

Jag sa inget till barnen som var i vattnet. Ville slippa skrämma dem i onödan. Men vi vuxna stod och kikade ut genom fönstret och såg så småningom svarta rökmoln bolma upp en bit bort. Vi sa genast med värsta deckarinstinkterna att det måste vara flyktbilen som brinner. Och det var det. Den stod  i Vännacka mot Arvika.  9.30 gick vi tillbaka till skolan och då var det över så vi slapp se eländet.

En civil polisbil följde efter rånarbilen  och den polisen  var mina barns lekkamrat J I. Jag ska ta honom i örat nästa gång jag råkar honom. Inga pengar i världen kan vara värt att han riskerar livet!!   Rånarna sköt mot bilen. Jag tänker på ett annat rån när ett sådant handlande  slutade med tragedi.

Kommentarer
Postat av: Nina

Aj aj, det var verkligen klantiga rånare.



Funderar varför rånarna åker till Värmland för att råna småbanker... vågar de inte ta dem i storstäderna längre, eller har bankrånare blivit ett vanligt yrke så de måste dela på marknaden?

Postat av: Marie

Ja, jag såg på webben att det var vilda västern i Årjäng och då tänkte jag på dig. Det var ju en himla tur att du inte hamnade mitt i rånet med alla barnen och tur att det inte hände ngt riktigt allvarligt då det verkade som att de inte hade ngt spärr mot att använda sig av vapen...

2008-06-10 @ 09:03:14
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inga M

Nina: Tror att det beror på att man har så få poliser över stora områden. Det blir aldrig någon risk. De kan i stort sett promenera in och ta det de vill.



Marie: Ja, det var ren tur att vi inte hamnade nära bedrövelsen.

2008-06-10 @ 18:39:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback