Trött på mediabilden av landsbygd o jägare!

Jag blir så trött på mediabilden av människor som bor på landsbygden!!

Såg den nya serien Höök på teve ikväll, och nu är det så igen. Schablon på schablon på schablon! Hur orkar filmmakare, måste de gå som intelligensbefriade töntar i varandras fotspår.

Jägaren i filmen framställs återigen som en rubbad gammal enstöring. Han är  lortig, totalt osocial och sysslar i huvudsak med tjuvjakt.  Och helst tjuvjagar han stora rovdjur som björn förstås och det genom att lura den stackars björnen att gå på åtel. Lömskt!  Dessutom beskrivs jägaren  som skjutgalen och kallsinning. Han förvarar amunitionen i skrivbordslådan och geväret slängt i en vrå i köket. Helt lagvidrigt! För polisen och för alla som ser upplägget i serien så är han den självklart huvudmisstänkte för den plågsamma död som drabbat en djurrättsaktivist som försökt sabba jägararnas älgjakt!

Det här är bara så dåligt!! Jag skulle inte gnälla om det var en gång eller två gånger på film, men varje gång!!!!!

Jag vill bara tillägga att de jägare jag känner är trevliga utåtriktade människor, ömsinta familjefäder  ofta med en god portion humor. De förvarar  sina vapen o amunition inom lås och bom. De springer aldrig omkring med gevär annat än i jaktsammanhang.  De är prydliga och välklädda!  Och de sysslar inte med tjuvjakt.  Och de mördar inte djurrättsaktivister.  (De slår inte ens filmmakare på käften fast de borde!)

Och låt oss nu för all  del inte glömma bort att de bidrar till att vårda klimatet genom att äta mycket viltkött, vilket ur klimatsynpunkt rankas i topp. Inhemskt viltkött frestar inte på luftmiljön genom att belasta den med transporter vare sig av djuret, köttet eller fodret!!


Kommentarer
Postat av: Anna

Heja Inga!!! Anna

Postat av: Inga M

Anna: För den som inte är drabbad av den här väldigt smala "mainstream" i media så är det nog svårt att förstå. Det får liksom bara finnas en åsikt åt gången!

2007-01-31 @ 12:09:40
Postat av: Annaa M

Ja jag har ju umgåtts med jägare på alla möjliga "nivåer" så jag vet precis hur dom kan vara. Som en stroppig kronofogde i Göteborg eller en nypensionerad gladlynt ekonom med två cm långa rödlackade naglar i Växjö till exempel, eller varför inte en skrytsam skånsk facklig förtroendeman. För att inte tala om den gode juristen som förut var vd i en för dig välkänd organisation och som jag tömt mången bra whisky med! Klassiska jägare allihop. Det enda dom har riktigt gemensamt är att dom skjutit bort minst halva hörseln!

2007-01-31 @ 16:21:50
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Anonym

Ha ha...det där med hörseln stämmer väl. De är halvdöva allihop. Bra att Du vidgade synen på jägare. Det kan vara vem som helst, man eller kvinna, fattig eller rik. Jag tror att jag anar vem juristen är även jag inte svingat något med honom.

2007-01-31 @ 18:08:53
Postat av: Anonym

ni verkar ha koll på det här med jägare och naturen.........går inte björnar i idé på vintern?

2007-02-21 @ 00:40:53
Postat av: Inga M

Jo, dessutom!

2007-02-21 @ 04:20:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback