Jag gillar att jobba som lärare!

image1598
Någon bloggare har visat sitt hem på bloggen och utmanar andra att göra det samma. Jag har ibland visat delar av mitt hem, men tror ändå att jag ska skona läsarna från det. Det är långt ifrån dagens ideal i inredningstidningar, mest hundanpassat och lättstädat, men för den skull inte välstädat.

Här är bilder från mitt kära jobb istället. Klassrummet är ju lite personligt inrett med ett antal kojor för barnen att jobba i. Barns behov av kojor är omättligt. Måste göra fler. Här är min arbetsplats i alla fall. Det är mycket grejer där men jag har ändå rätt bra koll på var allting finns. Gillar att ha det mesta inom räckhåll och datorn nära. Klassen har ju en egen blogg med lösenord och jag har bemödat mig lite på kommunens hemsida och beskrivit hur jag jobbar och varför jag gör som jag gör.  Här finns också en enkel stereoanläggning eftersom vi lyssnar på klassisk musik varje dag några minuter för att samla ihop tankarna efter lunchrasten. 

image1599

Gisans fina bön finns också centralt placerad på väggen. Ja, det är inte hon som har hittat på den, även om hon gör väldigt fina dikter, men det är hennes design på det hela.

image1600

Här finns också en Stenmarksbild som jag gillar. Jag skäller och gnäller aldrig på min klass, de är alldeles för  mysiga och trevliga för det. Jag skäller nog väldigt sällan på barn tror jag.   
Men om jag skulle bli frestad någon gång så är den här bilden bra att ha som vaccin mot det.

Sen har jag förstås bilder på barn och barnbarn, ja sånt som jag blir glad av. Bilder betyder mycket för mig och jag väljer dem med stor omsorg.


image1601
image1603

Här är  exempel på bilder som vi håller på och gör just nu i klassen. Det är bottnat med valfri vattenfärg pålagd med svamp, det måste torka någon dag. Sedan är figurerna gjorda med torrpastell som går att jobba med både direkt med krita och med fingrarna för att liksom sudda ihop färgen. Temat är fantasihus, hus för människor eller djur, men med fantasi.  När bilden är färdig så sprayar jag på fixativ (efter att barnen gått hem för dagen för det luktar lite) Pappret som vi använder till den här typen av målning är lite grovstrukturerat och större än A4. Det här är roligt att jobba med. Oftast lämnar jag bildarbetet till min mycket duktiga kollega men ibland är det roligt att göra det själv också. Såna här dagar är bara bäst!

Kommentarer
Postat av: Alltiallon

Det gläder mig enormt att du gillar att arbeta som lärare...jag finner faktiskt en enorm styrka i det. När studierna känns överväldigande tänker jag på Dig och att jag också en dag kan få ett så tillfredställande arbete. Själv har jag ju arbetat i 20 år med någonting jag vantrivdes med och tycker nu att jag kommit rätt, när jag är ute på min praktik och även i mina studier...även om det är lite svackor ibland pga dåliga lärare och små hopslagningar av olika slag och omfång...;-))). Funderar förresten på att flytta min blogg igen, expressen är svår...de har svårt med att få sidorna att fungera som de ska....jag får se, det kanske blir blogg. se igen.

Postat av: Inga M

Jobbet med barnen är suveränt roligt och det har jag aldrig ångrat att jag valde. Sedan finns det saker runt omkring lärarjobbet som är svåra att hantera; meningslösheterna är nog värst tror jag. Det känns alltid som att de stjäl tid från barnen, den tid jag borde ägna åt jobbet med barnen, planera lite bättre för dem, göra undervisningen lite roligare, lite trevligare istället för att procucera hyllvärmare.

Jag hänger med till Din blogg där eller här. Blogg.se har varit ganska bra nu ett tag, det har oftast funkat. Så jag kan nog rekommendera det, fast jag känner inte till några fler än de här två. Min Expressenblogg är ju vilande, men jag ser att det finns människor som går in där fortfarande o kollar och de kanske hamnar här.

2008-02-09 @ 23:40:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback