Harjakt och modeblogg just nu söndag eftermiddag.

image1342
Gubben är ute på Egenäs och jagar hare tillsammans med U på Möllerstua, M på Kröserud, T i Deje o arrendator-O. De sitter just nu här vid Kröserud och väntar på upptag. De startade vid 8-tiden i morse. Fick bilden via telefonen. Det är hamiltonstövaren Valsa som är i elden idag. Roland fick en hare för Jazz igår så han vilar idag.
image1343
Arrendator-O ville gärna att det här skulle bli modeblogg också idag. Han visar här gammaldags kläder; tovad hatt och storväst. Storvästen var ett mycket praktiskt plagg på landsbygden förr då man kroppsarbetade hårt. Den skyddade mot kylan genom att vara tjock samt  vindtät och gav samtidigt rörlighet åt armarna för arbete (och jakt!).
Igår eftermiddag jagade vi rådjur men fick inget upptag, det var nog tomt för rådjur i skogsområdet norr om vårt hus. Vi gick igenom och Oskar sökte ut bra, börjar bli mer självständig nu, i alla fall när han är lite bekant.

Kommentarer
Postat av: Gisan

Härligt med ännu en modeblogg i cyberrymden ;-) Kramar...

Postat av: Rutan

Min pappa, som var bonde, hade en sån storväst, med en blåblus under.

2007-11-18 @ 14:02:14
URL: http://rutan.blogg.se
Postat av: Evis

Det första jag tänkte, innan jag såg texten var: men har ju storväst, kan man få tag i såna nuförtiden? :)

2007-11-18 @ 16:02:26
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Cissi

Sådan här modeblogg gillar jag!
Tovad hatt är varmt och skönt men de luktar så hemskt när de blir våta.. Eller har jag kanske bara provat icke äkta vara??

2007-11-18 @ 19:11:57
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Eva

Hej Inga, ser att ni också har snöfritt. Hoppas verkligen att det kommer lite snö till julafton iallafall. Ha en trevlig kväll :-)

2007-11-18 @ 20:10:57
URL: http://suntliv.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården säger

En sådan stor storväst har jag på sommarlandet i Jämtland. Den är perfekt att ha för att slippa frysa. Men... stor som ett hus!

2007-11-18 @ 21:18:01
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Inga M

Gisan: Modebloggar kan ju se olika ut, tack o lov!

Rutan: Det var nog en klassisk mundering till vardag för många. Praktiskt och varmt!

Evis: Jag vet inte om man kan köpa sådana här nytillverkade

Cissi: Arrendator-O brukar minsann inte lukta illa. Numera luktar bönder inte ens ko, bara fint rakvatten och annat trevligt. Jag får testa att sniffa på hatten vid tillfälle. Annars brukar ju i och för sig vått ylle alltid lukta dåligt. Om jag inte minns fel så var det lukten av Hades i Lars Gustafssons roman Yllet.

Eva. Skulle inte vara fel med lite spårsnö

Nina: Ja, det är ett plagg för storväxta gubbar inte små späda kvinnor. Vi ska ju stanna vid spisen.

2007-11-19 @ 21:16:47
Postat av: Arr O

Det går bra att lukta när som helst,även på hatten Ja har hittat papperen på Segolstorp dom kommer med det snaraste.
MVH Arr O

2007-12-01 @ 15:48:52
Postat av: inga-britt andersson

Ja har en stoppväst, är som ny.

Inget plaggiat, Samma som min mamma sydde en gång till pappa .han var skogskörare första halvan av 1900.talet

2011-10-06 @ 23:27:23
Postat av: Kristin

Hej Inga!



Kan du förmedla kontakt till Inga-Britt Andersson som har sista inlägget med en fråga om hennes stoppväst är till salu?? Jag letar förtvivlat efter en...



Tack!

2011-11-12 @ 09:32:38
Postat av: Inga Magnusson

Kristin: Tyvärr har jag ingen aning om vem Inga-Britt Andersson är, men Du kan ju testa att söka på nätet på hennes namn inom "flugor" + ordet stoppväst. Kanske finns nåt där-

2011-11-12 @ 09:57:19
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback