Om utvärderingshysterin; Sven-Gunnar Johansson!

Som vanligt läser jag tidningen Dagens samhälle bakifrån. Det brukar bli så då man vill läsa krönikören först. Och det gör jag i den här tidningen för krönikören heter Sven-Gunnar Johansson och han skriver ofta insiktsfullt och träffande i samhällsfrågor. Tidningen Dagens samhälle är kommunernas och landstingens tidning och den kommer hit till vårt hus pga av gubbens politiska engagemang.

I det senast numret av tidningen oktober 2007 så skriver S G om utvärderingar i kommunerna och jag känner mig genast träffad. Det är ju mig han beskriver där.

"När de första trevande försöken att mäta kvalitet gjordes i kommunerna för halvtannat decennium sedan hämtade man mallarna från det privata näringslivet. Några andra stod inte till buds. Uppifrån och ner prackades modellerna  på medarbetare som inte sällan fann påfundet tämligen obegripligt.
   Det var som en sorts obergriplig soduko där vissa siffror promt skulle hamna i vissa rutor, trots att varken siffrorna eller rutorna motsvarades av den kommunala verkligheten.
   Åtskilliga som drabbades av den första vågen blev brända för livet och tål fortfarande inte höra ordet kvalitetsarbete utan att kallsvetten bryter fram"

Sedan jämför han näringsliv och kommun och konstaterar att i det förra fallet handlar det om en relation mellan producent och konsument, medan det i kommunerna handlar om fyra parter; skattebetalare-brukare-personal-politiker.

Han skriver också om det som är populärt just nu i detta arbete, bl.a. behovet av att mäta allt som går att mäta. Och det som inte går att mäta existerar inte.  SG påpekar att det finns en risk i detta sätt att mäta kvalitet. Det kan leda till en likriktning som inte ser kreativiteten och utan den blir det inget bra utvecklingsarbete. Jag vill inbilla mig att han vill se fler trädgårdsmästarledare och färre bagarledare för att använda mina ledarskapsbilder.

Så här långt kan jag bara hålla med och glädjas åt att han uttrycker det så rakt på sak inför så många berörda. men sedan påstår han att kvalitetsarbetet blivit bättre än det var tidigare och då vill jag bara säga en sak; välkommen in i skolans värld och kolla upp det hysteriskt påbjudna arbetet med målsättning,  planlägggning och utvärdering på alla nivåre som just lärare ska göra! Vi ska därvidlag genomföra en mycket tidsödande process för inte bara oss själva och för var och en elev utan också  för klassen, för arbetslaget, för skolan och för kommunen. Ibland känns det som att det inte finns tid kvar för att genomföra själva arbetet med undervisning och att planera för den. Hyllvärmarproduktionen tar för mycket tid och upplevs inte sällan som ett spel för gallerierna, ett uttryck för politisk klåfingrighet långt uppifrån i skolhierarkin. 

All utvärdering är inte fel och man måste ha målen klara för sig, alltså vart man vill nå och också kunna ta reda på om man har nått dit. Och de utvärderingar vi gör tillsammans i arbetslaget varje vecka och de vi gör tillsammans med föräldrar i utvecklingssamtal är meningsfulla, liksom de tester vi gör på olika sätt för att kolla kunskapsnivån hos barnen. De utvärderingarna skulle vi säkert kunna utveckla och förbättra. Men en hel del av det andra pappersarbetet i den här vägen är mest för att tillfredsställa någon annans behov. Vems vet jag inte egentligen.







Kommentarer
Postat av: Zofy

jag vill hävda att kvalité inte går att mäta på ett tillfredsställande sätt, i alla fall inte i siffror och skalor. Maken är kvalitétsansvarig på stort företag och där har man lagt ner miljoner på att försöka mäta kvalité bara för att inse hur ogreppbart det är, så det privata näringslivets mallar fungerar inte ens där.
däremot kan man undersöka, utvärdera och söka förbättra, gärna i samverkan med den kvalitén är till för (typ lärare, elev) - men inte sätta ett nummer på .....
jag är överhuvudtaget allergisk mot undersökningar där man ska speca på en skala ett till tio hur tillfredsställande eller dåligt ngt är - det säger inte ett dugg om verkligheten bakom....

Postat av: Alltiallon

Jaa, jag har faktiskt noterat samma sak när jag har varit ute på min VFU. Det som kanske har varit det tråkigaste med alltihop är att jag märker att arbetslaget som jag följer känner sig ifrågasatta när det dyker upp ytterligare en uppföljning eller undersökning som de måste besvara. Det känner inte något stöd ifrånkommunen utan jag tror de känner sig "misstänkta" för att inte göra sitt jobb ordentligt.... mycket tråkigt tycker jag eftersom jag ser hur de kämpar och sliter för att allting ska bli så bra som möjligt!

2007-10-08 @ 20:59:02
URL: http://blogg.expressen.se/alltiallo/
Postat av: Inga M

Zofy: Oj då. Vi som tror att det här fungerar utmärkt med utvärderingar av den här typen i det privata näringslivet. Åtminstone är det det vi får höra när vi klagar. Tack för upplysningen!

Alltiallon: Det känns exakt så, som misstänksamhet uppifrån när vi tvingas igenom såna här utvärderingsdrivor uppifrån som vi inte har bett om eller behöver ha egentligen för egen del. Du beskriver det så bra!

2007-10-08 @ 22:15:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback