Var fjärde lärarstuderande hoppar av......?

Det kan inte vara rimligt att var fjärde lärarstuderande hoppar av sin utbildning!! Detta står att läsa i Wermlandstidningen i torsdags. En del av dem inser att det är fel utbildning för dem och går över till en annan linje och det är naturligtvis rätt,  men inte så få börjar jobba istället som obehöriga lärare.!Ofta sker det i sámband med en praktik på en skola där det behövs lärare. Det måste vara fel någonstans i alla fall. Det måste väl gå att göra lärarjobbet bättre avlönat. Jag tror bara att det är Turkiet i Europa som har lägre lärarlöner än Sverige. Och den som inte har utbildning får nästan lika mycket som den som har gått 3-5 år i utbildning för att få sin examen. Minns för några år sedan då en obehörig lärare anställdes på en månadslön på 17.000 medan nyanställda utbildade lärare fick knappt 16.000.  Nu är ingångslönerna högre men snittlönerna är fortfarande låga med tanke på den långa utbildningstiden och det stressiga arbetet.  Jag stödjer regeringens arbete med att försöka få fram ett regelverk som hindrar en kommun från att fastanställa obehöriga lärare. Om man har en duktig obehörig lärare i sin verksamhet så är det istället vettigt att satsa på att hjälpa den till en utbildning istället, genom att hålla tjänsten exempelvis under tiden och stödja den med att bekosta litteratur som sedan kan komma skolan till del.

Kommentarer
Postat av: sanna

svar: åh, vad kul att gå kurs i PS.. vilket program använer du dig av? ha en bra lördag :)

Postat av: Inga M

Sanna: Tack! Jag använder det allra enklast Photoshop och jag klarar inte av särskilt många funktioner där. Det jag utnyttjar mest är att beskära bilder och att ta bort blåstick som jag får i alla bilder med den här dåliga kameran jag har nu: Olympus mju 700.

2007-08-11 @ 10:49:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback