Kväll på sjön - grilla! Och bäver!


Här simmar han bävern! De är rätt oblyga faktiskt! Vi kajkade lite fram och tillbaka i älven i kväll torsdag nerom uthyrningsstugorna och kollade efter bäver. Och där var de. Vi såg i alla fall två samtidigt men det kan ha varit tre. En slog med svansen en varningssignal precis bredvid båten och dök, men de andra brydde sig inte värst, utan simmade bredvid båten och låg i vassen och ruvade lugnt och stilla tills vi var bara någon meter ifrån. Hyddan är precis bredvid och våra gäster ser dem ofta. De har slutat vara rädda för människor. Ingen skadar dem någonsin. De gnager av träden nere vi stugorna och vi hoppas att inget ska fall över båtarna. När jag tog den här bilden var nog klockan c:a 11 på kvällen och det var rätt mörkt.


Innan vi såg bävrarna så var vi med R o Å-B ute på sjön och grillade. Vi var på Ds sten ute i Harnäs. Det var fullt med kanotister på alla andra möjliga ställen inom räckhåll. Det blåste så mycket att vi ville inte ut på Harnäsfjorden eller ut på storsjön. Det räckte att åka inne i vår lilla vik här uppe i norra änden på Östersil.  Vi gjorde i ordning grillen och fick fart på den till slut. Tv¨å stycken engångsgrillar var det men det var svårt att grilla kött på dem. De är nog mest för korv o så.


Medan vi väntade på grillningen så mumsade vi på räkor.


Det var fint ut över sjön. Vi såg hägern och lommarna och morkulla under tiden vi satt här. Det var en väldigt trevlig kväll och vi firade Å-Bs första semesterdag. Det blev mycket fniss och skratt och stoj som vanligt.  Nu får tandläkeriet klara sig ändå.  Stängt i Årjäng i två veckor!

När vi sent omsider kom hem till Liane så såg vi faktiskt tre älgar på olika ställen i våra havreåkarar. Äntligen börjar de komma fram och visa sig. Det är på tiden. Vi har väntat länge nu.

I morgon fredag på dagen åker vi nog till Karlstad och kanske träffar en lite nyfödd en. På kvällen så ska vi uppvakta U i Hol som fyller åt. Hoppas vorstehhunden Chester är frisk då. Han har haft feber och hosta och varit dålig.

På lördag vet jag inget särskilt men på söndag så har Roland bjudit de anställda på mat och bowling på hotellet i Årjäng.
Städningen i badrummet blev inte färdig idag heller. Måste åka med modren till vårdcentralen för en röd, varm och ömmande armbåge. Noggrann utrikisk läkare konstaterade tennisarm. Min lilla mamma som är 91 år såg lätt oförstående ut. Det har inte varit värst mycket tennisspel i hennes liv, men det kan man tydligen få ändå och hon kommer snart att bli bra igen. Sen var det Åmål med gubben för att hämta hans glasögon. De gamla var ju borttappade. 

Men allt i linneskåpet i badrummet är sorterat och klar så det blir nog färdigt i morgon. Bara jag tar mig igenom de nostalgiattacker det innebär att ta sig igenom många decenniers linneförråd.

Kommentarer
Postat av: Nina

Kul med bävrarna, på mitt sommarland finns också bäver. Men har inte lokaliserat exakt var de har sitt tillhåll.

Postat av: anne

Ni ser ut att ha haft en underbar kväll!



Jag förstår din mammas undran ang tennisarmbågen.



Hoppas du får en bra fredag!

2008-07-18 @ 09:44:24
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Om inte dottern varit i England bland kaninerna så hade vi nog tagit oss en tur till Värmland. Hon betvivlar ju att bävrar verkligen finns.

2008-07-18 @ 11:51:05
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Hanneles paradis

Mysigt det ser ut. En gång i min ungdom var jag på bäverjakt med kamera i Värmland, tidigt på morgonen.

2008-07-18 @ 12:01:23
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Marie

Hahaha...jag förstår att din mor blev fundersam när läkaren sa att det var tennisarmbåge..;-)).



Jag har aldirg sett en bäver i verkliga livet, det skulle faktiskt vara roligt att få göra det. Det märkligaste jag har sett i min egen omgivning var en grävling som gick i sakta mak över min tomt. Jag blev faktiskt lite orolig för att han också skulle tycka om mitt hem och flytta dit, inte helt roligt mer en grävling som underminerar huset..,-))

2008-07-18 @ 13:09:56
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Cissi

Jag gillar verkligen bävern, de är ett intressant djur. Som de bygger sina hyddor!

Sedan är de ju ett skadedjur som heter duga också förståss.. :o)

Härliga bilder. Ser ut som om kvällen var trevlig.

2008-07-18 @ 15:32:33
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Härligt verkar ni ha haft det!

Kul att ha hittat till någon som bor i närheten på en blogg. Älgtjuren jag såg på ett foto skulle jag bra gärna velat se i verkligheten.

M v h

2008-07-18 @ 19:47:37
URL: http://trissemojs.bloggagratis.se
Postat av: En liten tant

Vilken trevlig kväll! Å lommarna! Det är barndom och sommar för mig - lommens vemodiga rop över den kvällstilla sjön.



Jag imponeras f.ö. svårt av dina städprojekt. Sitter här i min byggarbetsplats till hem och försöker uppbåda entusiasm nog att åtminstone städa upp de ytor som är tillgängliga.

2008-07-18 @ 20:10:12
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Nina: Man brukar kunna se hyddan.



Anne: Tack det blev bra! Kommer ett inlägg.



Annaa: Jag ska väl inte säga att man kan kolla på dem på beställning så där men 9 ggr av 10 så funkar det. Ni är välkomna när det kan passa.



Hannele: Ja, det är rätt tid, tidigt på morgonen eller sent på kvällen.



Marie: Grävlingar är trevliga men helst på lite avstånd. När det gäller bäver så får Ni ta Er en tur till Värmland! Välkomna!



Cissi: Deras byggnadskonst är otrolig. Deras byggnadsverk på vår båtplats för ett par år sedan gick inte att ta bort för hand. Det krävdes grävmaskin.



Yvonne: Jag har varit inne hos Dig o kollat. Vi bor som sagt inte så långt ifrån varandra.



Tant: Åh stackars Dig som lever i ett byggprojekt. Det är verkligen knäckande! Enda trösten är att det faktiskt går över även om man får vänta länge.















2008-07-18 @ 22:05:31
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: harnäsgubben

Är platsen och bordet godkänt??

Om ni behöver en grill,det ligger i bastun.

Hej

2008-07-18 @ 23:53:46
Postat av: Inga M

Harnäsgubben: Platsen är perfekt, bra grillplats, bra bord och brygga att angöra! Vi trivs bra här i kvällssolen! Tack för erbjudandet om grill.

2008-07-19 @ 09:00:44
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback