Bodil Malmsten - en själsfrände!

Mitt första "möte" med författaren Bodil Malmsten ägde rum för rätt många år sedan. Det måste ha varit efter någon av hennes första böcker, om inte den allra första.

Jag satt i bilen och någon läste ur en bok som hon skrivit, kan ha varit hon själv. Jag lyssnade och det jag hörde gick direkt till mitt hjärta. Minns att jag fepplade med papper och penna medan jag körde för att skriva upp hennes namn och boktiteln så jag inte skulle glömma. Efter uppläsningen blev hon intervjuad och jag gillade det jag hörde där också.

Jag har självklart aldrig träffat henne på riktigt förstås, men hon känns genom det hon skriver som en själsfrände. Ibland kan man uppleva en författare så. Orden går rakt in utan bearbetning på något sätt och de stämmer.

Hennes språk är suveränt. Just nu har jag läst boken "Hör bara hur Ditt hjärta bultar i mig", gåva av dottern,  Om just intervjuer skriver hon så här i boken:

   "Det finns ingenting som tar fram det sämsta hos mig som en intervjusituation, jag blir en floskelfabrik, ett löpande band med klyschor, en plattitydautomat. 
   Jag lämnar ut mina hemligheter, mitt privatliv, jag hänger ut mig själv och jag gör det smaklöst och pretentiöst.
Chockad hör jag mig analysera mina böcker, formulera långsökta förklaringar vad gäller avsikt och form, idéer och uppbyggnad, jag filosoferar kring mitt litterära verk med en expertis som jag inte har någon täckning för.
   Besserwisserdjävulen övermannar mig, jag har teorier om allt mellan kvantfysik och myskparfym, Albert Speer, Britney Spears. 
   Dagens popmusik.
Jag som inte ens vet om det heter popmusik längre.
Och plötsligt vet jag allt om Franz Ferdinand!
Och jag svär på ett sätt som jag aldrig gör i verkligheten.

Jag vet hur det blir och ändå säger jag ja.
Fram till idag. "

Osv. 

Vilket språk! Det rör sig i gränslandet mellan poesi och prosa och får en direkthet som är oemotståndlig. 

Här är boken:

  


Kommentarer
Postat av: Carina

Helt rätt, Bodil Malmsten är jälvigt bäst helt enkelt. Dessutom har jag inte läst en enda bok av henne som varit dålig.

2008-12-16 @ 12:13:05
Postat av: Anonym

Tidigare kunde jag inte läsa hennes böcker för att jag hörde hennes röst inom mig och det störde läsningen. Men i de senaste går det bättre!

Postat av: Ingrid

Åter en sak vi har gemensamt, vart ska detta sluta tro....men vi lär ju alltid ha något att prata om, skönt att det inte bara är sådant som tillhör skolans värld.

2008-12-16 @ 20:11:54
Postat av: Inga M

Ingrid: Visst är det märkligt att så mycket är gemensamt! Om Du har böcker av henne så lånar jag gärna. Vi får prata om saken.

2008-12-16 @ 21:55:09
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ca´rina: Håller med förstås. Men till skillnad från Dig så har jag inte läst alla böckerna. Det har bara inte blivit av. Men det jag har läst har varit himla bra.



Rutan: Oj, det låter mycket, att höra hennes röst inne i Dig medan Du läser. Så har jag inte upplevt henne, kanske beroende på att jag inte känner igen hennes röst. Har hört den några gånger men inte tillräckligt.

2008-12-16 @ 22:00:28
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag kan bara instämma, jag har inte läst mycket av henne, men det jag läst har lämnat sköna spår!

2008-12-16 @ 23:07:53
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Tack för ett lästips. Just nu läser jag ingenting skönlitterärt... Bodil Malmström gillar jag, men inte läst mer än någon enstaka bok av henne.

2008-12-17 @ 07:02:39
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: När julen är över och Du omsorgsfullt har packat in alla paket och bakat allt bröd så kan Du ägna lite tid åt Bodil-böcker!



Mia: För mig blir ofta julen lästid. Tänkte försöka komma över lite mer av B M då

2008-12-17 @ 17:03:04
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback