Taxen Oskar är mörkrädd!

image1233

Han är verkligen mörkrädd, vår tax Oskar!  (Gammal bild!)

Roland släppte honom för ett par dagar sedan och hoppades på rådjursjakt men det blev det inte. Det blev älgjakt. men en tax ska inte jaga älg. Han är för liten för att hinna undan när älgar eventuellt gör utfall och han kan fastna i ris o moras.

Oskar har inte fattat att han är en lite tax utan han tror att han är jättestor hund och kan stoppa både älgar och bilar och  andra hundar.

Men han är mörkrädd.

Jag skrev om det nu minns jag när han var liten för ett år sedan. Då gick vi i skogen varje kväll i stort sett och när det blev mörkt så lämnade han inte mina fötter.

I samband med älgjakten häromkvällen så drog det iväg bortemot Hol och Brötane och Oskar blev till slut vilsen inne i ett skogsområde och mörkret började falla. Då vågade han inte gå mer utan bara skällde lite försynt och var stilla på samma ställe. Roland fick hämta honom  utrustad med pannlampa. Och jag fick hämta bägge två med bilen.

På hemvägen åkte vi in till Hol och hälsade på A och U och A:s dotter som var på besök.

Kommentarer
Postat av: Josephine i Haag

taxar kan jaga grävling och räv också... för det är väl en grythund från början?

Postat av: Inga M

Vet inte vad de var från början taxarna, men Oskar jagar det mesta just nu; älg, räv, rådjur och får (!). Hoppas hans mörkerrädsla avhåller honom från att gå i gryt för där vill jag inte ha honom. Grythundar riskerar alltid att få stryk och jag gillar inte heller tanken på att gå in i någons bo på jakt om djuret inte är skadat.

2007-10-20 @ 11:57:16
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Åsa

Har en snart fjortonårig hanhund, han har alltid varit mörkrädd och vi har en nattlampa tänd på nätterna för hans skull....

2007-10-20 @ 15:43:28
URL: http://tantraffas.blogg.se
Postat av: Fiskarflickan

Brorsan har en jämthund som fått för sig att han är en knähund. Helt utan förvarning hoppar 30 kilosklumpen upp i knät på en...

2007-10-20 @ 18:02:40
URL: http://fiskarflickan.blogg.se
Postat av: Inga M

Åsa: Ha ha det finns alltså fler pjoskiga små hundpojkar! Jsg trodde att min var den enda i hela världen.

Fiskarflickan: Exakt så är det med Jazz, vår store stövarhane. Han har inte fattat att han är stor utan kommer plötsligt upphoppande både här och där och ska sitta i knä! En riktig knähund!

2007-10-21 @ 00:08:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback