"Peters princip"!

Jag är inne och läser på Peter Englunds blogg, han som ska ta över Svenska Akademien och kan inte låta bli att citera en del av det han skriver här nedan. Peter gör med anledning av utnämningen, en intervju med sig själv  på bloggen :-)

Och där tar han upp det han kallar "Peters princip":

" Jag: Vad är du mest rädd skall hända?


Mig: Det är nog att vakna upp en dag och upptäcka att jag fallit offer för Peters princip.


Jag: När myntade du den principen, och vad innebär den?


Mig: Nejnej, det är inte min princip. Den är formulerad av den amerikanske sociologen Dr Laurence Peter, och säger att personer i var hierarkisk organisation tenderar att bli befodrade tills han eller hon når en nivå där han eller hon inte längre klarar av sin uppgift - man säger att man nått sin inkompetensnivå. Du fattar?"

Intressant aspekt av fenomenet karriär! :-)) 

Kommentarer
Postat av: anne

Men det är så sant! Och då finns väl ingen annan råd än att bortrationalisera sig själv!



God Jul IngaM, hoppas du får en härlig sådan!

Postat av: Inga M

Anne: Tackar, detsamma till Dig!

2008-12-25 @ 05:25:43
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback