Nyskördad sparris igen!

Nysk?rdad sparris igen!

Den smakade precis så läckert som jag tänkte mig under hela dagen igår; den nyskördade sparrisen. Det var alltså något vi fick av de fiskegäster som anlände igår förmiddag: Sparris, färsk potatis,  Schwarzwaldskinka och ett fint Silvaner. Sparrisen kokade vi enligt gästens anvisningar, ungefär 10 minuter och med salt och lite socker i vattnet. Sockeret var en nyhet för mig, har aldrig kokat sparris med socker. Det skulle bara vara en nypa i vattnet och kändes egentligen inte, men breddar nog smaken precis som det gör i potatismos.

Vi sparade sparrismåltiden till allra sist på kvällen så att vi kunde dricka vinet till. Det var ett torrt Silvaner  från Willa am Weinberg, smakrikt och fruktigt vin, som balanserade den salta rökta skinkan.  Vi hade enbart smält smör till, ingen sås.

Idag ska vi äta upp det som är kvar och göra hollandaise till. Resterna kommer att räcka till ett litet mellanmål. Men nu ska jag snart åka till Årjäng. Det är hundutställning på Tingevi och vi ska ställa ut Jazz, den unge hamiltonstövaren, "valpen". Fast han är inte så mycket valp längre, riktigt kraftig för att vara så ung.

Kommentarer
Postat av: pimpim11

Ser jättegott ut så gott så det vätskar sig i munnen hos mig. Socker har aldrig haft det i potatismoset. /pimpim

Postat av: Inga M

Pimpim: Min mamma lärde mig det där med socker i potatismos. Det blir väldigt gott. Men det ska verkligen bara vara lite, så smaken fördjupas. Det får absolut inte smaka sött av moset. Man får pröva sig fram, men det går att ta lite mer än man tror.

2007-05-06 @ 10:06:32
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Nike

Guuud så gott! Vilken lyx! Du har möjligen inte en fransk bulldoggsvalp i någon gömma?

2007-05-06 @ 14:32:50
URL: http://nikesrum.blogspot.com
Postat av: frktjatlund

Smarrigt med sparris! En favorit även här. Men aldrig med socker. Däremot en gnutta i potatismos eller tomatsås.

2007-05-06 @ 18:58:44
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Inga M

Nike: Nej vi har ingen fransk bulldogsvalp. Tänker Du köpa en?

Tjatis: Testa lite socker i kokvattnet nästa gång. Det förstärker smaken. Men inte så mycket att det smakar socker förstås!

2007-05-06 @ 21:23:35
Postat av: Nike

Förstår att du bara föder upp jakthundar. En fransk bulldog står högt på önskelistan här....Vi får se..

2007-05-09 @ 08:58:41
URL: http://nikesrum.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback