Dick Bengtsson i Karlstad, med eller utan hakkors!

Det blev lite av en skandal kring Dick Bengtsson utställningen i Karlstad. Affischen med en bild en av hans målningar med ett hakkors i nedre hörnet blev omdiskuterad och man drog tillbaka den, ersatte den med en bild utan hakkors. Det ansågs för provocerande att Karlstad Museum skulle förknippas med en nazistsymbol av alla dem som inte känner till Dick Bengtssons konst. Först tyckte jag att det var dumt att backa, men samtidigt får man förstå museet. 

Dick Bengtsson utställningen i Stockholm i Moderna Museets källare var en stark upplevelse. Den finns beskriven någonstans här på bloggen under avdelningen bilder och figurer tror jag. Alla bilderna var hängda i ett absolut mörkt rum mot mörka väggar och mörkt golv. Det var enbart belysning på tavlorna. Det var starkt och gjorde rättvisa åt DBs bilder. De är väldigt dominerande o krävande, tål inte konkurrens.

Den märkliga ytan som jag skrev om då har jag fått förklaring på nu i fredag 4/5 07 s NWT. I en artikel där så berättas att DB brukade lägga på tjocka lager med färg och fernissa och sedan stryka med strykjärn på det hela. Jag har inga problem med hakkorsen i hans bilder. De är så självklart en del av bilden. De sätts på bilder av idyll, kristendom, folkdräkter, redlighet osv för att bygga in en dialog i bilderna. Det goda är inte enbart gott, det finns ont också och vilka samband finns?  Om jag inte minns fel så fanns i alla fall i Stockholm små söta sandspadar också på bilder av mer ondskefulla saker. För att påminna om att det onda har också varit ett oskuldsfullt barn, naivt betraktande sin omvärld och vad har hänt däremellan?  

Jag visste heller inget om konstnären Dick Bengtssons tragiska slut förrän jag läste i NWT. Han levde en ganska vanligt Svenssonliv, arbetade många år som brevbärare i Stockholm, autodidakt som konstnär. Så småningom flyttade han och hans hustru till ett hus i Härjdalen. Det brann upp och DB fick en svår chock. Han levde inte länge efter branden. Han blev bara 53 år gammal och förklarade aldrig någonsin det svåra i sin konst.

Kommentarer
Postat av: Zofy

äntligen kan man kommentera på din blogg igen fast inte under rätt inlägg! Om Dick Bengtsson vet jag inget, skulle snare fråga och hoppas att det är bättre med ryggskottet att det inte bröt ut!

jah har också haft vidriga ryggskott, första gången var jag utlasagen en vecka och första dgrna kunde jag inte ens ta mig till toaletrn...men sedan jag fick en sådan riktigt bra "specialstol" på jobbet med stöd för svanken har mina ryggskott försvunnit helt...finns det ngn chans att skolan finansierar sådana, kan rekommenderas om man sitter mycket.

Postat av: Inga M

Tack för omtanken! Det är faktiskt bättre och jag tror tack vare Bloggblads råd. Men jag tar det i ett inlägg sedan. Jag har nog tyckt att jag har en hyfsat bra stol men om det finns "special" så är väl det bättre. Värt att undersöka. Jag blir ibland också verkligen så utslagen att jag inte tar mig ur sängen ens.

2007-05-04 @ 23:03:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback