Rolig förstadag - men jobbig!

Första dagen med nya ettor är rolig men jobbig. Det kräver total närvaro från 8 på morgonen till kvart över ett när sista eleven gått. Sedan ska vi planera ihop oss för nästa dag. Vi gjorde en grovplanering fram till 4, sedan åkte jag hem, åt lite, nu ska jag sova en stund och planera resten. Det här blir bra tror jag.

Var på skolan i går söndag också och gjorde en arbetsdag. Av någon märklig anledning så går det inte att använda tillräckligt mycket av veckan före skolstart till förberedelsearbete utan många av skolans lärare använder åtminstone en dag under helgen till förberedelsejobb. Några har varit där båda dagarna. Och ändå hinns det inte med någon värre pedaogoisk planläggning utan den får komma sedan. Det kan var något avtal som spökar när det gäller fördelningen av tid. Men samma fenomen dyker upp år efter år.

Kommentarer
Postat av: Gisan

Tänk vad de ska ha mycket att prata om vid matbordet vid kvällsmaten :-) Idag var första fritis-dagen på 10 veckor för min Prins. På onsdag börjar han tvåan och han bara längtar :-) Det är tack vare bra lärare som du som gör att barn ser fram emot att börja efter sommarlovet. Kramar...

Postat av: Noemi

Mycket jobb bakom alltså! Kunde väl tro det:)!



Min mellan började sexårs i dag och han tyckte det var jättekul!

2008-08-18 @ 20:04:34
URL: http://bokklubbens.blogg.se/
Postat av: Lena

Åh vad jag känner igen det du beskriver...

förberedelse veckan vart tog den vägen...och det pedagogiska pratet..hohoho?

ja men städat och flyttat, kartonger och allt som hör därtill.

2008-08-18 @ 21:58:13
URL: http://lenjangel.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Gisan: Roligt att sonen gillar sin skola, det är värt mycket, både för honom och hans mamma tror jag. Just nu känner jag mig inte som någon superlärare precis, det går inte att hinna med allt på sätt man skulle önska en sån här dag. Som lärare känns den alltid full av tillkortakommanden, hinner inte med alla.



Noemi: Det är mycket praktiskt som måste ordnas för en ny elevgrupp, det tar mycket tid.



Lena: Exakt så! Jag har beställt ett nytt mattematerial som jag skulle vilja börja med, men jag har inte ens haft tid att öppna lärarhandledningen. När ska jag hinna?

2008-08-18 @ 22:29:15
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Marie

Åh...jag är avundsjuk...det låter så väldigt roligt...alltsammans!!!

2008-08-19 @ 18:46:18
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Lotten

Kan tänka mig att det är hektiskt, inte minst praktiska saker som ska ordnas. Samtidigt kan jag känna att det är synd när hela fritidsverksamheten drivs av vikarier just veckan innan skolstart. Igår var de 54 barn och några vikarier på den avdelning där 6-åringen som precis börjat ska gå. Jag tyckte synd om i synnerhet vikarierna och även några barn som kom helt nya. Men jag känner mig trygg inför nästa vecka då han möter samma lärare som dottern hade för två år sen!

2008-08-19 @ 21:16:30
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Inga M

Marie: Det är det, väldigt roligt! Du har mycket positivt att se fram emot!



Lotten: Det kan bli rörigt med vikarier förstås, samtidigt är vi glada att de finns där, ställer upp och hjälper till när det behövs. Skönt att det ordnar sig nästa vecka i alla fall.



2008-08-19 @ 23:25:31
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback