Serholts mattekul - studiebesök!

Serholts mattekul - studiebes?
Vi var i Karlstad på Råtorps nya skola på studiebesök idag, jag och några kollegor till. Vi ville kolla hur läromedelsförlaget Serholts laborativa mattemateriel fungerar i verkligheten. Vi fick se det i funktion bland barnen i en årskurs 2 och fick det proffsigt beskrivet av klassens lärare, tillika dotter till läromedlets skapare, Marianne. Det här ser mycket bra ut och är väldigt väl genomtänkt, skapat av en gammaldags lågstadielärare som jobbat i många år med att utveckla sitt arbetssätt. Jag kommer att köpa in delar av det här redan till nästa höst. Sedan, om jag gillar det, kommer det att kompletteras efter hand. Det stämmer väl med hur jag tänker om matte; meningslöst att räkna tal sida upp o sida ner i matteböckerna. Barn behöver göra matematik och prata om det man gör.

image653

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback