Nästan färdig hallen...

Ungefär så här blev det, någon månads bemödanden och det mesta är klart i hallen. Den månaden har bestått av vanligt arbete ibland här i hallen, men mest av "grunning" och "gruving" och rännande i affärer.  Om någon vill följa hela jobbet så går det att klicka på kategorin "inredning" här till höger i bloggen.


Det är ju en gammal trång 70-talshall och det är inte så mycket att göra något åt, bara använda utrymmet så klokt som möjligt. Till vänster här är entrédörren. Bänken har gubben gjort för länge sedan. Den är gjord av brädor som blev över när Anders och Annelie byggde (1996?), rester från deras golv. Virket sågade de själva, det är kärnfura från Sandtegen, Vi bara behandlad  bänken med linolja + terpentin  och tagelvax efteråt. Locket går att lyfta.  Vi skrattar fortfarande gott åt rörmokarens spontana kommentar när vi stolta presenterade den för honom:
-Öhhh.. finns det inte såna å köpe?
Vi lät bänken byta plats med hatthyllan och fick på så vis bättre sittplats vid av- och påklädning. Behövs nu på ålderns höst. Skönt att kunna sitta ner och ta på / av skor och stövlar.

Fårskinnet inköpt på IKEA, kunde ha varit  mer av svart i det, men ok så här också.  Klinkern på golvet är naturligtvis inte den allra snyggaste som fanns. Men vi är städlata och plattorna måste hålla med lorten.  Jag testade ju alternativa plattor hela tiden genom att sopa ihop äkta hall-lort och hälla på dem. :-) Dessutom ska de stämma någorlunda med omgivningen och då blev det de här. Vi är jättenöjda med färgen förutom att fogen skulle  ha varit mörkare.  Den ljusnade av någon anledning. Spegeln är gammal förstås. Och på båda sidor om den blir det nog vid tillfälle några lampor i typ grovt smide kanske. Skulle alternativt  kunna vara lampa över spegeln.

På väggen till vänster i bild kanske något med växter eller annan mjukare dekoration. Jag märker att klinker mår bra av att kompletteras med mjukt och lurvigt, det är ju så hårt som material.



När jag kom hem från Karlstad med grejerna så slängde jag de nyinköpta stolsdynorna till köket här och det var inte helt fel. Dynor kan vara en variant eller en vacker trasmatta / trasmattedyna.


Hatthyllan här bredvid spegeln skulle ha kunnat vara enbart smide (smide var  Annelies goda förslag, hon var förresten med och tog ut plattorna på golvet, anlita henne till heminreding, hon har blick för sånt här!) men det ville alltså inte gubben så det fick bli betsat trä och smide. Ok det också. Träet blir väldigt likt bänken och resten av husets gamla avlutade furumöbler och lister. Med en öppen planlösning i huset så måste man hålla ihop det så att inte intrycket blir för virrigt.  Det får avgöra inköpet, inte vad som i sig är snyggast. Den här heter Städjan tror jag och inköpt på Mio ( Sonnelids Karlstad) .  Fast jag köpte inte klädhängarna som hörde till. De kostade drygt 50 kronor styck och skulle alltså sammantaget ha kostat lika mycket som hela hyllan, drygt 1000 kronor. Nu blev det galgar från IKEA för 75 kronor. De stämde rätt bra i färgen med hyllan fast inte exakt förstås.


På andra sidan entrédörren blev det så här. Här är nu IKEA-hyllan. Den är också någon betsad furu fast med fack i för handskar, mössor och ficklampa och annat som man vill ha här. Jag köpte till några Branäskorgar också att ha i två av facken för lite mindre prylar. Min jättesamling av halsdukar som hittills haft egna hängare får plats på krokarna bakom så nu slapp vi dem.  Hyllan blev placerad lite lägre eftersom jag ville kunna hänga blöta kläder här på tork vid elementet. Egentligen hade vi kunnat slänga ut det men jag ville ha det kvar just för torkningens skull. Vi har ju ingen groventré utan allt hamnar här.

De stora krokarna i hörnet bakom är till för eventuella overaller som behöver torka en stund. De krokarna är av snyggt smide och dem tog vi från en IKEA-hylla som är jättebillig. Kostar bara 99 kr och där finns 5 såna här krokar med.

Ett alternativ till klädförvaring hade varit skåp men jag tror att vi egentligen är för lata för att hålla på och öppna och stänga skåpdörrar. Och så får man en snabb överblick så här.

Vita väggar i en hall kanske blir ovaraktigt men i så fall slår vi på en bröstpanel här så småningom. Å andra sida är det lättvindigt att bara bättra på med färg där det blir missfärgat eller skador. Vi har ju vitt i nästan hela huset och det är inget vi ångrar.


Spottarna på skenor i taket är bra och de går att dimma förstås. Här är de lite konstigt riktade men det går att ändra som man vill.

Nu fattas bara de saker jag nämnde förut; lampor vid spegeln, något på väggen bredvid bänken samt en paraplyhållare PORTIS från IKEA och ett par spottar till på skenan.  De senare ska lysa mot elementhyllan.  Och så funderar jag fortfarande på detta med matta på klinkergolv, om det går eller inte? Om man behöver det eller inte? Tips och funderingar mottages tacksamt.

Grovkläder har vi nu gjort i ordning för i skrubben som är i hallen, den som skulle ha varit en extra toalett. Men Birger tyckte en gång i tiden när vi byggde huset att vi hade mer nytta av ett förvaringsutrymme här och han hade alldeles rätt. Det har varit guld i alla år med tre barn i huset.

Om så där ett par veckor kan vi släppa på golvvärmen tror jag. Det blir nog bra.

Kommentarer
Postat av: Trolda

Jag ÄLSKAR "hemma-hos-reportage" ;-) Blev ju riktigt fint i er "nya" hall! Och så härligt att få det omgjort, snyggt och praktiskt på en gång :) Galgarna var absolut rätt val...IKEA är BRA - och billigt =D



Trolda - godkväll =D

Postat av: Mia

Snyggt och fräscht ni fått det i hallen!

2008-12-08 @ 21:59:59
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Nina

Jag gillar belysningen!

2008-12-08 @ 22:33:03
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Suss

Oj, vad fint det blev, själv har jag inte ens ringt golvkillen jag fick tips om. Det är hela tiden andra saker som dyker upp. Ibland är livet bara så. Nu kanske jag kan få en puff framåt och ta tag i mitt eget hallgolv (med tillhörande köksdel). Tack för inspirationen!

2008-12-08 @ 22:34:47
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Tessan

Det blir verkligen ett lyft i er hall. Jag önskar att jag också fick göra om min hall. Vi började greja med den när vi flyttade in men det blir för det första aldrig klart och för övrigt blev jag aldrig riktigt nöjd med den.

Jag tycker den där bänken är underbart söt!

Hälsa gubben att där har han gjort ett bra arbete!

2008-12-08 @ 23:14:13
URL: http://flowerroad.blogg.se/
Postat av: Marie

Snyggt!! Jag gillar speciellt hyllan från IKEA om jag ska vara ärlig. Som barnfamilj såg jag möjligheten att gömma allehanda vantar och mössor i den :-). Jag ska nog också tipsa Maxi om den....hon skulle behöva en bra hatthylla i sitt hem!

2008-12-09 @ 08:00:50
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Gisan

Mycket snyggt tycker jag. Kramar...

2008-12-09 @ 08:47:46
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Det blir Jätte fint!!!

2008-12-09 @ 17:10:29
Postat av: Inga M

Trolda: IKEA är bättre än sitt rykte.



Mia: Japp!



Nina: Spottarna i taket blev bra. Och lättvindigt mot att byta ut hela taket i hallen, vilket annars var alternativet.



Suss: Fast jag tycker att det var fint i Din hall redan. Kökets golv minns jag inte direkt.



Tessan: Tackar! Jag hälsade gubben och han blev glad förstås.



Marie: Just dubbelhyllan med fack i fungerar bra. Man kan ju ha korgar i alla fack om man vill, men vi nöjde oss med två. Handskar ligger kvar ändå utan korg.



Gisan: Tackar!



Ingrid: Till slut blev vi rätt nöjda också. Det blev så bra man kan begära i ett gammalt hus.

2008-12-10 @ 05:35:27
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Helena.E

Jättesnyggt...å visst är det skönt när det är klart

2008-12-10 @ 14:27:00
Postat av: Blackout

Så fräscht! Väggar ska absolut vara ljusa, speciellt i trånga hallar.

2008-12-12 @ 19:01:26
URL: http://blackout.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback