Nationalmuseum

Alltså vimsade jag runt på Nationalmuseum på utställningen om Nordiskt landskapsmåleri. Det finns som sagt inget logiskt bra sätt att ta sig fram genom en utställning i de här lokalerna. Ofelbart irrar man ut och in i rummen rätt planlöst med uppenbar risk att helt missa något rum.

Nu är det rätt maffigt att svälja så mycket svulstiga landskap på en gång o kanske hade det varit lättare med flera kortare besök. Men vackra landskapsbilder att njuta av förstås. 'Roligast  med de finska som var helt nya för mig.

De svenska o de norska hade jag nog sett en del av förut och även en del danska.  Men satta tillsammans så ger de delvis en ny upplevelse.

Stig Lindbergutställningen med hans porslin och hans Krakel Spektakel bilder lämnar mig oberörd. Jag har aldrig gillat hans illustrationer; de här trekantiga ansiktena och stiliserade figurerna.

Kommentarer
Postat av: pimpim11

Det låter intressant men det var väldigt längesen jag var på nationalmuseet.
Det var väl när barnen var små nu blir det mest utflykter till skogen alltså út i naturen eller shopping. Det sista lät ju inget bra men det blir inte alltid inköp. Jag ska nog göra ett museum besök snart. Ha en bra dag. Ja just det det där med ölen det är likadant med mig dricker bara det på utlandssemester och när en är riktigt sugen. /pimpim

Postat av: pimpim11

Det blev lite fel om ölen jag blandande ihop ett inlägg med ett annat. Så du inte tror jag är helt galen. Kram Pimpim

2006-11-24 @ 10:43:27
URL: http://pimpim11.blogg.se
Postat av: Annaa M

Å vad synd att du inte gillade Stig Lindberg-utställningen... jag tillhör ju de gamla Krakelfantasterna men också förtjust i hans design.

2006-11-24 @ 17:06:18
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Josephine i Haag

fanns det vyer med av fjällskogarna oxå? Jag såg en tavla en gång av orange-gula (höst) fjällbjörkar och den var så underbart vacker!

2006-11-24 @ 22:04:27
URL: http://Http://giraffen197.webblogg.se
Postat av: Inga M

pimpim: Ha ha det här med ölen blev ju lite dråpligt!

Annaa: Hans formgivning är helt ok, men inte Krakel. Gillade inte Hellsing heller. Fast ingen aning om varför.

Josephine: Jag lovar det fanns alla typer av landskap, i alla årstider och i alla tider på dygnet och i alla väderlekar! Besök gärna utställningen, den är värd ett besök.

2006-11-24 @ 22:29:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback