Detektivarbete och ledarskap

Efter lite detektivarbete i söndagskväll så lyckades vi redan ut vad vi skulle göra första arbetsdagen igår måndag. Enligt traditionen sedan hur många år som helst så ska det komma ett trevligt litet brev med blomdekorationer och pigga utrop hem veckan före skolstart med "välkommen tillbaka till jobbet och hoppas att sommaren varit bra" osv. Och där ska information finnas om vad vi förväntas göra första veckan innan barnen kommer.

Men det kom inget brev hit. Kollega ringde hit och frågade vad vi skulle göra, men ingen hade fått något brev  upptäckte jag när jag också började ringa runt till kollegor. Men någon hade ett svagt minne av att det nog låg något papper på skolan om att det skulle vara någon föreläsning i aulan. Och det var så.

Den visade sig vara riktigt bra. Den handlade om hur man kan arbeta för att få arbetsro i klassrummet och hur lärare kan erövra ledarskapet; Birgitta Kimbers metod, SET,  bl.a. Bra ämne, bra initiativ och en bra föreläsning!  Det glädjer mig att detta som jag efterlyst länge börjar komma på fortbildning. Och jag blir extra nöjd eftersom tankarna i just den här metoden stämmer väl med hur jag väljer att lägga upp min undervisning.  :-)  Det finns säkert en massa andra sätt också att göra det på. 

Efter föreläsningen så fortsatte detektivarbetet för att försöka ta reda på vad vi ska göra idag tisdag, men ingen lyckades utröna vad vi förväntades göra, eller var eller när. Det enda som var klart var att det som planerades i våras skulle utgå. Så vi får se vad det kan bli idag.

Om vi har tur så får vi börja göra riktigt arbete och förbereda i klassrummen. Allt står på ände och är ihopforslat i en hög mitt på golvet  för att huset  skulle mögelundersökas. 


Kommentarer
Postat av: Marie

Vad är det för ordning..? Ska man behöva gissa sig till vad det är man ska göra när man börjar, jag tog för givet att lärarna förberedde sig (som de själva tyckte att de behövde) innan skolstart! Det är väl massor att göra, speciellt om man ska ta emot nya elever som man inte haft tidigare.



Det var ju i alla fall skönt att huset ska mögelundersökas...kan de inte passa på och leta lite läckor också när de ändå håller på..;-))

Postat av: En liten tant

Ja, det blev ju onekligen omedveten (?) komik i skolledningens hantering av första dagen. Himla bra med en föreläsning om ledarskap i klassrummet.... men.... ledarskapet för personalen hanns tydligen inte med! Hur i herrans namn kan man slarva bort den första dagen så här- binda upp personalen men inte ge information, inte ha program? Det finns ju miljoner saker att göra för varje enskild pedagog så varje bunden minut utan innehåll är en förslösad minut. Hoppas det blir någon reda i resten av tiden.

2008-08-12 @ 09:52:09
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Annaa M

Tihi, bryta mot invanda rutiner är vanskligt!



Elever som inte kommer ihåg precis hur dags terminstarten är brukar få sura kommentarer om att; "det fick ni ju en lapp om på avslutningen!" Men det är förstås skillnad...



Nu verkar det ju inte ha varit någon förslösad dag det där som du beskriver utan en rätt bra start på terminen.



Som förälder blev man för övrigt lika trött varje höstterminsstart på lågstadiet. Bara ett par dagar in på terminen stängde fritids i ett par dagar för planering. Lika stor chock varje år för nybörjarna. Fattade aldrig varför den planeringen inte kunde ske innan terminsstart.

2008-08-12 @ 14:10:58
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Gisan

Jag hoppas att det blev en bra arbetsdag idag. Att få lära sig hur man ger sig själv och eleverna arbetsro måste ju vara ett mycket viktigt ämne. Bra att det tas upp mer. Kramar...

2008-08-12 @ 18:25:10
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Tessan

Det måste kännas oerhört frusterande att jobba på en så oorganiserad arbetsplats. Allvarligt: Hur orkar du? Jag skulle bli totalt galen! Finns det verkligen ingen som kan planera på det där stället?

2008-08-12 @ 21:21:09
Postat av: Inga M

Alla: Tack för kommentarer. Jag hinner i det läge vi befinner oss i, inte svara på dem så som jag brukar. Men jag uppskattar att få Era synpunkter.

2008-08-13 @ 06:06:36
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback