Älgko - högdräktig



image588

image589

Den här älgkon går här runt huset utan rädsla för människor. För några dagar sedan vilade hon oblygt  bara några meter från vägen en bit från huset och människor stannade för att titta. Men hon låg kvar. Igår kväll när vi for till Valborgsfirandet så gick hon bredvid vägen. Vi stannade och tog flera kort men hon mumsade oberört vidare. Ska bli roligt att se om hon är lika orädd efter att hon fött den kalv som hon uppenbarligen väntar.  Hoppas hon slipper bli vargmat.

Kommentarer
Postat av: Ninni

Dom är pampiga...ha en skön dag idag..kram

Postat av: gagga

Hej! Här kommer en hälsning från en annan bloggare som inte bor alltför långt från dig, nämligen i Gunnarskog. Har t.o.m. bott i Årjäng ( Kyrkeruds estetiska) två år 70-72.
Trevlig blogg!

2007-05-01 @ 10:58:28
URL: http://gaggas.blogspot.com
Postat av: Anna

Har du inget uthus att upplåta åt den som ska föda? Vore väl bra med tanke på vargarna...Såg valparna längre ner här och de är ju för goa! I går kväll var vi hos grannen och då hade jag Steja i knät. Hon är stövar, beagleblandning. Jättefin och hennes öron är som sammet. Ha det så bra. Anna

2007-05-01 @ 11:01:28
URL: http://annaspytt.blogg.se
Postat av: Inga M

Ninni: Det är mäktigt att stå så nära dem. De är verkligen stora.

Gagga: Jag blir nästan lyrisk över att en närboende bloggar hittat hit! Jg letar ibland på Årjängs bloggeri men hittar inget. Ja en o annan mycket ung människa tror jag, men inget för mig. Du flyttade alltså från Årjäng när jag flyttade hit. Jag kom hit höstterminen 72. Och då var vi ofta på på Kyrkerud eftersom där fanns en trevlig bildlärare som dessutom var engagerad i Folket i Bild Ordfront, vilket vi också var då. Kan inte minnas hans namn. Men jag har fortfarande kvar hans recept på bröd med oliver i. Jag måste genast bege mig in på Din blogg o kolla!

Anna: Ha ha...ja det kanske vore en lösning, att upplåta barnbördshus åt kalvande älgar. Eftersom jag vet hur vargar börjar äta på levande älgar så är tanken hemsk att hon ska bli ett offer. De börjar äta i magen och bakifrån. Kanske äter upp kalven i magen medan kon lever! Det är så grymt! Jag har lite svårt att hänga med i vargkrameriets logik!

2007-05-01 @ 11:58:56
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Inga M

Gagga: Nu kom jag på vad bildläraren hette: Jon Forsman. Men han kanske också kom till Kyrkerud 72 så Du aldrig hade honom som lärare. Eventuellt kan Du ha haft Evert L i grafik.

2007-05-01 @ 12:28:05
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: gagga

Det var säkert Jon Forsman du brukade besöka. Det var en rolig prick. Vi hade honom i teckning o måleri andra läsåret. Vet inte vart han tog vägen sen. Jag gick alltså på Kyrkerud samtidigt som Kerstin Högstrand o Christina Ekelund. Vi hade Evert Lundberg som rektor o lärare i grafik o Gösta Karlsson som lärare i lite av varje. Två suveränt underbara år.
Har varit där på kurser några gånger sen genom åren o på nåt jubileum, men Kyrkerud verkar ha tappat sin själ.

2007-05-01 @ 12:43:38
URL: http://gaggas.blogspot.com
Postat av: Anonym

älgar - dom är vanligtvi stora, väldigt stora framför en bil, och dom ser väl inte så bra, men hör desto bättre, många fina bilder bl.a. på hundar, boxern bilox är verkligen fin, men favorithund är också tax - dom ser käcka ut, men lär vara bra jakthundar också, alltså inte bara mysiga. tror jag!

2007-05-01 @ 18:48:58
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: pimpim11

Älgar är så mäktiga djur. Verkligen skogens kungar. /pimpim

2007-05-01 @ 20:01:27
URL: http://pimpim11.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Älgar är verkligen pampiga. Vi i storstan kan skåda några på Skansen. Förra helgen gjorde vi det med barnbarnen. De var rörande överens om att det skojigaste på hela dagen var när älgkon kissade.

2007-05-01 @ 21:00:52
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Inga M

Gagga: Ja visst var det Jon Forsman, vet inte heller vad som hände med honom. Har googlat på hans namn utan att få napp. Det är illavarslande eftersom de flesta av oss fastnar i googlenätet på ett eller annat sätt. De andra namnen Du nämner blev ju kvar på orten och blev vartefter profiler i Årjäng och Värmland på olika sätt. Folkhögskolan Kyrkerud är nu köpt av Årjängs kommun, landstinget hyr lokaler men det känns som om det hela är på avveckling. Och om vi ska vara ärliga så har det väl inte varit den standarden på utbildningen här de senaste åren som det var när Du gick här. Everts namn som skicklig grafiker exempelvis drog ju många sökande från hela Sverige.

Latmasksamtal: Ja, älgar är stora framför bilar och inte att rekommendera just där. Taxar är även jakthundar men mysiga sådana. De jagar ju företrädesvis rådjur, alltså ett djur de aldrig hinner ifatt. Det är en lugn och trevlig jaktform. Rådjuren är normalt inte alls stressade utan stannar ibland o betar under jakten och lyssnar in var taxen är! Det har jag ofta sett! Men som grythundar kan de vara tuffa sägs det. Det är en jaktform jag saknar erfarenhet av.

Pimpim: När man ser älgar levande ute i naturen så känns de verkligen som skogens konung; saktmodiga och sävliga.

Tjatis: Det glädjer mig att Ni storstadsbor åtminstone har älgar på Skansen! Jag har alltså aldrig sett en älgko kissa, men jag har sett älgkor i alla möjliga andra sammanhang! Fast i en del åldrar är ju allt kissande oslagbart, oavsett vem som gör det. Då uppskattas nog den här kissande damen som är ett "konstverk". Jag sätter citationstecken eftersom jag personligen inte anser att det är konst med en dam som kissar offentligt, möjligen konstigt.

2007-05-01 @ 23:35:12
Postat av: karan

Hej! Jon Forsman är lärare i grafik vid domens konstskola i göteborg - bara det jag tänkte säga:-)

2010-11-09 @ 09:13:07
Postat av: Inga M

Hej Karan, roligt att Du hittade hit, fast jag förstår inte hur förstås

2010-11-09 @ 11:25:39
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback