Vildhasse på marknaden!

Vildhasse på marknaden!

image1131
Här kommer då äntligen bilden från Årjängs marknad. Det är Vildhasses korv som Roland köper; en björnkorv och en renkorv. Han står varje åt på samma ställe på marknaden och han drar sina ramsor och säljer sin korv. Han har flera stånd förstås på den här stora marknaden och tveklöst måste han vara rätt välbärgad på sin korvförsäljning. På bilden ovan signerar han böcker, "De ovanliga1" och "De ovanliga 2" Han är med i åtminstone en av dem, vi har båda och jag vet inte vilken. Men det är en ovanlig människa med en ovanlig historia. Jag undrar ibland hur vi skulle tänka om  honom om han var skolbarn idag.  I boken berättas att han en gång var på väg att gifta sig men att han ångrade sig i sista minuten och reste ut och sålde korv istället.

Ramsorna som han skriker ut medan han säljer och slår på klockor och väsnas, är rytmiska och underfundiga, nästan som en rap. De skvallrar om ett större djup och fler insikter än hans utseende ger vid handen. Man ska passa sig för att vara fördomsfull. Kvällen före marknaden var han på plats och enligt övriga närvarande så festade han rätt bra då, om jag nu ska ägna mig lite åt skvaller. Eller informell information som det heter annars.

Korvarna smakar bra i alla fall påstår gubben! Jag äter bara den svenska nationalkorven; falukorv, helst från Kil.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback