Bygdetur Tjolitta runt med Spring Väst.

Bygdetur med SpringVäst hoppas jag att det blir varje tisdag nu framöver. Först ut var Tjoltta Runt. Vi började vid Tjoltta och kom till Karlsfors.

image1738
Här är ett gammalt magasin som ligger efter vägen. Det var säkert spannmålsförråd, kan ha varit ett andelsmagasin ägt av delägarna i kvarnen, bönderna runt omkring, de som hade andelar i fallrätten. Tror vi men vet inte.

image1739
Här nere ligger ett kraftverk som tar vara på energin i vattenfallet mellan Svensbysjön och Karlsforsälven / Östra Silen. Det fungerar än och har funnits länge. Uppe till höger om bilden har det funnits en kvarn alltså.

image1740
Här  på andra sidan vägen från kraftverket och kvarnen var mjölnarbostaden, alltså det hus där mjölnaren bodde förr. Sedan bodde en person där som var entusiastisk hemvärnsman N på T.

Vi befinner oss alltså på Karlsfors där det på 1800-talet  och början på 1900-talet fanns ett järnbruk i någon form.

image1741
När jag flyttade till Liane var detta vår lanthandel, kallad Karlsfors helt enkelt. Vi kallar ICA för Karlsfors fortfarande ibland fast den numera flyttat till E18 o Svensbyn. Sedan har här varit bostadshus och städfirma.

image1742
Här på vägen upp mot kyrkan ligger ett hus som var post och bank. Numera bostad.




image1743
Växel. I det här huset fanns förr telefonväxel. Här satt alltså damer som sysslade med att koppla ihop telefonförbindelser. Numera är det bostadshus förstås.

image1744
Pensionat fanns här på Karlsfors och det låg alltså mitt emot affären och bredvid  Växel. Det brann så småningom och damen som drev det brann inne. Grindstolpen finns kvar.

image1745
vi har nu passerat över bron upp mot Korsbyn och precis till vänster här har funnits ett mejeri men det är borta nu förstås och inget spår syns av byggnaden. Hit kunde förstås bönderna skicka sin mjölk.

image1746
Rakt fram nu ser vi Herrgården Karlsfors. Jordbruket är numera utarrenderat av ägaren.

image1747
Mejeritomten från andra hållet på väg mot Korsbyn

image1748
Till vänster uppe i skogsdungen när vi närmar oss Korsbyn ligger "Karl - Johans i Korsbyn". Stället finns inte kvar men här fanns ett hus och här bodde en gång  i tiden en Karl - Johan.

image1749
Nu är vi i Korsbyn. Det röda huset där var förr slakteri och de som bodde här var byslaktare. Nu är det uthus eller garage eller nåt.

image1750
Himla snyggt hus i Korsbyn, vacker veranda. Inte underligt att en av dem som växt upp här blev fotomodell med hela världen som arbetsfält och sedemera filmmakare. Förr bodde Anna och Gustav i Korsbyn här.

image1751
På vägen ser det ut som det ser ut på alla vägar här, massor av hästspår. Det finns många travhästar här i bygden och de ska tränas till vardags.

image1752
Nu är vi nästan på väg ut ur Korsbyn och här skulle Silleruds Kyrka ha kunnat  ligga. Det var strid i bygden när man skulle bygga den nya kyrkan. En falang ville ha den här och en falang i Utängen nära E18. Det blev som kompromiss uppe på Karlsforsåsen där den nu ligger

image1753
Nu är vi på Elgtån. Här fanns också en lanthandel, Olssons.  Roland minns den inte här. Den flyttade så småningom. Själva affären var här i tillbyggnaden på huset. I källaren här hade man bl.a. melassfat. Det hämtade man till korna.

image1755
Det här vackra trädet finns framför huset.

image1756
Här nere på Elgtån bor Rolands bror och bakom ligger tjärnet och Östra Silen. Detta hus byggde den gamle handlaren Olsson när sonen tog över affären.

image1758
Han gör såna här fina blomhållare / ljushållare i svar smide. Intresset är förstås hästar, det syns väl.



image1760
Här efter landsvägen på väg mot Tjolitta har bävern ett tillhåll. Många träd ser ut så här.

image1761
Här är bävervägen från Bäcketjärn upp mot bäverträden.

image1762
Nästan framme vid Tjolitta finns den här bron över älven. Den användes för länge sedan till liten dansbana. Det finns en berättelse om hur flera tjejer satt här på räcket och ramlade ner baklänges i älven. En av dem ådrog sig en lunginflammation och dog tragiskt efter det.

Nu var det slut på rundturen runt Tjolitta. Nästa springväst blir från Signebyn och runt Liane. Gåsträckan ska vara så där 7 kilometer tror jag. Vi var sjuka och fuskade, gick 4 eller så. Men man kan springa också om man vill och det finns 3 olika längder att välja på. Barn startar också i egen klass. Och en eldsjäl räknar ut alltsammans och man tävlar egentligen bara med sig själv. Man ska bli bättre och bättre varje gång. Jag lovar att massor av folk är med och går och springer!

Kommentarer
Postat av: Marie

Det var inget dåligt inlägg. Här får man via datorn en guidad rundtur..;-)). Jag tycker om naturen! Även om jag antagligen är förstörd så pass att jag vill bo nära en storstad så känner jag lugnet genom att bara se på dina bilder. Jag har tillbringat många somrar i Sollefteå med omnejd...och där får jag detta lugn till livs. Visserligen inte inne i Sollefteå men man behöver inte åka långt därifrån för att uppleva det jag är ute efter. Visserligen kan jag ju sätta mig i bilen och åka ut mot Nynäshamn ...efter bara en kvart så är jag ute på "landet". Tyvätt tycker jag inte att landskapet bjuder på samma skönhet här...det är möjligt att jag är för van vid dessa vyer för att uppskatta dem, men jag tror inte att det äer det....

Postat av: Helena

Vad trevligt det verkar. Mycket att se på. Ni har haft betydligt bättre väder än vad vi har haft idag.

2008-04-02 @ 21:38:50
URL: http://gutta.blogg.se
Postat av: Gubben

Tack för en trevlig rundtur!
Spännande att tänka tillbaka på hur människor levde och försörjde sig i en "liten" värld. Hur många hushåll behövdes för en handlare på den tiden???

2008-04-02 @ 22:21:22
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Jag som flyttade hit 1972 av en ren slump, är ju på många sätt fortfarande en gäst här i den vackra bygden. Med det följer naturligtvis nackdelar men också fördelen av att se skönheten i landskapet med fräscha ögon. Det är både vackert och trivsamt att bo här. Om jag ska passa på att göra reklam så finns det i Svensbyn sjönära tomter till salu för en väldigt billig penning, säljs av kommunen, byggklara.

Helena: Vi har haft ett par dagar med fint vårväder om än ingen tryckande värme.

Gubben: Det var på många sätt ett litet slutet samhälle, det mesta man behövde fanns inom räckhåll. Har ingen aning om hur många hushåll det behövdes för en lanthandlare men det var säkert inte så många. Varusortimentet var ju väldigt begränsat också och mycket kom med de "vita båtarna" som trafikerade sjösystemet här. Sjöarna band samman då på den tiden, de var transportlederna. Och det blev naturligt att man byggde nära vatten.

2008-04-02 @ 23:26:28
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Inkan

TACKL för en underbart intressant sightseeing. En bys historia... och jag tänker på alla orter, byar som nyss var så levande och med affärer, bagerier, slaktare etc...idag är det de som sover en sorts törnrosesömn. Men jag undrar..Kommer prinsen som kysser liv i det hela på besök?

Min hemby uppe i Jämtland tillhör en by som idag inte ens har en affär. När jag var barn fanns där fyra stycken!

2008-04-02 @ 23:49:57
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: S

wow, vilken rundtur man fick, intressant att läsa om din "hembygd"

2008-04-03 @ 10:38:47
URL: http://livelifetoitsfullest.blogg.se
Postat av: Eva

Det fina huset i Korsbyn (den med veranda) fick mig att börja drömma efter ett sommarhus... Suck! Hoppas jag får möjlighet att förverkliga det någon dag.

2008-04-03 @ 15:24:37
URL: http://suntliv2.blogg.se
Postat av: rut

Känner till några namn som skymtade under springturen, husen är större och mer välbärgade än där jag växte upp men skogsbilderna är välbekanta med bäverträd och trollmossa.
Det där med damerna på telefonväxeln känner jag däremot igen, jag var en av dem som satt kopplade ihop folk, det var mycket med snören och proppar och på natten stängde vi, endast brandstationen var nattkopplad. En intressant tid och man kunde tjyvlyssna på samtal som var särskilt intrikata men man hade ju tystnadplikt.

2008-04-03 @ 17:31:46
URL: http://www.rut.blogg.se
Postat av: Inga M

Inkan: Nja, Sillerud sover ingen törnrosasömn. Det är en i högsta grad levande landsbygd även om en del fenomen försvunnit.

S: Det är lika trevligt som det verkar, ingen slump att jag blev kvar här efter ett "sabbatsår" 1972!

Eva: Visst är huset fint!

Rut: Det går ju historier förstås om hur damerna på växel kunde lyssna och ingripa i samtal när de blev för långa. Men det är nog mest bara på skoj! Men ett spännande jobb var det säkert och de jobbade inte ensamma om jag förstått det rätt. Husen som Du ser är förstås i flera fall ombyggda och tillbyggda. Men runt Karlsfors var en tätort med industri så där fanns en del större hus förstås.

2008-04-03 @ 17:53:32
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Cissi

Tack för en trevlig rundtur!
Visst är det kul och intressant med dessa resor!
Runt jul var vi iväg med min svärfar i bygden där han är uppväxt. Det var väldigt intressant. Han var så lycklig efteråt, och vi har också minnen efter hans berättelser.
Gamla ställen har något att berätta, trots att de kanske är fallfärdiga. Det gillar jag. :o)
Ha en skön helg!

2008-04-04 @ 17:13:26
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Inga Magnusson

Cissi: Det är väldigt roligt att lyssna till dem som minns och vet. Men man måste fråga annars får man inget veta.

2008-04-04 @ 22:30:16
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Josephine i Bryssel

wow! hembygdsfoton med historia
:-) Vackert!

Får jag länka till detta inlägget oxå?

2008-04-05 @ 11:23:58
URL: http://giraffen197.webblogg.se
Postat av: Inga Magnusson

Josephine: Tackar för berömmande ord. Klart att Du får länka!

2008-04-05 @ 23:59:29
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej!

Härliga bilder! Vet du något om kraftverket? Vem som äger det och hur stort det är?



/Henrik

2008-07-07 @ 17:23:21
Postat av: Inga M

Henrik: Tackar för vänliga ord om bilderna! Vet inget om kraftverket.

2008-07-07 @ 17:59:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback