Är skolan på väg att bli ett reservat för dåligt uppförande?

image1279

image1280

Det här är entrén hos oss på vår skola. Jag var tvungen att jämföra lite nu när vi varit på besök på två andra skolor. Den ena byggd 1964, alltså c:a 10 år äldre än vår skola, Silbodal i Årjäng och den andra byggd för 2-4 år sedan.
Jag gick in genom vår entré och försökte låtsas att jag var en gäst som kom utifrån och aldrig hade varit på vår skola förr. Och jag blev lite häpen; det kändes som om jag kom in i ett soprum / förråd först innan jag kom in i den egentliga skolan. Det vore väl synd att säga att det här är en enté som välkomnar. Vi pratade mycket om vad det ger för signaler utåt att en skola ser ut som vår skola gör. Och vad ger det eleverna för signaler.

Personalen på den skolan vi besökte sa det att man var noga med att genast snygga till sånt som blivit förstört eller trasigt och man menade att det var viktigt för elevernas attityd till skolan. Om skolan var trasig och sliten så förstärkte det direkt förstörelselusten och elevernas uppfattning om  skolan som ett riktigt skitställe och deras uppfattning om sig själva som rätt så värdelösa. Inte värda att kostas på en fin miljö, de var inte viktitga för samhället och deras skolgång var inte inte viktig. Och så känner vi lärare oss också. Vi lever och arbetar i en skola som är trång, ful, totalt nedsliten, vattenskadad och med stinkande toaletter.  Och vi får ibland i en del klasser kämpa hårt för att vända elevernas attityder till skolan mot det positiva hållet. Kanske hänger det ihop med den yttre miljön. Vi fick oss i alla fall en tankeställare vid det här studiebesöket.

På den skolan vi besökte hade man arbetat med att dokumentera förstörelsen genom att ta bilder på den och klottret. Man hade skrivit ner vad eleverna sa till varandra och till lärare. Sedan kallade man till föräldramöte och redovisade det här. Man stängde skolan en dag för att planera. Då fick man en vändpunkt och därefter kom jobbet med att upprätthålla den vunna terrängen. Man kunde när som helst ringa på en fritidsledare om elever uppträdde stökigt på lektionstid, gällde högstadiet.  Den kunde komma direkt och ta ett enskilt samtal med eleven. Man hade vakter i matsalen som inte släppte in de elever som valde att inte följa regler för kläder osv.

Och man har vunnit mycket med det här jobbet. Men mycket har alltså hängt på att man har fått lägga annat åt sidan och ta tag i det här.

Jag funderar ibland på vad det är som gör att skolan riskerar att bli ett reservat för dåligt uppförande. Ett språkbruk och en attityd som inte fungerar någon annanstans än i de här ungdomsgrupperna, med förstörelse och våld och trakasserier av både elever och lärare, med slarv med ankomsttider till lektion, med råa tillmälen och en cynisk hård attityd. Skolan här  som vi besökte hade någon innan kallat för en enda stor fritidsgård där respekten för regler och skolarbete var noll. Och attityden till skolan väldigt nedlåtande både ifrån föräldrar och elever.

Frågan är ju om det här är acceptabelt? Ska vi slå oss till ro med att detta är en ungdomskultur och blunda med ögon och öron och låta det passera och hoppas att de lär sig ett mer adekvat uppträdande någon annanstans än i skolan? Och att de kommer att ändra sig?  Låtsas som att läroplanen inte säger något om förberedelse till vuxenliv och bra värderingar. Eller ska vi kräva att barn och ungdomar inrättar sig efter de normer som vuxensamhället har och som de möter överallt annars; i idrottssammanhang, i föreningar, på arbetsplatser, bland släkt och vänner och i familjen. Jag tror inte att det funkar i de flesta familjer att kalla sin mamma för hora och tälja i köksbordet. Eller att släntra in när det behagas till ett jobb eller till ett socialt evenemang.

Jag avslutar med att lägga ut bilderna från entréerna på de två skolor vi besökte som en jämförelse bara;

image1281

image1282

Kommentarer
Postat av: ylle

SJÄLVKLART ska skolan som en av sina viktigaste uppgifter försöka se till att ungdomarna växer upp till mogna, ansvarskännande vuxna. Uppförandet är det viktigaste, kunskaperna lär man sig lätt att hitta. Hur kan man tolerera sånt språkbruk och sådant uppförande? Den skolan ni besökte verkar ha några riktigt bra (och egentligen självklara!!!) idéer om hur man rent praktiskt kan gå till väga. Jag skulle inte stå ut på den skola Du beskriver, inte en enda dag! Självklart är det yttre miljön viktig för den inre. Vem skulle vilja BO på en soptipp??

Postat av: frktjatlund

Visst påverkar den yttre miljön hur vi handlar. Den som har ett glasspapper i handen, kastar inte gärna det i en skräpfri miljö. Men om det redan ligger en massa skräp på marken, tycker många att mitt lilla skräp varken gör till eller från.
Och första repan är alltid värst.

2007-10-31 @ 13:46:53
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Inga M

Ylle: Håller med om att man gjort ett bra jobb på den skolan vi besökte. Rektors förklaring till att det hade fått gå så långt innan det blev stopp och en ändring var att den förre rektorn varit mycket frånvarande och att ledarskapet alltså
blivit svagt.

Tjatis:
Så känner jag det också och så redovisar man det alltså från den här skolan som vi hälsade på. På den skolan där jag jobbar är det som jag beskriver väldigt slitet och otrivsamt i den yttre miljön, men tack o lov har jag världens bästa arbetskamrater och en trevlig klass och jättebra föräldrar, så det kompenserar. Men vi får lägga ner ett tungt jobb för att motverka den dåliga fysiska miljön och den dåliga organisationen.

2007-10-31 @ 18:40:02
Postat av: Mia

Instämmer helt med de här tankarna. Tycker det är illa att soptunnor är det som möter folk i entrén till sin skola/arbetsplats.

Bemötande mot varandra, ja det är viktigt på alla arbetsplatser. Skolan är ju både elevernas och lärarnas arbetsmiljö och jag kan inte förstå varför det ibland har ansetts som tillåtet i skolmiljö.... Att elever har mobbats har tidigare tillåtits med lärarnas goda minne, jag vet av egen erfarenhet. Min son var under några år mobbad och när jag en gång var mer upprörd än vanligt och ställde lärarna mot väggen när de sa att de inte visste att han var mobbad! Jag frågade dem en o en om de inte hade vetat. Endast hans klassföreståndare nickade jakande, men inte ens hon ville uttala det erkännandet verbalt. Det här hände på 90-talet så det är historia... men det jag vill ha sagt är att bara för att det är en skola tycker inte jag att det ska finnas högre tolerans på att inte visa varandra respekt än på andra arbetsplatser.

Jag känner att jag blev berörd av att skriva den här kommentaren... :-)
Mia

2007-11-01 @ 17:25:51
URL: http://miatankar.webblogg.se
Postat av: Noemi

Håller med om den yttre miljön. Det är väldigt viktigt för att känna sig värdefull. Jag har egentligen inget emot att det är slitet, men tänk om toaletterna vore hyfsat fräscha åtminstone...Det vore helt otänkbart att ha dylika toaletter på en arbetsplats.

Jag tror absolut, stenhårt på att miljön gör en hel del för trivsel.

2007-11-01 @ 21:22:37
URL: http://noemis.blogg.se
Postat av: Inga M

Mia: Mobbning får inte förekomma i skolan och ska genast stoppas med alla till buds stående medel. Det får inte bli vardagsmat att elever är elaka mot varandra, eller mot vuxna.

Jag förstår om Du blir berörd av att skriva om det som drabbade Dig och Din son.

Noemi: Vi som jobbar i skolan pratar ibland om miljön i Waldorfskolor och hur väl det känns där att den yttre miljön betyder något för trivseln på en skola. Där satsar man medvetet på god kvalitet och genomtänkt färgsättning.

2007-11-01 @ 21:55:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback