En dag på jobbet!

Vad gör folk egentligen på jobbet? Jag har läst några beskrivningar och det är intressant. Det är inte alltid folk gör det man tror. Inspirerad av det så berättar jag nu om en dag på mitt jobb.

Den som inte är intresserad kan genast sluta läsa för det blir väl långt och tradigt annars.

Min arbetsdag börjar egentligen 8 med drop in, men just idag så var det bad direkt på morgonen. Det betyder att jag gick med barnen klockan 8 till simhallen. Det är en kilometers promenad och vi var lite sena idag så vi halvsprang ibland. Vi går liksom en bakväg vid järnvägen och brukar se en bäver i älven. Men idag var vi nog för sena. Han var inte där.

Idag var sista badet / simträningen för den här säsongen så det var uppsummering av allas färdigheter. De flesta av barnen i klassen på 23 kan simtagen och tar sig fram i vattnet. Jag har ungefär 6-8 barn kvar i lilla bassängen som fortfarand håller på med det grundläggande. De övriga är i stora bassängen med en annan lärare och tränar. Målet i vår kommun är att alla ska kunna simma minst 25 meter i årskurs 3. Och det uppnår vi nästan. Alla barn i alla åldrar har simträning.

Efter badet gick vi till biblioteket som ligger bredvid för en elev skulle lämna tillbaka en bok.

Tillbaka till skolan hade vi direkt matte en lektion ungefär. Jag var ensam med alla 23 och då är det fullt upp kan jag säga med att hjälpa alla som vill visa vad de gjort eller vill ha hjälp att förstå något.

Sedan lunch med alla, den andra läraren kom också och åt med oss, annars är hon med den andra klassen på måndagar på lektionstid.  Det var flera sorters goda sallader idag, uppskattat. Jag har en årskurs två och då har jag tagit första rastvakten varje dag eftersom de äter snabbare än ettorna. Det betyder att jag har 10 -15 minuter på mig att äta själv innan jag måste gå ut. Det går bra. De barn som behöver sitta kvar längre kan göra det eftersom det finns fler lärare kvar.

Alltså efter maten rastvakt 10-15 minuter. Det var lugnt i o för sig. Men en elev hade en skada i ett öga och det gjorde ont så han ville ha salva. Jag skickade honom till skolsyster men hon hade ingen utan ville att han skulle få hemifrån. När rastvakten var slut gick jag in och letade upp telefonnumret och ringde hem till föräldern och vi ordnade med att pojken skulle få salva när vi kom in från rasten 20 minuter senare.

Därefter gjorde jag i ordning dagens schema på tavlan, vilket jag brukar göra på morgonen, men inte hann idag eftersom vi hade bad direkt.  Sen hann jag med 10 minuters fika i klassrummet.

Lunchrasten var därmed slut och när klockan ringde in för nästa arbetspass så samlade jag barnen som vanligt i klassrummet och de fick vila på egen kudde på bänken och lyssna på ett stycke klassisk musik. Det var Berlioz den här veckan, samma stycke.

Därefter svenska, läsa läxan för varandra två och två c:a 20 minuter. Jag passar på att lyssna på några. Därefter arbete med egna älgböcker och sista halvtimmen valfritt skolarbete. Jag hjälper de som vill ha hjälp med at skriva eller stava.  Älgböckerna tycker de är roligt att jobba med så ingen ville ta chansen att skriva upp sig på springlistan och springa ett varv runt skolan mitt i det här arbetspasset, vilket går bra att göra. 

Vid ettiden skickade jag hem barnen en och en, sa hej då  till var och en och kollade lite hur det varit under dagen.

Då är jag rätt trött för det är ett intensivt arbete med barnen. Och det är nästan omöjligt att få några längre pauser / raster när man jobbar som klasslärare med så små barn. Av 23 är det nästan alltid någon / några som behöver just sin fröken även på rasttid. Men stämningen i klassen är trevlig, för att inte säga gemytlig och det är lugnt, så lugnt det kan bli med drygt 20 barn samtidigt. De stör inte varandra med spring och prat och är snälla mot varandra  ser det ut som i alla fall.

Plockade ihop runt mig efter skoldagen och en kvart senare började planering ihop med den lärare som jobbar halvtid i min klass. Vi gick igenom veckan framför oss och på lite längre sikt. Sedan fick jag 30 minuter egen planering med att börja lägga upp tider för utvecklingssamtalen som jag ska ha i november.

Därefter hade vi planering alla tre lärare i årskurs 2 en stund. Vi pratade mycket om de lästest vi just genomfört med våra elever. Och om hur vi kan hjälpa elever som behöver hjälp. Och hur vi kan göra ett gemensamt projekt framöver i bild och form.

Klockan 3 hade vi arbetslagsträff med alla för- fritis - ettor - tvåor-lärare på skolan.
Vi gick igenom vad som varit på styrmöte, hur kompentensutvecklingsdagarna skulle se ut nästa vecka,( vi reser till Koppom och Charlottenberg. )Och vi började planera för Luciafirande. Och vi gick laget runt för att kolla läget hos alla och stötta varandra med råd och dåd.  Ungefär som vi brukar göra.

Det slutar klockan halv 5. Jag gick en kvart tidigare eftersom jag inte skulle delta i det sista momentet.

Tog med mig dagens ranson av rättningar hem. Försöker dela upp det så att det inte ska bli för mycket på en dag utan sprider ut det lite grand.  Det blev så här många, en tredjedel av matteböckerna:

image1246

Kommentarer
Postat av: kicki

Vilka arbetsdagar nu har Inga, hur orkar du, pust...ja ja man vänjer sig kan jag förstå. Vilket gulligt barnbarn du har.
Hur har det gått med gubbens finger, fruktansvärt ont måste det ha gjort, börjar det vara så får han allt knalla till dr...
kramen från kicki i soliga Molkom

Postat av: Ninni

Jag tycker det är intressant att läsa om din dag...hektiskt med så många små alldeles själv. Vi har ju många pluttisar också men vi är ju inte ensamma, gudskelov!
Men sju blöjbarn,,snart nio sliter hårt, och sen de övriga som också vill ha en massa tid!

Ha det gott..kramen

2007-10-23 @ 19:14:55
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: rut

Det verkar som om jag skulle ha velat gå i din skola. Och hinner ni med mycket på en dag. Vi hade alltför många klasser med samma lärare så det blev ganska splittrat.
Här bor jag mittför en skola, mina barn har gått där från ettan till nian och det var en bra skola. Och döm om min förvåning, det låter som en skröna men min egen lärarinna från storskogen mötte jag på gatan utanför och hon undervisade i vår skola dock inte i de klasser som mina ungar gick i. Vi var lika förvånade bägge men det var ett kärt återseende.
I dag är det inte lika diciplicerat som förr och under dagen i dag hade några av eleverna tagit sig förbi portkoden och stod och rökte i farstun.

2007-10-23 @ 19:43:26
URL: http://www.rut.blogg.se
Postat av: Alltiallon

Mm..jag börjar ju bli lite insat nu i vad som sker på skolorna och jag kan också intyga att det inte är något latmansgöra. Jag ser aldrig någon sitta i lugn och ro utan de flesta stretar idogt på. Det passar mig ypperligt som verkligen avskyr att sitta still. Jag är ju tvungen att sitta still på LHS, men efter utbildningen är klar ska jag ALDRIG med sitta still..;-))).

2007-10-23 @ 21:24:19
URL: http://blogg.expressen.se/alltiallo/
Postat av: Gisan

Kul att höra hur engagerad du är. Du och dina kollegor gör ett storartat jobb med vår framtid! KRamar...

2007-10-24 @ 06:51:56
URL: http://gisan.blogg.se
Postat av: Inga M

Kicki: Den delen av arbetsdagarna som innehåller meningsfulla arbetsuppgifter är helt ok, även om det kan bli tajt ibland i schemat.

Gubbens finger verkar vara på bättringsvägen. Inga infektioner och inga tecken på stelkramp (hur man nu ser det!)

Ninni: Niko blöjbarn är inte lite och det måste kräva mycket personal. Hoppas Ni får det.

Rut: Tjuvrökning verkar vara en klassiker och finns även här bland de äldre barnen. Det är nästan som ett mirakel att Du träffade Din gamla skolfröken! Ibland känns SVerige väldigt litet. Roligt att Dina barn fick gå i en bra skola.

Alltiallon: Du kommer att gilla det här jobbet. Jag tror att det passar Dig. Det är roligt även om det blir rätt så tätt i schemat ofta. Det går inte att förutse allt och få till marginalerna tidsmässigt.

Gisan: Tack Gisan! Vi gör verkligen så gott vi kan. Jag vet ingen kollega som maskar och bara bär upp lön, men det finns kanske någonstans. Och jag tror att de flesta människor gör så bra jobb som är möjligt utifrån sina förutsättningar.

2007-10-24 @ 18:13:00
Postat av: frktjatlund

Grattis till dina elever som har en så engagerad lärare! Och till dig som har ett så givande jobb.

2007-10-24 @ 23:20:13
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Inga M

Tjatis: Tack för vänliga ord!

2007-10-27 @ 03:04:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback