Mitt lilla kvalitetsarbete.

Spännande ska det bli imorgon. Jag har fått en tid i min förra klass, de som nu går i trean, för att be dem tala om för mig vad jag kan göra för att bli en bättre lärare. Vad ska jag göra mer av, vad ska jag göra mindre av, vad ska jag behålla? Vi ska samtala i halvklass och jag har tänkt göra samtalet lite halvstrukturerat. Några frågor är givna på förhand, det mesta tar vi muntligt och resonerar om men det finns också en möjlighet att skriva anonymt om något skulle kännas obehagligt att säga. De här eleverna är naturligtvis några av de främsta experterna på min "lärargärning" . Jag har haft dem i två år varje dag och lite pirrigt är det allt att bli betygssatt av eleverna. Jag var inne och förvarnade idag och bad dem tänka igenom det hela. Helst vill jag inte ha svar att något är bara "bra" eller bara "dåligt" utan också på vilket sätt och varför.

Detta är en utvärdering och ett kvalitetsarbete som jag har god nytta av.  

Uppdaterat tisdag kväll:
Det blev precis så bra som jag föreställt mig innan. Jag har fått nya tankar om vad jag ska göra och hur. Barn är himla kloka och mycket mer intresserade av sin lärandemiljö än vi tror.

Kommentarer
Postat av: Gisan

Det här är något jag aldrig hört talas om att det görs i skolan. det är ju ett fantastiskt verktyg att ha med sig i sitt fortsatta arbete som lärare. Kramar...

Postat av: Marie

Du är väl bara för underbar! Här kan man tala om att ta barn på stort allvar och få dem att känna sig viktiga!! Är det ditt eget initiativ eller arbetar fler lärare på skolan så?

2008-12-09 @ 08:54:26
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Suss

Det kallar jag kvalitetsredovisning! TOPPEN!

2008-12-09 @ 16:31:44
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Gisan: Det passar mitt sätt att försöka utveckla det praktiska vardagsarbetet.



Marie: Det kanske är fler som gör, vi är ju en stor skola men ingen som jag vet om. Men när jag har tindrat över detta ett tag så kanske fler prövar. Det känns verkligen bra att göra för jag får kloka synpunkter på mina göranden och låtanden. Och det ger bra fingervisning om vad som är viktigt för eleverna. De har ofta tänkt klokt, och framför allt mycket mer än vi tror, på hur undervisningen egentligen bedrivs.

2008-12-09 @ 20:09:19
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Ja, för mig är det ett sätt att försöka hålla hög kvalitet på undervisningen. Och att göra det tillsammans med dem som är mest berörda; eleverna.

2008-12-09 @ 20:10:38
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Sofie

härligt det låter!



ja barn har så mycket att komma med bara man lyssnar



det gäller även oss föräldrar. ofta frågar man rutinmässigt "var det bra i skolan" "vad gjorde ni" vad har du i läxan"...men om man verkligen ger barnet tid så märrker man hur gärna de talar om sin skolvardag o hur insikstfulla de är---



jag tror faktist att H har ngn liknande att de fick tala om vad som läraren var bra och vad som kan vara bättre...barnen kom fram till att deras fröken vbar glömsk...vilket stämmer ...:) (men hon är bra!)



tror det är jätteviktigt för barnen att de oxå får ge feedback, annars är det ju de som utvärderas i alla sammanhang..

2008-12-10 @ 11:54:46
URL: http://livelifetoitsfullest.blogg.se/
Postat av: Inga M

Sofie: Det känns bra att få en beygssättning av barnen. Och vi började genast i dag i klassen att omsätta i alla fall en idé som kom fram igår. Några ruvar vi på ett tag till.



Ler lite åt Er frökens glömska. När jag gör utvärderingar av mitt jobb i sammanhang där jag undervisat äldre barn så har det hänt att de påpekat att jag måste skriva snyggare på tavlan. Ibland är det oläsligt.( Fast med små barn skriver jag mycket sakta och prydligt).

2008-12-10 @ 15:57:47
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback