FUSK ALLTSÅ!!

image1546
Köpte ett paket med diskmaskinstabletter i fredags. Erkänner att jag tog det som var billigast, men jag kunde inte tro att jag skulle bli utsatt för ett sånt här bedrägeri.

Diskmedlet tar bara upp en tredjedel av förpackningen, resten är luft!!  Jag klippte bort en bit av kartongsidan så att det skulle bli synligt. Så här blir vi alltså lurade av stora etablerade företag att betala dyrt för luft.  Det som såg ut att vara billigast blev säkert det dyraste.  Jag fattar om innehållet i vanliga tvättmedelspaket kan sjunka ihop till exempel men disktabletter håller ju samma storlek och kan inte skaka ihop i några transporter.

Jag ska testa och köpa de andra fabrikaten så småningom för att kolla och alla gör så här.

Kommentarer
Postat av: Helena

Det är ju nästan i nivå med Sverker - i soptunnan - Olofsson.

Postat av: ejmis

Bedrövligt!! Även om märket var det billigaste så ska det ju inte vara så. Sun har väl funnits i evigheter också så det är ju etablerat. Fy så dåligt! =(

2008-01-14 @ 22:35:05
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Evis

Vi köper Willys stora låda med diskmedelstabletter och den är nästan helt full.

Mannen meddelade förresten, när jag nämnde det här, att vad det gäller sköljmedel för tvätt, om man nu använder sådant, så inehåller de stora flaskorna minst, eftersom de är mycket mindre koncentrerade. Det kan man se på jämförpriserna, men som hansa "dem är dt ju nästan ingen som kollar på" (han jobbar i affär).

2008-01-15 @ 07:38:05
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Anonym

Har varit med om samma fenomen fast gällande andra slags varor.Det är verkligen att lura kunderna!

2008-01-15 @ 11:30:20
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Inga M

Helena: Mm något åt det hållet.

Ejmis: Jag trodde det var ett seriöst och etablerat märke.

Evis: Det finns säkert hur många sätt som helst att lura konsumenter och vi går på det hela tiden eftersom vi inte har tid att lusläsa på förpackningarna och jämföra.

Tankeverkstaden: Visst är det! Och arg blir man.

2008-01-15 @ 17:11:47
Postat av: Annaa M

Men det är ju ändå vikten som är det intressanta! Om det står att paketet ska innehålla 306 gram och det faktiskt gör det så är det ett förfärligt slöseri med förpackning, men jag kan inte se att det har begåtts något annat fel. Nä, jag är inte utsänd från Sun...

2008-01-17 @ 02:43:16
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Annaa M

MEN; jag undrar vad ni har för avloppssystem?! Ni är väl anslutna till kommunalt avlopp med reningsverk? Annars ska ni omedelbart sluta använda diskmedel som innehåller fosfater! Det finns flera fosfatfria alternativ, gå in på www.svanen.nu och kolla!

2008-01-17 @ 02:48:05
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Inga M

Annaa: Jag tror jag ska kolla om Du inte har arvode från Sun :-)

Nej jag inser också att det formellt inte begåtts något fel, men visst är det så att många företag medvetet manipulerar förpackningen så att vi ska luras att tro att vi köper mer än vi egentligen gör. För de vet att vi normalslarviga konsumenter sällan står i affären och försöker läsa texten om antalet gram och den kunskapen använder de.

När det gäller fosfater så kan jag bara säga att det här är normalt inte det diskmedel vi använder. Det var ett akut-slutinköp på vår lanthandel. Vi handlar sånt på Lantmännen (Granngården numera, vilket tramsnamn förresten!) i storförpackning och det märket heter Ocean och har en grön pippi på sig så det borde vara schysst och det heter dessutom nåt på miljö. Sen kan jag inte alla dessa mystiska miljömärkningarsfåglar och vet om det betyder bra, men det diskar bra och Oceans tvättmedel är superbra.

2008-01-17 @ 06:54:08
Postat av: Annaa M

Men Inga då, nu upprepar jag det igen, det finns inte en mängd mystiska miljmärkningsfåglar utan bara två; den nordiska Svanen och Naturskyddsföreningens Falken/Bra Miljöval. Det är inget skumt med någon av de märkningarna, jag tycker det är tråkigt att du har en negativ inställning till dem. Det som kan vara mystiskt är när något heter något med miljö utan att ha miljömärkning. Så vitt jag vet är Ocean märkt med Bra Miljöval (Falken).

2008-01-17 @ 11:46:21
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Inga M

Jag har inget speciellt negativt emot fåglarna på paketen. Men Du har rätt i att jag har en negativ ton i min kommentar. Jag tänkte nog inte ens på det när jag skrev för jag är så van vid att människor jag umgås med uttrycker sig så här raljerande, och i grunden negativt, om olika miljöorganisationer och för den delen om Naturvårdsverket och Miljöpartiet och annat som heter något liknande och utgår från Stockholm.

Vår negativa bild av ovannämnda är naturligtvis grovt generaliserad och utgår från de ageranden som berört oss landsbygdsbor mest; rovdjur, naturreservat och strandskydd. Det handlar alltså inte så mycket om fåglar på paket, men de får så att säga hänga med på köpet när vi tappat förtroendet av andra skäl och det är väl måhända inte riktigt rättvist.
Men att gå in i detalj på var och en av dessa frågor är kanske övermaga i en bloggkommentar. Jag nöjer mig med att konstatera att vi har olika syn på saken utifrån olika erfarenheter och utifrån hur vi är drabbade.

2008-01-17 @ 16:15:59
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Fohl

Hur kan det vara fusk? Det står ju hur många tabletter som det är i förpackningen?

Man kan möjligtvis ha åsikter om miljömässigheten.

2009-03-26 @ 14:15:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback