Letas första hare här!

Letas första hare här!

Så fick då gubben glädjen att avsluta älgjaktsveckan med att skjuta första haren för stövartiken Leta. Äntligen har hon börjat visa tecken på att kunna bli en bra jakthund och ligga kvar på tapten.
Älgjakten är förstås avlsutad sedan ett par dagar tillbaka. I fredags var det rådjursjakt här och idag alltså hare, Roland o Kompisen B.

Sen for gubben raka vägen till Årjängstravet o delade ut pris i Årjängs kommuns lopp. Det vanns av Tom Horpestad, Årjängstravtränaren, men Rolands bror blev tvåa, så det kunde ha blivit honom han fått dela ut priset till! 

Jag har haft en fridsam hopsamlingsdag med att röja undan på altanen, plocka bort dynor, slänga växter, plantera ljung,  sopa asfalten o altanen, tvätta, ta hand om svamp, disken sedan gårdagens lilla fest, strykning, lite städning inne.  Sen ringde jag till väninnan M i Näs och fick veta att hon blev mormor för två veckor sedan till en liten tjej på drygt fyra kilo, 54 cm lång.  Namnet blir Emily. Roligt att allt gick bra!! Grattis  C och N om Ni läser detta!  Allt väl och M o R var där o hälsade på nu i helgen.

Kvällsmaten åt vi när Roland kom hem o det var förstås filérester från igår! Mums!!

Och det har varit tyst hela dagen, så skönt det är! Bara jag o valparna.  Imorgon börjar skolan igen och det ska bli riktigt roligt. Under lovet har jag ju förberett en del praktisk matte förutom IUPn. Får se om det går!

Kommentarer
Postat av: En liten tant

Så roligt det var att läsa om och se bilderna från älgjakten. Min far jagade så jag växte upp mitt bland jakthundar, älgskånkar och finstyckning av det tilldelade köttet. Är således uppfödd på älgkött på längden och på tvären.Fick till resultat att det var fest när man fick gå bort på middag och äta fläskkotletter... :-)

Postat av: Inga M

Känner igen det där med att älgkött blev vardagsmat; det användes till allt, stekar, grytbitar, färs, pepparrotskött..
Numera får vi så lite så det blir inte så, men ett tag på 70-talet så var det ju två fulla baljor med kött varje älgjakt.

2006-10-16 @ 05:13:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback