"Installation" Dick Bengtsson-typ!



Häromdagen fick vi en kul dvärg med en treeggad gaffel av tyska gästerna M. S. och A. som var här och åt lite kvällsmat. Den gick för övrigt att använda till att härma älgarnas lockrop eftersom den var ihålig i botten. (!) Det älgropet är ett ständigt återkommande inslag eftersom det totalt fascinerat vännernas lille son. Medan vi åt så satte jag upp dvärgen på skänken.

På morgonen efter fick jag se att det hade blivit en installation med Dick Bengtsson - tema: Det onda flitiga (dvärgen har ju en treggad gaffel i högsta hugg!) mot det goda loja. Det ser ut som om dvärgen  försöker jaga upp den lata ängeln, den som nöjer sig med att hålla ett vakande öga över vår vandel från en central plats i huset. Han ser och hör allt och rapporterar självklart uppåt.  Nu blir han attackerad och hotad av onda makter, men han tar det med knusende ro och fortsätter att sköta sitt uppdrag!

Om nu Nationalmuseum bjuder på sin motvikt mot den köttslamsiga - kiss- och bajskonsten av idag genom sina utställningar med blommor och 1800-talssvulst, så får det här väl bli mitt eget lilla kitschiga installationsalternativ  :-)

Jag blir i alla fall glad när jag ser deras skärmytsling så nu får de stå kvar ett tag.

Med denna bild så lämnar jag tillfälligt bloggen o huset. Vi har lugnt och fridfullt packat för att åka ner till Jönköping och Elmias jaktmässa ett par dagar. Men jag utgår ifrån att det på hotellet finns en uppkopplad dator som i alla fall går att skriva blogginlägg ifrån. Bilderna får väl komma senare. Nu lämnar vi  huset och våra kära hundar till hus- och hundvakten som ska bo här under tiden.

På nervägen ska vi åka till Åmål ett ärende och sedan till Karlstad för att provköra  en bil åt gubben. Det börjar brännas nu med bilbyte även för honom.

Kommentarer
Postat av: Börje

Svårare än så behöver det alltså inte vara att skapa en tankeväckande installation och bli en presumtiv samtidskonstnär. Ställ ihop några readymades! Den tillhörande filosofiska diskursen finns ju redan färdig i bloggen.

Postat av: Alias1

Jag hoppas ni får en trevlig resa. Själv har jag lyckats bli förkyld igen. Kanska bara för att det är helg, jag hade tänkt göra så mycket den här helgen. Nu blir det halverat pga orken. (Fick tyvärr feber och det finns nästan ingenting som tar ner min ork så mycket som feber). Ska i alla fall läsa en massa kurslitteratur. Tack för ditt tips om matematikmaterialet, jag ska försöka att få syn på det ute i "verkligheten". Det verkade som du också menade på, mycket lovande. Speciellt med tanke på det "nya" sättet att arbeta med matematik på...

2007-05-17 @ 08:05:50
URL: http://alias1.blogg.se/
Postat av: Ninni

Ha det bra...ja ni har ju redan åkt!

Kram

2007-05-17 @ 11:03:56
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Inga M

Börje: Japp! Nu är jag i branschen!

Alias: Tack! Hoppas du kryar på Dig. Tiden i säng går ju i alla fall att använda till kurslitteratur. Jo det här mattematerielet verkar bra. Jag måste i alla fall testa!

Ninni: Tackar!

2007-05-17 @ 17:59:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback