Nytt jobb...

har en kollega fått:
- Jag kom till fina lokaler, det var nybyggt och fräscht! Och de som jobbade där var glada! De verkade trivas på jobbet! Jag behöver bara jobba 6 timmar och tre kvart per dag på heltid. Det blir tre dagar i veckan.  Jag går från en tjänst på grundskolan i Sverige till en tjänst på dagis i Norge ( Mysen, barn i åldrarna 2 - 4 år) och jag tjänar på  tre dagars jobb per vecka ungefär lika mycket som jag tjänar på att jobba heltid som behörig grundskollärare i Sverige. Jag får jobba tillsammans med en svensk trevlig kollega (Ingrid B.) . Och schemaläggningen innebär att jag som pedagogiskt utbildad personal inte öppnar eller stänger på dagis, utan jobbar under mitten på dagen när det mesta av organiserade aktiviteter äger rum. Öppnings- och stängningstider har man vårdpersonal anställd istället.  Det tar tre kvart att åka dit, det mesta av vägen är E 18.


Jaha, vi kan bara gratulera Inger F. och önska lycka till! Lite avundsjuka är vi dock!  Både på att lokalerna verkar vara nya och anpassade till verksamheten och att personalen verkar vara glada istället för slokörat strykrädda och beredda på timslånga litanior av ovett från någon överordnad.


Kommentarer
Postat av: frktjatlund

Det är så man önskar att det verkligen fanns olja t ex på Gotland eller i Siljan. Och vinsten gick till statlig och kommunal verksamhet.

Postat av: Ingrid

Jag är också glad för Ingers skull, synd för "våra" ungar bara, för hon är en duktig lärare.

2008-12-06 @ 16:43:19
Postat av: anne

Undrar vad det beror på att jobb i Norge nästan alltid låter så mycket mer fördelaktiga än jobb i Sverige? Min ena syster är IVA-sköterska/vårdlärare i Narvik och hon har alltid förfasat sig över de svenska lönerna och arbetssituationerna.



Ang varg, så har min kollega B 8biolog från Östersund med jägarkunskaper) menat på att vi skulle kunna skrota hela den svanska vargstammen. 200 individer är för få för att hålla stammen livskraftig utan konstant import från Ryssland. Inte vet jag, men det var ett annat perspektiv på det hela.

2008-12-06 @ 17:37:49
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Marie

Mm...det kanske skulle vara lite mer jämförelser med andra länder...då kanske de skulle få lite mer fart på påkarna här också våra kära beslutsfattare...

2008-12-06 @ 19:18:41
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: elena cn

Det lät trevligt och alldeles lagom mycket arbetsbelatning:)



Svar: Ja, det är bäst ni börjar träna på att pluta på läpparna speciellt då det är dags för fotografering:)

2008-12-06 @ 21:34:42
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Inga M

Tjatis: Jag tror att de låga lönerna är en del av bekymret med den svenska skolan idag. De gör att många av de mest kompetenta inte söker till lärarutbildning utan till andra yrken där man får mer uppskattning för jobbet; både lönemässigt och på annat sätt. För jag tror ju att allt allmänt negativt om skolan också skrämmer. Och det faktum att arbetsmiljön är försummad.



Ingrid: Håller med! Och jag kommer att sakna henne som en god och glad kollega!



Anne: På somrarna är vi ibland i Oslo och slås av att i stort sett alla säsongsarbetare i restaurangbranschen är svenska ungdomar. De tjänar väldigt bra.



Asch, detta med inavelsriskerna är skitprat! Professor Öje Danell på lantbruksuniversitet säger att det finns inga kända fall i världen av inavelsproblematik bland vilda djur där naturligt urval får råda. Genetiska defekter gallras bort med automatik. Det finns exempel på vargpopulation som har levat helt isolerad på en ö, härstammande från ett par och den är frisk. Det kan Du hälsa Din biologkollega. Dessutom finns hela tiden varg som invandrar från Finland.



Marie: Jag tror att svenska lärarlöner ligger i särklass i bottenskikt i Europa. Turkiet brukar hamna lägre.



Elena: Exakt! Synd att jag inte bor i den västra kanten av kommunen. Jag bor ju alldeles för långt från Norge för att kunna pendla. Tror jag! Har inte tänkt så förresten.

2008-12-07 @ 09:18:05
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback