Åsne Seierstad fixar jag inte...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1352&a=734563

Jag fixar inte Åsne Seierstad!

Men det är mot allt förnuft för jag förstår ju när jag läser henne att hon är en ängel, hon tar parti så det stänker om det för sina skyddslingar, hon trasslar sig in i svårbegripliga miljöer, hon är modig som riskerar livet i sina uppdrag, hon klarar sig själv säger hon, osv osv.

Jag tycker inte om henne och det hon skriver ändå och det är så irriterande att jag inte vet varför. Det är bara en magkänsla att något är galet, men jag kan inte sätta fingret på vad det är.

Men nu ska hon få en ny chans. Jag ska läsa hennes nya bok förstås och försöka igen. Lyckas kanske den här gången.

Kommentarer
Postat av: Marie

Hahah..jag visst är det irriterande när man inte kan sätta fingret på vad som är fel...ännu mer irriterad blir man på sig själv för att man bedömmer ngn negativt utan att ha någonting att komma med. Det är inte ofta det händer, men när det händer då är det ...ja irriterande..*ler*.

Det är generöst av dig att utmana dig själv för hennes skull tycker jag i alla fall...jag vet inte om jag själv är lika generös. Eftersom fenomenet inte inträffar så ofta
och eftersom jag inte har ngn relation med människan ifråga brukar jag "finna mig i" att jag inte begriper mitt eget ställningstagande och låta det hela bero (hindrar kanske utvecklingen där)... Även jag är lite för komplicerad ibland..;-))).

Postat av: Gubben

Intressant! Har själv liknande vibbar inför denna kvinna! En blandning av överdriven egoförnekelse värdig vilken trippad egocentriker som helst. Dessutom på norska... :)

2008-04-12 @ 09:59:16
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: Ninni

Pinsamt men jag har inte en aning om vem människan är!

Ja usch och fy för detta jävla väder..stackars dina blommor hoppas dom överlever!

Ha en skön lördag..kram

2008-04-12 @ 10:36:45
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: S

vet du! jag hade precis känsla när jag läste hennes böcker...det var inte autentisky, lite för självförhäligande...och jag kunde inte heller sätta fingret på det...

berätta gärna om hur den nya boken är bsen ...

2008-04-12 @ 21:08:55
URL: http://livelifetoitsfullest.blogg.se
Postat av: kicki

Lite lustigt idag när jag satt här och läste högt för Peter gubben om dina namn på de olika gärdena, vi har så här vi också..men så kanske det är på landet..jo då sa han gubben, inte är det Roland Kylen som
Inga är gift med...jo sa jag hur känner du honom, jo han är ju styrelseledamot i Värmlands läns jaktvårdsförbund..min Peter är nämligen med i valberedingen för Karlstad Hammarö jaktvårdsområde...tidigare var han ombud för värmlands jaktvårdsförbund...
Ha en fortsatt bra helg...

2008-04-12 @ 23:05:05
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se
Postat av: Inga M

Marie: Himla irriterande med Åsne! Jag borde verkligen beundra henne och allt det där. Men jag ska så småningom läsa henne igen och kolla mer medvetet vad som felar. Det finns säkert någon förklaring om än aldrig så korkad.

Gubben: Det kanske är det där egocentriska draget, att texten handlar mycket om henne själv som författare?!

Ninni: Tack för det! Den här dagen överlevde de i alla fall under diverse byttor.

S: Både Du och Gubben skriver om det där självförhärligandet. Det kan vara det.

Kicki: Jo, det är han som är min gubbe. Om Peter är med i de här sammanhangen så har vi nog ett antal gemensamma bekanta; J-O med fru, Lennart och Anna
och lilla Elin som finns med i bloggen här ibland, bosatt om inte på Hammarö så åtminstone på väg dit ut.
Och säkert fler! Värmland är väldigt litet ibland!

2008-04-12 @ 23:49:30
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Noemi

Man får känslan av att hon gör det mer för sin egen skull än för de andras skull? Kan det avar det som gnager?

2008-04-13 @ 07:55:38
URL: http://bokklubbens.blogg.se
Postat av: Inga M

Fnissar lite över Din reflektion. För det där egoistiska motivet måste ju i sanningens namn driva de flesta författare fast de inte låter det märkas i böckerna. Hos Åsne lyser det igenom att hon är ute och marknadsför sig själv med vidhängande gloria eller hur man ska uttrycka det. Men det gör ju Liza också och där är det inte alls lika irriterande. Jo förresten ibland är det det. Men hos Liza finns det ju förstås inte med direkt i texten bara runtomkring och på framsidan. Asch, nu har jag spekulerat yvigt!

2008-04-13 @ 08:28:39
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback