Tiggare på köpcenter!

Tiggare på köpcenter!
När vi var i Karlstad i söndags och lämnade av son och flickvän vid tåget så tog vi en tur ut till Bergviks köpcenter. Och där utanför entrén stod den här mannen på knä med handen framsträckt.

Det dröjde en stund innan det kopplade i hjärnkontoret på mig för det var så overkligt. En tiggare!

Jag fixar inte det här riktigt. Att vi ska ha tiggare i Sverige. Jag vet att vi har ett socialförsäkringssystem som gör att ingen behöver svälta ihjäl och detta tycker jag är förnedring. Det kan givetvis vara en man från ett annat land och tanken går osökt till ligor som sätter detta i system i vårt land.

Men jag kanske är hårdhjärtad. Mina skäl för att inte gilla det här är inte enbart rationella. Det är otrevligt att se någon i förnedring så, ungefär lika hemskt som att se någon ställa sig där och visa upp sig naken mot betalning eller något.

Kommentarer
Postat av: Manon

Åh, de är vardagsmat i Stockholm, tyvärr...Man ser dem inte ens...Det är fasansfullt tråkigt! En hel del kommer utomlandsifrån också. Socialen har gjort en undersökning och kommit fram till att de är här en viss tid 2-3 mån, skaffar pengar, åker hem och söker jobb, får dem inget gör de om resan...Blir så ledsen...för alla som måste...Och även svenska tiggare finns förstås.
Tyvärr tyvärr, är jag van vid att se dem. Jag gör det varje dag.

Postat av: Inga M

Manon: Suck, ja det är väl bara att sätta igång och vänja sig!

2007-09-26 @ 22:28:11
Postat av: Annaa M

Ja, Manon har rätt, även Svenskan och GP har gjort egna undersökningar och kommit fram till samma sak. Det här är med allra största säkerhet en av de tiggare som inte är intresserade av att ingå i det svenska socialförsäkringssystemet eftersom deras avsikt inte är att bo kvar i landet. Till slut måste ju ryktet ha börjat gå i hemländerna om att det inte är så lätt att tigga i Sverige som påståtts, det är väl därför en del har valt att dra sig ut i landsortsstäder i stället. Samma fenomen som tidigare bara fanns i Stockholm ses nu överallt. Det är en del av "det nya Europa".
Många framhärdar i åsikten att tiggeri är yttersta förnedringen. Det är så vi har lärt oss att se på saken i Sverige, men vi ska inte vara så tvärsäkra på att alla känner lika.

2007-09-26 @ 23:47:52
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Ninni

Jag har sett honom också samt en kille som spelar dragspel utanför Maxi...sorgligt!
Ha en skön dag..kram

2007-09-27 @ 08:59:30
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Alltiallon

Ja, jag var och köpte kurslitteratur på Akademibokhandeln som ligger på Mäster Samuelsgatan igår eftermiddag. Sedan promenerade jag till Centralstationen, jag såg fyra tiggare under den promenaden (varav 3 vid centralen) det är tyvärr verkligen vardagsmat i Stockholm.

2007-09-27 @ 09:16:08
URL: http://blogg.expressen.se/alltiallo/
Postat av: annebelle

Här i Nyköping har jag inte sett några ännu...Men i Stockholm är det verkligen vardag, och en del tigger på en ganska aggresivt sätt. De kom från något östland och jag blir precis som du misstänksam.

2007-09-27 @ 10:29:06
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Inga M

Annaa: Det kanske inte är så lätt att tigga i Sverige alls om de flesta har samma uppfostran som jag har; att det här är fult.
Ninni: Dragspelaren missade jag.
Alltiallon: Om man ser så många på en gång så förstår jag att det blir en vana.
Annebelle: Den här tiggaren hade ett ganska skrämmande maskliknande utseeende med en hård död blick.

2007-09-27 @ 22:40:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback