Flerspråkighet!

Jag har ju med mina ettor använt både engelska och tyska. Vi gör en del av varje dags samling på engelska från läsårsstart till jul och på tyska från jul till påsk och därefter engelska igen. När jag började med detta så var jag bekymrad över hur det skulle gå för de barn som redan hade två språk. Fixar de att ta in ytterligare två språk parallellt?

MIna farhågor visade sig vara överdrivna. De redan tvåspråkiga barnen tog de nya språken snabbt till sig och utan svårigheter.

Nu läser jag i tidningen att ny forskning visar att de barn som växer upp med två språk behåller spädbarnets medfödda förmåga att, som man uttrycker det, uppfatta språk med ögonen. Spädbarnet har också ett medfött sinne för rytmer som vida överträffar vårt. , liksom de är överlägsna när det gäller att skilja mellan olika individer.

Jag kommer därmed tillbaka till ett kärt ämne om kopplingarna mellan autistiska drag och förmågan till att känna och uppfatta rytm / kroppsspråk. Kroppsspråket är barnets första språk och det grundar sig väldigt mycket på rytmiska rörelser som härmar eller ackompanjerar vuxnas tal. Jag väntar fortfarande på den forskning som ska se om det är möjligt att träna upp de känslomässiga / sociala brister som människor inom autistspektrat har genom att tidigt sätta in medvetna insatser med att stimulera just rytmhärmande och kroppsspråk. Det borde vara möjligt att tidigt hitta de människor som har autistiska drag genom att studera just kroppsspråk och rytmsvar hos spädbarn. Eftersom kommunikationsförmågan byggs upp tidigt i livet så borde det vara här som det är möjligt att påverka den i grunden.

Det sägs ju att barnet föds med ett stort överskott av hjärnceller men sedan utvecklas bara de som man har behov av. Detta är ett intressant område.

Kommentarer
Postat av: Zofy

jag hoppas att min barn får en sådan engagerad lärare som du! det är ju jättekul att integrera språk redan i första klass....som du skriver är ju barn så otroligt receptiva....och det är så roligt för dem, speciellt om man reser och de kan säga ngt lite.
Mina ungar var helt lyckliga i Barilien över att de kunde gå och köpa "icecream" själva...

Postat av: Rutan

Såg du inte dokumentären på tv om den autistiske pojken som var en fantastisk pianist? De talade om just de teorierna du nämner.

2007-06-05 @ 17:39:20
URL: http://rutan.blogg.se
Postat av: Snurran

Spännande !

2007-06-05 @ 19:43:58
URL: http://snurran.webblogg.se
Postat av: Alias1

Hm, jag sitter och skriver på min examination, en av rubrikerna är tidig språkstimulering...;-)).

2007-06-05 @ 20:42:59
URL: http://alias1.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Förutom allt annat positivt så är väl snart dina elever de sista i landet som lär sig tyska! Inte ens på det gamla fina språkgymnasiet mitt i Stockholm har de mölighet att erbjuda tyska som nybörjarspråk.
Jag tycker det verkar finnas många problem kring språkundervisningen i den svenska skolan, bara spanskan som jag ser att det finns någon dynamik kring. Samtliga de lärare mina barn haft i engelska fram t o m sexa har själva sagt att de egentligen inte haft tillräckliga kunskaper för att undervisa. På högstadiet har det varit något bättre, men bara något. Påfallande ofta har mina barn drabbats av lärare som visserligen varit behöriga att undervisa i engelska, men inte själva haft svenska som modersmål (och definitivt inte engelska) och aldrig satt sin fot i ett engelsktalande land. Jag lovar, det blir ingen riktigt bra undervisning av det! De bästa språkkunskaperna har definitivt förmedlats av lärare som inte varit behöriga men behärskat och framförallt varit besjälade av språket de undervisar i.
Och på det fina gamla gymnasiet sitter både engelska och franskalärarna på den plats där de suttit i 35 år och rabblar samma gamla favoritpoeter och delar ut betyg enligt den hackordning de alltid gjort...

2007-06-06 @ 14:32:19
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Gallre Eva

Ja, vi är lyckligt lottade som har barn i Ingas klass. Toppen tycker både elever och föräldrar!
GLAD SOMMAR!

2007-06-06 @ 18:44:45
Postat av: Inga M

Zofy: Tack, det var vänliga ord! Jag gillar verkligen att jobba med barnen och att försöka göra något bra av deras undervisning. Jag tror det är nyttigt att "hälla in" mycket språk i öronen på barn. De tar in satsmelodi och förståelse, inte bara enstaka ord.
Rutan: Nej jag såg inte just det programmet Du refererar till, men jag har sett liknande. Ja, de här teorierna har surrat runt lite ett tag. Autismspektrat är ju gåtfullt och intressant.
Snurran: Minst sagt!
Alias: I en av mina lärarutbildningar så gjorde jag ett slutarbete med just den rubriken. Visst är det ett roligt ämne! Jag jobbade också tillsammans med numera professor i språk, Irene Johansson, några år och det var som att kika in i en ny värld.
Annaa: På Karlstads Universitet försvann tyskan också genom ett beslut för någon månad sedan. Man har inga studenter som söker. Ingen har läst tyska i vare sig grundskolan eller gymnasiet och då blir det ingen fortsättning på universitetet. Språkstudier över lag är krävande och det har inte på något sätt "lönat sig" att satsa på främmande språk. Det språk som efterfrågas numera är spanska och det är ju naturligtvis bra, för många kommer ju att semestra i spansktalande länder. Men yrkesmässigt så måste ändå tyska vara ett viktigt språk och jag skulle gissa att Sverige som land behöver ett ganska stort antal människor som behärskar tyska för att klara handelsutbytet, kulturutbytet och turismen exempelvis. Här i Värmland och i Småland bor så många tyskar numera att även bilmekaniker, snickare och handelsanställda skulle behöva kunna en del tyska, inte bara turistpersonal.
Gallre Eva: Tack Eva för vänliga ord! Det glädjer mig att Ni är nöjda. Jag har haft turen att ha fått elever som verkligen vill göra en bra klass, och föräldrar som understödjer deras arbete.

2007-06-06 @ 20:50:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback