Om bloggtexter och bloggande!

Annaa som finns med på min länklista här har  en bra blogg, läs den! Nu har hon hotat med att sluta blogga och det går vi läsare naturligtvis inte med på. 


Så här skiver jag i kommentaren till det och för säkerhets skull så skriver jag det här också eftersom jag tycker att det ibland ställs underliga krav på bloggar och bloggande. Ofta, men inte alltid, kommer de från proffsskribenter, varav en del kan vara duktiga på att skriva olika typer av journalsitiska eller litterära texter, men är samtidigt urusla bloggare.

"Alltså Annaa, vad är det för trams att Din blogg inte skulle vara bra!??

Din blogg är en av mina favvobloggar! Den har kvaliteter som gör den till en jättebra webbdagbok: absolut ärlighet och närvaro. Och jag läser allt Du skriver. Oftast är jag här varje dag och läser men om inte så läser jag igen frg inlägg. Och så tror jag man ska tolka läsarstatistiken; det är betydligt fler som följer en blogg än vad som framgår av antalet unika besökare varje dag. Antagligen måste man ta den siffran gånger 2 eller 3 eller ännu mer eftersom många är inne ibland och läser dagens inlägg plus några tidigare inlägg.

Och sen fattar jag inte varför det ibland framställs krav på att bloggar ska vara något mer än just en bra webbdagbok?? Pointen med bloggen är ju just att den ska kunna vara en dagboksanteckning i flygande fläng, mitt i det levande livet, utan absoluta krav på omsorgsfull korrekturläsning eller knorrkonstruktion. Den ska heller inte behöva vara en krönika eller innehålla genomtänkt samhällskritik, eller ha text som går på fotnoter. Varför i all världen skulle en blogg ha den typen av kvaliteter?? Såna texter finns det ju redan en uppsjö av, hur många som helst!! Kolla bara i närmaste tidningsställ eller bibliotek! Det är ju inte bloggens nisch helt enkelt.

Din blogg håller alltså superkvalitet som webbdagbok, som jag sa förut så har den en fantastisk närvaro och en total ärlighet som jag faller pladask för. Och det gör jag för att jag uppfattar det som en rätt en ovanlig egenskap. De flesta av oss frestas nog att framställa oss själva som mer lyckade och snälla än vi egentligen är, men inte Du. Vi försöker nog men är kanske helt enkelt lite för fega. Jag beundrar Ditt mod.

Dessutom har Din blogg ofta andra kvaliteter också. Dina bloggtexter känns ofta som obearbetade krönikor och Din kritik av samhällsfenomen är ofta utomordentlig.

Så Du ska inte sluta Annaa! Du är bloggens salt! "


Kommentarer
Postat av: Åsa

Håller med dig till 100%!

Ha dé!

Postat av: Annaa M

Tackar än en gång för denna välskrivna och tänkvärda kommentar!



För resten så har det nog hänt mer än en gång att duktiga bloggare har blivit rätt så mediokra krönikörer. Kraven blir annorlunda när det handlar om att skriva professionellt. Själv fick jag fullständigt kramp när jag för rätt många år sedan fick hoppa in och skriva ett par kåserier i en tidning jag aldrig medarbetat i förr. Jag slog knut på mig själv för att det skulle bli så bra - och det blev det förstås inte, det blev bara just de där två kåserierna.

2008-07-05 @ 18:23:39
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Klimakteriehäxan

Blogga den som blogga vill. Hur han eller hon vill! Det är ju läsarna som väljer, inga recensenter som skriver en på näsan vad man ska gilla och ogilla! Vilket jag tycker är ärkesympatiskt med bloggosfären.

2008-07-06 @ 10:22:09
URL: http://www.klimakteriehaxan.blogspot.com
Postat av: Inga M

Åsa: Då är vi minst två!



Annaa: En krönika ser ju ut att vara en text skriven rätt upp och ner från hjärtat men kräver en hel del filande för att bli bra förmodar jag. Roligt att Du fortsätter blogga.



Klimakteriehäxan: Håller med. Det är ju bloggens styrka att den kan vara vad som helst och att den är omedelbar och ger möjlighet till direkt dialog. Som läsare kan man välja bloggläsning i speciell kategori eller som jag gör välja "hela människor" där allt möjligt finns med men utifrån skribentens liv.

2008-07-06 @ 10:52:37
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback