Inte så mycket blogg...

Det blir lite magert med bloggande och kommenterande och bloggläsande nu en period. Jag har startat upp med en klass ettor och det tar många timmar arbetstid per dag. Varje dag är ett hantverk som snickras ihop minut för minut utifrån hur dagen före har gått. Det gäller att hitta en modell som passar just den här klassen. Ingen klass är den andra lik så det går inte att gå på slentrian.  Den lilla fritid som blir över går till att sova en stund vid hemkomst och sedan drar gubben ut mig på promenader eller annat motionerande. Idag har vi stekt kålbullar med tyska gäster från Memmingen neråt Bayern. De är liksom Tysklands värmlänningar, lite glada, festande, musicerande, historieberättande.

Kommentarer
Postat av: Helena

Man kan ju inte alltid ligga på topp!

uppstart av nya saker tar alltid tid och det är bra att ransonera med sin tid. Så nu ska jag krypa till kojs om en stund!

Postat av: Mia

Det måste vara himla kul att möta en helt ny klass och lära känna dom efterhand. Du har väl hunnit vara lärare under många år, kan jag tänka mig, och märker skillnaden på barn då för 20-25 år sedan o nu. Mer oroliga? Mer företagsamma? Mer okoncentrerade? Lika mysiga?

2008-08-21 @ 05:59:23
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Helena: För att orka måste jag planera in frisk luft och rörelse, annars tar energin snart slut. Det vet jag av erfarenhet.



Mia: Mmm det har blivit några år, 35 så där tror jag. Barn förr var blygare, det var ett vanligare problem då, de var helt enkelt lite rädda för främmande vuxna, inskolningar tog längre tid. De hade ju inte gått på dagis heller, det fanns nästan inte alls då i början på 70-talet. Men när grupperna väl är etablerade visst finns det mer av oro idag än det gjorde förr och jag får som lärare lägga ner mer jobb på att skapa trygghet och arbetsro för eleverna. Men det brukar inte vara något problem. Barn tvingas på något sätt in i vuxenvärldens bekymmer numera. Och de är mer gränslösa. Och det är en källa till oro för barn, att inte veta hur långt man kan gå. Men de är minst lika mysiga idag som då, absolut, annars skulle jag inte välja att fortsätta.

2008-08-21 @ 07:35:49
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ninni

Man får blogga när man hinner och har ork!



Att få en helt ny klass tar energi men jag antar att det är kul också!



Ha det toppen på jobbet med alla ettakluddare.



PS men nog går det att få till gott glutenfritt bröd, min syster dotter är intolerant och hon bakar så mycket gott DS

2008-08-21 @ 08:21:09
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Carin

Ah! älskar kålbullar! =) Ja usch för att behöva gå upp klockan 5 varje vardagsmorgon! Jag sover som bäst just vid 8 på morgonen.

2008-08-21 @ 08:34:32
URL: http://carinforsen.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ninni: Jag har försökt baka men det blir inte gott. Kan ev bero på att jag är dålig på att baka allt bröd.



Carin: Måste erkänna att jag ser fram mot första sovmorgonen nu till helgen

2008-08-21 @ 23:38:12
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Marie

Just nu är det lite blogg för mig också...har fullt upp med allting som ska hinnas med innan jag börjar universitetet igen på tisdag...dessutom är det jag som ska ordna och laga mat till min fars 70-årsfest som är imorgon....

2008-08-22 @ 10:19:33
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inga M

Mariw: Det låter som mycket´på gång just nu och så all pudelklippning!



Vi får samla krafter till längre fram

2008-08-23 @ 00:11:33
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback