Värdefullt inlägg hos Rut O! Läs det! Och ett till!

Ibland dyker det upp speciellt värdefulla inlägg på bloggen, inlägg som är sällsynta på något sätt och har ett innehåll som är ovanligt. Hos Rut O finns ett nu, en beskrivning av en del av hennes liv. Rut är över 90 år gammal och den här berättelsen börjar på 40 - talet. Läs den!  Den handlar om kvinnors vanliga liv på den tiden och Rut minns så väl.

Uppdaterat: Här hittade jag något intressant om skola och utbildning i Sverige. De är skrivet av LAJ (Slottet i saknadens dalar, en närstående till En liten tant, för att nu syssla med namedropping!). Fast att lägga bombmattor över lärarutbildningarna var kanske att ta i!

Kommentarer
Postat av: Marie

Nu har jag läst inlägget hos LAJ, jag tar Rut lite senare. Det var ett mycket "grundligt" inlägg och jag håller med i stora delar av det. Däremot finner jag samma bildningstankar som ligger till grund för lärarutbildningen idag och som antagningskraven ser ut idag så rimmar det illa tillsammans. Jag tror (dessvärre) att denna helhetssyn med analystisk förmåga som fås genom bildning tyvärr inte är alla förunt att få, hur mycket de än utbildar sig. En gissning (kanske arrogant sådan) är att kanske endast 25% av studenterna på lärarutbildningen verkligen "bildas" av utbildning, många fler skulle nog vara mer betjänta av den "mekaniska nötningen" och fungera bra som lärare ändå. Det är detta "fenomen" som gör att jag är starkt kritisk till lärarutbildningen. Antingen får man höja intagningskraven så att man endast når människor med "bildningspotential" eller så får man göra om utbildningen så att den nöter in mer mekaniskt. Som utbildningen ser ut idag är det många som inte kan tillgodogöra sig utbildningen och i princip inte förstår vad det är vi lär oss...



Dessa "okunskaper" kan heller inte användas ute i praktiken....vilket innebär att många "outbildade" men med examensbevis undervisar runt om i skolorna...

Postat av: Lotten

Tack för länkarna! Jag har noterat och ska läsa, men tror nog värmen måste lägga sig lite. Är förvånande hur seg en hjärna kan bli...

2008-07-25 @ 19:16:42
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Pialotta

Vad menas "samma gamla bilder" är du en som tittar in till mig utan att skriva kommentar tro. Finns faktiskt massor av fötter i sanden bland mina sommarmotiv om det är den bilden du menar..

2008-07-25 @ 21:22:28
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Inga M

Marie: Att Du som går lärarutbildning just nu konfirmerar det som LAJ skriver är skrämmande. Lärarutbildningarna är inte attraktiva, platserna fylldes inte i Karlstad inför hösten. Den här tidskriften / websidan Axess verkar bra.



Lotten: Visst blir man lite trött i huvudet av den ovana värmen.



Pialotta: Jag är hemskt lessen men det är inte jag som ligger bakom den elaka kommentaren som någon Kickan har gjort på Din blogg. Någon annan har valt att använda min bloggadress. Dålig stil!! Du får gärna ta bort kommentaren helt och hållet eftersom den är en fejk!



2008-07-26 @ 00:17:08
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Hej igen.. jag tyckte det verkade mysko att du skrivit så. Brukar mest vara riktigt unga som lägger in små korta meningar, som egentligen inte betyder något, men som man undrar över..

Jag var bara tvungen att fråga:-)

Ja du jag tror jag tar bort kommentaren där. Titta gärna inom till mig någon annan gång, bara roligt när det är seriösa besökare och det tror jag absolut att du är:-)

ha de gott.. trevlig helg.

2008-07-26 @ 00:23:03
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Inga M

Pialotta: Jag vet inte om någon kan tjäna något på att göra fejkade kommentarer, men trist fenomen är det i alla fall.Jag är allt inne och läser Din blogg ibland och kommenterar också någon gång men inte på det viset. Skönt att Du hörde av Dig så vi fick reda ut det! Hoppas det inte händer hos någon mer.

2008-07-26 @ 00:31:00
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Jag läste Ruts inlägg och det var intressant, men jag känner inte igen det där med att arbetarklassens barn inte förväntades bli annat än arbetare. Hennes familj bodde i Årsta, inte långt från den förort jag växte upp i och mina äldre syskon är jämngamla med hennes barn. Det förväntades att vi skulle ta vara på möjligheterna som efterkrigstiden erbjöd i form av utbildning för alla. Det måste ha varit någon slags jantelag som slog till, inte bristande möjligheter för dem som ville.

2008-07-27 @ 20:07:58
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Inga M

Tjatis: Jag är inte så säker på att möjligheterna var öppna för alla. Jag är född 1950, alltså lite senare än Ruts barn. I min klass i folkskolan var vi bara tre stycken som läste vidare till realskolan. Resten gick år 7 bara och slutade sedan för att börja jobba. De förväntades inte fortsätta någon mer skolutbildning och arbetsmarknaden erbjöd jobb inom i stort sett vilken sektor som helst: kommuner, landsting, privat osv. Den som valde att gå realskola och sedan gymnnasium måste betala sina läromedel själv och eventuell transport till och från skolan alternativt boende nära skolan om det krävdes. Skolböcker och annat kostade summor motsvarande 5000 - 10.000 kr per läsår omräknat i dagens penningvärde och det var inte så lätt för alla familjer att fixa, åtminstone inte om flera barn i samma familj ville läsa vidare. Så jag undrar om inte Rut har en point där. Dessutom var det inte så många platser på realskola och gymnasium (= de teoretiska utbildningarna) så konkurrensen för att komma in var rätt hård. Många stängdes ute redan där genom att betygen inte räckte till. Och specialundervisning fanns inte, bara egenbetalda privatlektioner.

2008-07-28 @ 00:42:44
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback