Nej till 6-åringar i skolan!

Jag menar inte dem som frivilligt börjar skolan som 6-åringar, för det är säkert helt ok. Flexibel start är bra, barn utvecklas olika och kanske vill olika också. Det kan ju faktiskt finnas barn som är jätteskolmogna (nu fick jag till det!) men som vill mest leka ett år till. Det behöver inte vara fel tänkt. Det är den högsta formen av social- kompetens-träning!  Och det behövs, både för att leva och för att arbeta, social kompetens alltså.

Jag menar att förskolan är ingen konstig hybrid eller hur någon höjdarpolitiker uttryckte det. Förskoleklass är en suverän form för att göra ett första bra skolår. Och vilka resurser de har jämfört med skolan! Herregud, på vår skola har förskoleklassen mer än dubbelt så stora utrymmen och minst dubbelt så mycket personal.  Det vore oerhört grymt att sätta  in 6-åringarna i  grundskolan hos oss på, grundskolans villkor. Stackars barn!

För här i grundskolan råder principen absolut lika mycket resurser till alla barn i alla klasser oavsett ålder och behov. En nybörjare i ettan som kommer med sin snuttefilt och en nalle under armen, ska ha lika hög personaltäthet som den som går i sexan, basta! Det är bara upp till och med 6 år som man tänker mer personal för yngre barn. Att detta resonemang innehåller ett märkligt logiskt tankehopp har gått de flesta förbi.

För en gångs skull finner jag mig i samma bås som kd. Förskolan kvar åt 6-åringarna, tack!

Kommentarer
Postat av: Blackout

Håller med. Åska i luften, kvickt in, kvickt ut. Hej.

Postat av: Idun

Håller också med !! Förskoleklassen behövs verkligen för de flesta... sen om det är någon som vill hoppa över 6-års så är ju det OK, men förskoleklassen måste få vara kvar... skulle varit katastrof för min äldsta dotter om hon inte fått gå i 6-års... hon var verkligen inte skolmogen... satt hemma och grät för att "fröknarna tvingade henne att skriva sitt namn..." skulle hon blivit placerad i åk 1, så skulle hon inte lärt sig någonting... hon fick sen gå om åk 3 istället... hon kanske hade behövt 2 år i förskoleklassen ??

2007-06-19 @ 13:12:55
URL: http://idun.webblogg.se
Postat av: Ninni

Håller med till fullo...snart ska väl barnen börja när de är fyra...låt dom få vara små ett tag till!
Med facit i hand så hade jag väntat ytterligare ett år med min egen son!
Det fanns inte förskoleklass när han började..utan det var normal etta direkt, min son fyller sent på året och han var definitivt inte mogen.
Det blev så att han gick om sexan istället...
Ha en skön dag..kram

2007-06-20 @ 07:12:12
Postat av: Zofy

I agree! och vad är syftet egentligen? är det att ungarna ska bli smartare och/eller vill man spara resurser? Om man kollar på andra länder i så fall, t ex USA där ungarna lär sig läsa vid fem, så är det väl knappast bevisat att amerikaner är smartare än andra :)
Läste ngnstans ett uttalande om att "sexåringar är så mottagliga och mår bara bra av lära sig läsa och räkna ett par timmar per dag" Min erfarenhet är att det är högst individuellt och helst av allt vill de leka....
sen är min erfarenhet av förskolan att man visst lär sig om språk och matte. H och de har övat siffrorna och även lärt sig mängdlära, begrepp som mindre, minst et c. När det gäller språk har de lärt sig kanks inte övat att läsa utan gett snarare förutsättningarna - hur många stavleser ett ord har, att kunna rimma e tc.
sedan så har demånga barn lärt sig läsa ändå med detta i grunden....fämst på fritis tror jag där de störra leker skola med de yngre....
jag tycker förskolan har varit en perfekt mix mellan lek och allvar och ser ingen anledning till att förändra den!

2007-06-20 @ 09:42:47
URL: http://zofy
Postat av: Inga M

Blackout: Åska + blogg, inget bra!
Idun: Jag tror precis som Du att barnen ska vara med och välja och få börja skolan när de är mogna.
Ninni: Många barn behöver något mer år på sig, det är nog bara så, vi är alla olika och tur är väl det!
Zofy: De barn som vill börja med matte o läsning som 6-åringar kan säkert få det i förskoleklassen. Förskoleklassen är en jättebra skolstart för de flesta barn. De får oftast leka ihop sig i den klass de sedan kommer att vara i i grundskolan och det är ovärderligt.

2007-06-20 @ 18:28:42
Postat av: Annaa M

Nu är jag lite sen i kommentaren, har varit dålig på bloggläsandet de senaste dagarna. Håller fullständigt med dig. Flexibel skolstart är fullt tillräckligt. Barn är så olika. Av mina tre barn var Äldsta fullständigt "normal", Mellan född sent på året skulle behövt ett år i förskoleklass som sjuåring, och Pojken fick urless på dagis börja i förskolegrupp som 6-åring men flyttades snabbt över till en riktig etta.
Men jag tycker det finns en utveckling som drivits på att både föräldrar och förskolepersonal. Föräldrar som upptäcker att deras barn kan bokstäver när de är tre och tror detta är fullständigt unikt och vill att dagis ska uppmuntra denna otroliga begåvning, förskolepersonal som vill visa att de minsann är riktiga pegagoger och vill starta läsgrupper osv.

2007-06-23 @ 15:06:38
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Inga M

Annaa: Ha! Har vi äntligen hittat något om skolan som vi är fullständigt eniga om?! Kul! Man vill nog som politiker gärna se vad man kan vinna genom att stimulera barns läs / matteintresse tidigt. Men det man inte ser är vad man förlorar, = den tid barn kunde ha ägnat åt vettigare och mer åldersadekvata saker, ex social träning, experimenterande, sagor, fabulerande, lek osv. Var sak har sin optimala tidpunkt i en människas liv och tiden för lek kommer aldrig mer tillbaka på det sättet i en människas liv. (Även om vi försöker lattja lite som vuxna också!)

2007-06-24 @ 07:18:12
Postat av: Manon

Nu är jag väldigt sen men vill bara skriva på listan här och instämma med alla talare! Har inget att tillägga, vore bara en upprepning av redan sagt.

2007-06-27 @ 16:53:55
URL: http://manon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback