Lördag 29:e december 2007

Idag på morgonen var Roland ute och jagade rådjur med taxen Oskar. Stockholmssonen och hans flickvän J var med. Jag stannade hemma och vårdade de sista resterna av min förkylning och LA-sonen passade på att sova ut.

Idag blir det en mellandag. Vi ska till B i Snarkil och hämta en present. Sedan ska det säkert sovas igen del här och där.

Jag ska handla till nyårsaftonens knyte. På min lott har fallit att göra sallader för c:a 25 personer.

I kväll hade vi planerat att dricka Feuerzangbowl  och ta med oss  ostkaka  tilli Hol men värden har fått njurstensanfall så det blir nog inte så.  Det blir bara återhämtning till imorgon då vi åker på hockey vid middagstid.

Idag är alltså sista dagen vi får ha sönerna hemma sedan bär det iväg till huvudstaden igen. Där kommer LA-sonen att träffa goda vänner en vecka och sedan bär det iväg igen tillbaka över Atlanten.

Kommentarer
Postat av: Rutan

Det är underbart att ha barnen hos sig, alla på en gång. Särskilt när de bor långt bort och man träffas sällan. Hos mig är det så att de direkt faller in i sina gamla "hemma-hos-mamma-beteenden", småretas med varandra, byter blickar i samförstånd när jag är larvig och är allmänt gulliga. Man vet att de har det bra, men längtar hela tiden.

Postat av: Josephine i Haag

ahaaahaaa... ostkaka! *snyft*

tur att jag ska fira jul i Sverige nästa år i alla fall...
med julmust och dopp i grytan som vanligt...
(fast jag har *visk visk* ätit gåsleverpastej på julaftonen!
jättegott :-P
)

2007-12-29 @ 15:40:57
URL: http://giraffen197.webblogg.se
Postat av: Inga M

Rutan: Håller med, visst saknar man ändå fast man vet att de har det bra där de är.
Det är så roligt att se hur de hittar ett vuxenumgänge tillsammans. Där finns uppväxttidens gliringar och småretande med men också nyfunna gemensamma intressen.

Josephine: Den svenska julmaten och julen som en superviktig högtid finns ´nog mest hos oss i Sverige. Gåslever är en maträtt jag har kvar att pröva. Det smakar säkert bättre än det låter.
Antar att något sött är gott till.

2007-12-29 @ 16:31:08
Postat av: Josephine i Haag

I Sverige ar det ju forbjudet - djurplageri - och vet inte om det ens far saljas?...
Jag sag ett franskt TV-progam kvallen innan dar de visade hur det gar till - och det ser verkligen inte roligt ut for gasen att fa den dar tuben i sin matstrupe - men den unga kvinnan som skotte det hela intygade att hon gjorde det lungt och fint och var noga med att ta god tid pa sig (darfor var hon tvungen att ga upp riktigt tidigt for att hinna med alla 30 gassen som hon nu godde) och med stort kunnande kande hon efter nar deras mage var fylld osv.

Det ar alltsa en naturlig mekanism av fettlagrande som gassen har infor sina langa flyttflygningar som manniskan har lart sig utnyttja pa detta viset.

Man skulle kunna dra liknelsen vid en mjolkko - som blivit sa avlad att den numera ger flera tusen liter mjolk per ar - Vilket ocksa ar ett utnyttjande fran manniskan.

och behover barn mjolk nar de vaxer upp?
Om det rader en viss debatt - veganer klarar sig utan mjolk?

eftersom jag kallar mig sjalv en medveten kottatare - kan jag numera ocksa kalla mig for en medveten gasleverpastej-atare...
med risk att sparkas ut fran djurvannernas skara.
:-/

2007-12-31 @ 10:29:22
URL: http://giraffen197.webblogg.se
Postat av: Inga M

Josephine: Oj, det var mycket jag inte visste om gåslever. Det enda jag vet om den maträtten tror jag är att ett mycket sött Sauterne ska vara gott till och det låter rimligt. Ungefär samma fenomen som ärtsoppa och punsch kanske.

Det kanske helt enkelt är förbjudet i Sverige eftersom jag aldrig lyckats få det i mig i något sammanhang, eller också är det bara omoraliskt ur djurskyddssynpunkt och därför borta från matsedlarna. Vi är ju väldigt moraliska i det här landet. Vi förbjuder en massa saker för bönderna och lägger på en mängd miljöavgifter. Följden är att svenska bönder lägger ner och vi får importera både kött och mjölk från andra länder som inte har så hårda restriktioner när det gäller djurhållning. Det är hög moral det!

2008-01-01 @ 21:59:41
Postat av: Josephine i Haag

Inga-
men vi har också - och det tycker jag är bra - nästan inga fall av salmonella och våra svin göds inte med hormoner (vad jag vet) vilket är bra för vår egen hälsa (gud vet vad alla de hormonerna senare gör med vår egen kropp!) och djurvänliga bondgårdar är definitivt att föredra... tänk på alla transporter här nere i Europa där djuren packas tills de blöder!

nej - det jag inte förstår är varför inte svenskt kött exporteras mera - eller våra andra specialiteter såsom brungräddat knäckebröd från Dalarna, hjortronsylt, lingonsylt, messmör, ostkaka och riktiga svenska pepparkakor! varenda kotte härnere som smakat av de som jag haft med mig (Annas) bedyrar att de är jätteläckra. (till skillnad från Kalles kaviar som hälften nästan spottar ut!
*grin* )

Knäckebröd är för övrigt ett ord som numera ingår i den holländska vokabulären. Det festliga är att trots det stora kunnandet om detta ord kan de ändå inte uttala mitt efternamn
(irl, Josephine Anderson är min pseudonym på internet)

2008-01-02 @ 21:40:13
URL: http://giraffen197.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback