BORAT - IGEN!!

Några rader till om Borat. När jag skrev om filmen i mitt förra inlägg så utgick jag ifrån att alla hade hört talas om / sett Borat. Men så är det inte förstås. Den kanske bara har hunnit till Stockholm och där lär den väl bli kvar eftersom alla förställningar fyller salongen  enligt presentationen.

Alltså Borat handlar om en man från Kazakstan (hur det nu stavas?) som av sin regering skickas till USA tillsammans med en filmmakare för att dels förstå hur man lever i landet, dels göra en film om USA.  Det ingår även en önskan om att han ska göra reklam för Kazakstan (!) och skapa kontakter i landet. Han ser på USA med nya ögon och ska försöka lära sig ta seden dit han kommer. Det blir kulturkrockar kan man säga utan att avslöja för mycket om innehållet i filmen. 

Tempot är högt med endast korta transportsträckor i handlingen. Det är fullt ös nästan hela tiden och ibland utan speciellt mycket "klister" mellan episoderna. Om man ska likna den vid gjorda filmer så är det väl lite "Fowlty Towers" över det hela men mycket värre.

Men egentligen är det lite ny genre över filmen, en blandning mellan stå-up-komik och film och dokusåpa.  Det lär ha varit så att en del scener är inspelade utan att de som "drabbas" är informerade om att det handlar om en filminspelning. När han sjunger nationalsången på en rodeo så lär publiken ha varit nära att lyncha Borat på riktigt.

Filmen är ganska fysisk, eller hur man ska uttrycka det, så om man vill göra ett restaurangbesök i samband med filmen så är det bäst att göra det före. Efteråt kan man ta en fika istället och prata av sig det värsta, för det behövs. Den är lite omtumlande. Man behöver berätta episoder ur filmen en gång till och skratta färdigt. Medtagas till filmen kan näsdukar för att torka skrattårar.

Två kategorier människor ska nog inte se den; människor som inte tål skämt om fördomar och människor som är flåmaga (det är dialektord, men jag hittar inget svenskt motsvarande; vemmelmaga?, alltså har svårt att tåla lite äckliga saker).  Ja, sen kan jag tänka mig att den är olämplig för alla nyförlösta (åtminstone för snittade) och för nyligen bukopererade. Jag hade  rejält "skratt-ont-i-magen" efteråt.

Kommentarer
Postat av: Lillan

Jag känner väl till Borat, som hittades på av Sacha Baron Cohen på tidiga 90-talet. Sacha Cohen blev väldigt populär på tv här (channel4) när han hittade på en annan person, Ali G, som blev en kul film så småningom. Borat figuren bÖrjade dyka upp i tv-programmet fÖr ca 6 år sen, så han är mycket bekant fÖr oss i England. Ibland är det svårt att inte känna sig lite besvärad av Borat men han är ju också så fantastiskt rolig, precis som Ali G.

Jag har inte sett filmen än men det blir säkert av.

2006-11-25 @ 21:39:51
Postat av: Inga M

Tack Lillan för bakgrund till figuren Borat. I Sverige är han nog en ny bekantskap för de flesta. Vi har inte hunnit bli härdade än.

2006-11-25 @ 23:16:45
Postat av: Björn

Han finns som smak prov på You tube: http://www.youtube.com/results?search_query=borat&search=Search

Postat av: Inga M

Björn: Ska kolla imorgon när det är mer tid! Tackar!

2006-11-26 @ 22:33:39
Postat av: Manon

Åh, den VILL jag bara se! Har hört så mycket om den! Känns som ett "måste".

Har sett utdrag ur den.

2006-12-02 @ 21:32:26
URL: http://manon.blogg.se
Postat av: Inga M

Björn igen: Jag var inne och försökte se Borat på You tube, men det är hopplöst utan bredband. Schitt!

Manon: Ja, om man inte hör till någon av de kategorier jag nämner vilka bör undvika den (lättstötta, nyförlösta, nysnittade osv) så är filmen ett måste! Jag såg att Stockholmsonen som skriver TV o film i tidningen Café utnämnt den till världens roligaste film, och han är kräsen!

2006-12-02 @ 23:26:47
Postat av: Josephine

Jag skrev också om Borat-filmen efter att ha sett den. Mycket speciell!

2006-12-03 @ 12:47:05
URL: http://Http://giraffen197.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback