FÅ BILDER PÅ KVINNOR I DAGSPRESSEN!

 Nu är jag chockad över ojämlikheten! Trodde inte det var så illa! Kunde inte föreställa mig det faktiskt!

Så här var det:

Jag kom hem vid 6-tiden. Satt o slöläste Nya Wermlandstidningen över en bit mat. Slogs av hur många bilder det var på kvinnor i dagstidningen. Tänkte

HURRA; NU HAR TIDNINGEN SKÄRPT SIG OCH FÖRSÖKT FÖRDELA ANTALET BILDER I TIDNINGEN JÄMT MELLAN MÄN O KVINNOR. VA KUL!

Minns ju att de Expressenreportrar som var hos oss i somras o gjorde Bush-reportaget mer eller mindre beordrade mig att vara med på bild, just av den anledningen att de hade för lite kvinnor med i tidningen. Jag strävade emot bildtagningen eftersom jag knappast är släkt med Bush, född 30 mil härifrån. Men de insisterade alltså och jag gick med på det för den goda sakens skull. 

Idag  ville jag alltså räkna i NWT för att få svart på vitt att det äntligen var dags för fler bilder på kvinnor än på män i tidningen.
 
Resultatet blev så nedslående att jag måste räkna två gånger för att tro på det. 

I tidningen från 23 /10 var det  23 bilder på män och 11 bilder på kvinor!!

Och det hade jag tolkat som att det var fler kvinnor!! Det var nästan värst av allt! För det måste betyda att i normalfallet är det ännu mer slagsida åt mansbilder. 

Jag räknade alltså även i tidningen 24 /10, den såg vid första anblicken ut att vara mer "normal" och där var det som befarat ännu mycket värre: 36 mansbilder och 12 kvinnobilder. 

Detta påminner om en undersökning när det gäller hur lärare fördelar sin uppmärksamhet mellan flickor  o pojkar. Det är stor övervikt för pojkar och det mest skrämmande var att när läraren rent objektivt sett fördelade sin uppmärksamhet  exakt jämt mellan könen, så uppfattade alla det som orättvist och att flickorna fick mer. Även flickorna uppfattade det som att de fick för mycket!!!  Det var alltså samma fälla som jag gick i idag!! När det är jämt så tycker vi att kvinnor fått för mycket!

Jag valde att räkna endast i huvudtidningen, inte i sportbilagan eller helgbilaga eller annan extratidning.  Då hade det väl blivit ännu mer ojämlikt.

Mest arg för att jag själv gick i fällan o trodde att det var mer kvinnobilder.



 

Kommentarer
Postat av: Excessa

hmm.. tänkte liknande en söndag när jag satt o tittade på söndagssporten på TV.. en söndag då Umeås damer vunnit en match.. men ALLA inslag handlade om manliga idrottare, kända och okända, svenska och utländska.. inte ens vår (?) golfande Annika var med i spegeln.. 45 minuter mansdominerat viktighetsdravel om hur fantastiska och duktiga de är inom den manliga idrotten.. var fanns balansen tro.. kanske i den kvinnliga reportern..

Postat av: frktjatlund

Jag brukar kolla dödsannonserna i DN och de flesta större tvåspaltare är för avlidna män.

Så ända in i döden är uppmärksamheten snedfördelad.

2006-10-24 @ 22:28:46
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Inga M

Kvinnlig reporter!!? Typiskt alltså, vi är med och fixar till det!

2006-10-24 @ 22:34:22
Postat av: Annaa M

Minns ett skolbesök för flera år sedan, miljöföreläsning i aulan för nior, mycket frågor, särskilt ett antal kaxiga pojkar som ifrågsatte allt. När vi från podiet använde omvänd talarordning för att även några tjejer skulle få komma till tals blev framförallt ett antal tjejer upprörda och talade om orättvisa! De beundrade ju de kaxiga pojkarna och ville bara höra mer och mer...

Har som tur är ingen dagstidning i papper så jag slipper räkna! Jag vet ändå. Förr dog det för resten alltid mycket fler män än kvinnor i svenskan.

2006-10-24 @ 23:10:36
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Inga M

Frk tjat: Helt sanslöst!

Annaa: Trist att det eg är vi kvinnor som driver fram könsdiskriminering och att det inte är bättre bland de yngre. Du har nog rätt i att folk har annat att göra än att räkna bilder i dagstidningar. Det var nog i överkant ambitiöst. Jag tar bort det. Jag blev bara så arg,l mest på mig själv som gick på det hela.

2006-10-25 @ 06:36:06
Postat av: MammaLena

Grattis grattis till oss - på namnsdagen idag!

/Inga-Lena

2006-10-25 @ 21:56:07
URL: http://momma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback